Dagens PS

Nya Range Rover Sport – bensin eller diesel?

Range Rover Sport
Bensin eller diesel? Det är den eviga frågan, även när det gäller nya Range Rover Sport. (Foto: Range Rover)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 sep. 2022Publicerad: 22 sep. 2022

Trots elektrifieringens frammarsch erbjuds nya Range Rover Sport med en rad fossilmotorer. Två av dessa instegsvarianter – som finns både som diesel och bensin – vars lockelse kommer i form av raka sexcylindriga motorer. Vi har provkört.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På plats i Madrid gavs vi möjlighet att köra en rad drivlinor – laddhybriden – P510e, bensinåttan – P530 – och modellerna som denna text avhandlar, D300 och P400 som båda har raka sexor.

För en mer övergripande recension av Range Rover Sport i sin helhet kan du klicka här.

Range Rover Sport D300

Range Rover Sport D300 har en rak dieselsexa men låter inte alls som en diesel. (Foto: Range Rover)

Range Rover Sport P400

Range Rover Sport P400 har en rak bensinsexa som är bestämt livlig. (Foto: Range Rover)

Inga fyror här inte

Till skillnad från förra generationen Range Rover Sport kommer inte den nya att erbjuda några fyrcylindriga motorer.

Argumentet för det är många – dels bidrar det till en betydligt högre lyxkänsla, dels måste inte motorerna inte jobba lika hårt vilket i det långa loppet gynnar både miljön och pålitlighet.

ANNONS

Senaste nytt

D som i diesel i nya Range Rover Sport

ANNONS

D300 är alltså en mildhybridvariant som har en rak sexcylindrig dieselmotor – märkets egna – och, som namnet antyder, 300 dieselhästar.

Det är även den billigaste Range Rover Sport-varianten som man kan få men börjar trots det på närmare 1,2 miljoner kronor.

Det dieselmotorn stoltserar med är främst den enorma räckvidden – att komma över 100 mil på en tank är inga bekymmer.

D300 får dessutom dra 3 500 kilogram vilket lär vara till stor fördel i hästkretsar och andra målgrupper som är viktiga för det brittiska märket.

Den raka sexan känns mustig och att det finns rikligt med vridmoment till förfogande märks av.

Det fina med D300 är att dieselmotorn inte låter som en dieselmotor.

Även vid fullt gaspådrag inkräktar märks det inte att det är de svarta pumphandtagen som gäller när man tankar.

Motorn känns silkeslen och sanslöst raffinerad. Just vågen av vridmoment passar även bilen och det känns väldigt lyxigt att kunna glida runt på en våg av kraft.

ANNONS

Det finns även en D350 i modellutbudet som erbjuder 50 fler hästkrafter och 50 mer newtonmeter.

D350 går emellertid bara att få i ruskigt välutrustad utförande vilket höjer instegspriset till 1,4 miljoner.

Range Rover Sport D300

Dieselmotorn erbjuder en räckvidd på över 100 mil. (Foto: Range Rover)

D300

Range Rover Sport D300 är en instegsmodell som inte upplevs som en instegsmodell. (Foto: Range Rover)

P som i, öh, bensin i nya Range Rover Sport

Instegsbensinaren stavas P400 och har alltså en rak sexcylindrig motor som även den har en mildhybridlösning.

Inte helt oväntat nog är det 400 hästkrafter som ruvar under huven och 550 newtonmeter.

Rent prestandamässigt hamnar P400 tveklöst ett snäpp över D300 och bensinmotorn bidrar till en mer lättfotad känsla, främst då motorn känns livligare.

ANNONS

Den känns mer i linje med just Sport-beteckningen.

Sett till praktiska ting såsom dragvikt landar även P400 på 3 500 kilogram.

400 hästkrafter är heller ingen liten mängd kraft och bilen känns väldigt rapp.

Den raka sexan hörs vid fullt gaspådrag men inkräktar inte på den oas av lugn som kupén tillhandahåller.

Ljudbilden är sportig och i termer av känsla är det svårt att slå en rak sexcylindrig motor.

p400

Bensinsexan i Range Rover Sport P400 passar bilens karaktär. (Foto: Range Rover)

P400

P400 har 400 hästkrafter. (Foto: Range Rover)

Summan av kardemumman

ANNONS

Vad ska man då välja? I termer av ren och skär lyxkänsla och förmåga att som drivlina passa Range Rover Sport som biltyp är det oerhört jämnt.

Dieselpjäsen känns sanslöst raffinerad och dieselknattret är obefintligt. Samtidigt bjuder den på enorm räckvidd och en härlig våg av vridmoment.

Bensinmotorn känns livligare och tampas heller inte med de straffskatter man förknippar med dieselmotorer.

Det råder även en viss osäkerhet kring drivmedlets framtid. Hur relevant skattefrågan är för bilar i denna prisklass är emellertid en annan fråga.

Den avgörande faktorn blir i stället användningsområde, precis som man är van vid när det gäller just diesel- eller bensinfrågan.

Kör du långt och, mot förmodan, frekventerar terrängspåret, är en dieselpjäs dessutom att föredra.

Om du å andra sidan är mer livligt lagd och vill ha lite mer sportigt sting är bensinaren att föredra. Rött eller vitt? Spanien eller Grekland?

Det beror helt på vad lusten dikterar, och samma princip gäller här. Jag hade i alla fall valt dieseln.

ANNONS

Range Rover Sport Dynamic SE D300 (2023)
Motor: 3-liters I6, diesel, 300 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 218 km/h
Vikt: 2 390 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4946/2209/1820 mm
Pris: från 1 170 900 SEK (Testbil ca. 1 400 000 SEK)

Range Rover Sport Dynamic SE P400 (2023)
Motor: 3-liters I6, bensin, 400 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 242 km/h
Vikt: 2 385 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4946/2209/1820 mm
Pris: från 1 227 900 SEK (Testbil ca. 1 450 000 SEK)

Läs även: Provkörning av Range Rover Sport P510e
Läs även: 
Provkörning av Range Rover Sport P530
Läs även: Range Rover Sport – bensin eller diesel?
Läs även: Provkörning av Range Rover P510e

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS