Dagens PS

Nya Range Rover Sport är bäst i klassen

Range Rover Sport minst pålitliga
Nya Range Rover Sport är herren på täppan. (Foto: Range Rover)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 sep. 2022Publicerad: 22 sep. 2022

Segmentet för lyxsuvar är lika tufft som en olympisk final på 100 meter. Nu har storsäljaren Range Rover Sport äntligen kommit i en nytappning. Vi begav oss till Spanien för en provkörning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med den nya modellen innefattar listan på allt som är nytt bokstavligen varenda del i bilen. Nya Range Rover Sport delar bottenplatta – och även bredd – med den stora nya Range Rovern som vi tidigare kört både borta och på hemmaplan.

Range Rover Sport P530

Nya Range Rover Sport P530 stoltserar med en 4,4-liters V8 under huven. (Foto: Range Rover)

Lika som bär

Filosofin bakom går i linje med den för storebror och fokus har legat på att förenkla allt som går att förenkla. Det gäller alltifrån design till knappar till känsla.

Resultatet är en produkt som ligger snäppet över föregångaren i termer av lyx och prestanda, något som även reflekteras i prislappen.

Med hänsyn till att främst bottenplattan är den gemensamma nämnaren mellan stora Range Rover och lillebror Sport upplevs den sistnämnda som farligt lik flaggskeppet.

Nivån av lyx är densamma – med undantag av att Sporten är något mer sportigt inställd. På den släta spanska asfalten var skillnad i komfort minimal.

ANNONS

Senaste nytt

Väntande storsäljaren

ANNONS

Att köra är Sport-varianten mer engagerande men enligt en JLR-ingenjör handlar nya Sport snarare om mångsidighet än sport – modellen är tänkt att enkelt bli en bestående del av någons vardag – mer som en joggingtur snarare än ett fallskärmshopp.

Sport-epitet är således något som är relativt – i förhållande till stora Range Rover så är den rent kördynamiskt mer kompetent – och bilen är inte alls överdrivet sportig.

Med det sagt har nya Range Rover Sport särskild så kallad dynamisk luftfjädring med aktiva dämpare vilket ger bilen betydligt flinkare väghållning än vad som egentligen borde vara fysiskt möjligt.

Medan stora Range Rover tar sig an kurvor likt en vattensäng lyckas Sport att göra det på ett platt och kontrollerat vis.

Exteriör

Design var en tryckpunkt för nya Range Rover Sport. Filosofin bakom kallar britterna för modern lyx och det rör sig om att minimera onödigheter, inte minst designmässigt.

Resultatet är en exteriör som är väldigt nedtonad och elegant men som kanske är lite väl tråkig.

Resultatet gynnar dock luftmotståndskoefficient, något som är bra för bilens effektivitet, något som är extra viktigt för laddhybriden och särskilt den framtida helt elektriska modellen.

ANNONS

Interiör

Interiört möts man av en 13,1-tum stor infotainmentskärm med märkets senaste system. Systemet är för det mesta intuitivt och svarar snabbt.

Grafiken ser dessutom riktigt bra ut. Dessvärre har Range Rover börjat använda sig av touchknappar med haptisk feedback.

Även om det ser väldigt snyggt ut får man inte samma taktilitet som med ordinarie knappar. Lyckligtvis har de behållit en hel del reglage – som exempelvis för luftkonditioneringen och inställningar för sätena.

Range Rover Sport

Interiören i Sport kombinerar tradition och modernitet. (Foto: Range Rover)

Drivlinor i nya Range Rover Sport

På plats i Madrid gavs vi möjlighet att köra en rad drivlinor – bensinåttan, P530 – dieselsexan, D350 – bensinsexan, P400 – samt den väntade storsäljaren, laddhybriden, P510e.

Vårt första intryck av bensinåttan – Range Rover Sport P530 – kan du läsa om här.

ANNONS

Huruvida du ska välja dieselsexan eller bensinsexan – D300 eller P400 – kan du läsa om här.

Vad vi tyckte om laddhybriden, P510e, kan du läsa om här.

Vi körde även stora Range Rover P510e, som du kan läsa om här.

P400

P400 har 400 hästkrafter. (Foto: Range Rover)

Range Rover Sport D300

Dieselmotorn erbjuder en räckvidd på över 100 mil. (Foto: Range Rover)

Range Rover Sport P510e

Range Rover Sport P510e framstår som den vettigaste varianten i utbudet. (Foto: Range Rover)

Världens första farthållare för terrängkörning i nya Range Rover Sport

Vi gavs även möjlighet att rasta nya Range Rover Sport i terrängen – det är trots allt en Land Rover-produkt det rör sig om.

ANNONS

Till en förfogande har man de typiska Range Rover-körlägena (lista) och vi fick både köra P530 och P510e i terräng.

Det finns med P510e är att den även i helt elektriskt läge är fyrhjulsdriven, tack vare att elmotorn är direkt sammankopplad med växellådan.

Terrängbanorna som Range Rover hade ordnat var flera snäpp över det de flesta kunder kommer att utsätta sin bil för.

Med det sagt får det att få sin Sport i lite mer terrängdugligt skick – sett till däck och liknande – förutsatt att man betalar för kalaset.

Den största nyheten är den helt nya terrängfarthållaren.

Man väljer en maximal hastighet och en komfortnivå (från 1–4) och sedan läser bilen av terrängen framför och anpassar hastighet över valfritt underlag.

Det enda man som förare behöver göra är att styra. Systemet fungerade riktigt bra och anpassade sig väl efter diverse hinder och ojämnheter.

Range Rover Sport framifrån

Något som utmärker nya Range Rover är dess förmåga att ta sig an terrängen. (Foto: Range Rover)

ANNONS
uppför

Bland konkurrenterna är det bara Mercedes-Benz G-klass som också har terrängförmåga. (Foto: Range Rover)

Prissättning av nya Range Rover Sport

Nya Sport börjar på 1 170 900 SEK vilket är en markant ökning jämte föregångaren.

För det får man instegsmodellen i form av en rak dieselsexa på 300 hästkrafter.

Motsvarande BMW X5 kostar ungefär 400 000 kronor mindre, vilket är ungefär samma som för motsvarande Mercedes-Benz GLE. En G-klass kostar dock en hundring mer.

Med det sagt är det en fråga om att nya Range Rover Sport har tagit ett kliv upp i termer av lyx och den tänkta målgruppen är inte priskänslig.

Eftersom modellen dessutom delar bottenplatta och en rad komponenter samt materialval med storerbror Range Rover är prislappen ändå åt det rimligare hållet.

Toppmodellen – än så länge – heter Range Rover Sport First Edition P530 och börjar på 1 608 900 kronor.

ANNONS

Just First Edition-varianten kommer endast att erbjudas under det första året.

Kör man all-in på utrustningslistan är man uppe och nosar på närmare 2 miljoner kronor vilket placerar bilen i paritet med Bentley Bentayga. 

Sport

De har inte glömt bort vikten av att ta sig fram i terrängen i nya Range Rover Sport. (Foto: Range Rover)

Summan av kardemumman

Nya Range Rover Sport tar sig an segmentet för lyxiga suvar med pompa och ståt. Prislappen har ökat markant men likaså känslan av lyx.

Prispåslaget framstår inte som orimligt efter att man suttit bakom ratten och särskilt inte när man tar hänsyn till hur mycket gemensamt Range Rover Sport har med storebror.

Elektrifieringen är den stora nyheten för nya Sport och 2024 kommer dessutom en helt elektrisk modell. Det kommer även ytterligare en V8 i form av den supersportiga SVR-modellen.

Range Rover har satsat på just exklusivitet med nya Sport och bilen försöker heller inte vara något den inte är – samtidigt är beteckningen något missvisande.

ANNONS

Den nya modellen har höjt ribban för segmentet medan den höga prislappen även har höjt förväntningarna.

Britterna har även försäkrat sig om att nya Sport presterar även i terrängen, något som är ett måste för en Land Rover-produkt. Vi har att göra med en ny herre på täppan.

Dagens PS första intryck av Range Rover Sport

Slutbetyg: 5/5

Nya Range Rover Sport briljerar och levererar på exakt de punkter man väntar sig. Den är oerhört lyxig och har en rad drivlinor för olika kundtyper, inklusive en helt elektriskt variant som dyker upp 2024. Britterna har minst sagt gjort sin läxa.

Läs även: Provkörning av Range Rover Sport P510e
Läs även: 
Provkörning av Range Rover Sport P530
Läs även: Range Rover Sport – bensin eller diesel?
Läs även: Provkörning av Range Rover P510e
Läs även: Recension av Bentley Bentayga
Läs även: Recension av BMW X5
Läs även: Recension av Audi Q7
Läs även: Recension av Mercedes-Benz GLE

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS