Dagens PS

Range Rover Sport P510e krossar motståndet

Range Rover P510e framifrån
Range Rover Sport P510 har en elektrisk räckvidd på 113 kilometer enligt WLTP. (Foto: Range Rover)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 sep. 2022Publicerad: 26 sep. 2022

Nya Range Rover Sport stoltserar både med det ena och det andra. Storsäljaren väntas bli laddhybriden och vi begav oss söderut för att stifta en närmare bekantskap med nya Range Rover Sport P510e.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det laddhybriden möjliggör är att fortsätta tillverka den mycket framgångsrika modellen.

Hur paradoxalt det än må vara med en elektrifierad suv ur ett miljöperspektiv är det ett bestämt vinnande koncept.

Range Rover Sport P510e bakifrån

Range Rover P510e förblir fyrhjulsdriven även på eldrift. (Foto: Range Rover)

Väntande storsäljaren

På plats i Madrid gavs vi möjlighet att köra en rad drivlinor – bensinåttan – P530, dieselsexan – D300, bensinsexan – P400 samt modellen som denna text avhandlar, och laddhybriden som väntas bli favoriten i Sverige.

Range Rover P510e kommer att kunna fås i två utföranden – P440e och P510e – där båda erbjuds med raka sexor gifta med elmotorer.

Skillnaden är alltså effekten, 440 häst kontra 510 häst, precis som namnet antyder. Vi provkörde den enda modellen som fanns på plats, P510e.

För en mer övergripande recension av Range Rover Sport i sin helhet kan du klicka här.

ANNONS
Range Rover interiör

Om det är något interiören i nya Range Rover Sport erbjuder är det lyx. (Foto: Range Rover)

ANNONS

Senaste nytt

Räckvidd som heter duga i Range Rover Sport P510e

Den mest utmärkande siffran i specifikationspapperna är den elektriska räckvidden – 113 kilometer enligt WLTP – vilket blir ungefär 85 kilometer i verkligheten.

Det är en mäkta imponerande siffra och något som gör att 75 procent av de flestas vardagliga behov kan tillgodoses enbart med eldriften enligt britterna själva.

På typiskt Range Rover-manér förblir bilen fyrhjulsdriven även i helt elektriskt läge, något vi fick erfara i den spanska terrängen.

Det möjliggör att man kan köra genom tuff terräng helt ljudlöst, en härlig kontrast till det vanliga dieselknattret man ofta förknippar med terrängkörning.

Gasen i botten möts av att elmotorn kickar in direkt följt av att fossilmotorn hoppar in och katapulterar bilen i rask takt mot spansk finkan.

Den raka sexan låter fint och responsen som elmotorn bidrar med innebär att bilen svarar direkt.

ANNONS

Range Rover Sport P510e upplevs således som genuint snabb.

Sett till Sport-epitetet är det mer ett sätt att differentiera mellan storebror och lillebror snarare än att det är det som dominerar körupplevelsen.

Komfortnivån är skyhög, kupén är knäpptyst – med undantag av en del vindbrus för de yttre backspeglarna – men Range Rover Sport är såklart snäppet mer dynamiskt inställd.

Det innebär att den tar sig an kurvor med bravur och ändock rättfärdigar Sport-beteckningen.

Range Rover Sport P510e

Range Rover Sport P510e framstår som den vettigaste varianten i utbudet. (Foto: Range Rover)

Range Rover Sport P510e är en lysande laddhybrid

Det laddhybriden gör väl är att gifta en rak sexcylindrig pjäs med en elmotor.

Resultatet är en enastående drivlina där övergången mellan fossil- och eldrift sker helt sömlöst.

ANNONS

Det höjer lyxkänslan rejält: utgående Range Rover Sport P510e hade i stället en fyrcylindrig pjäs, något som känns ruskigt snålt i sammanhanget.

Jämte exempelvis V8-varianten är den upplevda prestandan slående lik, även om V8:an bjuder på en mer muskulös kraftleverans.

Där laddhybriden har övertaget är när det kommer till den direkta responsen och såklart möjligheten till helt utsläppsfri och ljudlös körning.

Att elmotorn svarar snabbt är gynnsamt för att dölja bilens enorma vikt.

P510e

Range Rover Sport P510e lär sälja riktigt bra. (Foto: Range Rover)

Summan av kardemumman

Range Rover Sport P510e är ruskigt kompetent. Rent krasst finns det ingen vettig anledning till att välja storebror Range Rover, såvida inte anledningen är ”för att jag kan”.

Sen är även komfortnivån och lyxkänslan i Range Rover naturligtvis snäppet högre.

ANNONS

Det faktum att bilarna delar bottenplatta och vissa mått är bra för Sporten, desto sämre för storebror.

Den vettigaste drivlinan är tveklöst laddhybriden – givetvis med den högre effekten – men med det sagt passar V8-motorn bilens karaktär oerhört väl.

Frågan är vad utlåtandet blir när den helt eldrivna varianten har gjort entré.

Fördelarna med elektrifieringen är många men samtidigt förblir en laddhybrid mindre tidlös och mer av en kompromiss varför V8 är att föredra. Vilken hade du valt?

P510e

Elmotorn bidrar till snabbare respons i Range Rover Sport P510e, något som bidrar till dess väghållning. (Foto: Range Rover)

Range Rover Sport Autobiography P510e PHEV (2023)
Motor: 3,0-liters, I6, bensin, elmotor, totalt 510 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 242 km/h
Elektrisk räckvidd: 113 km
Vikt: 2 810 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5058/2209/1870 mm
Pris: från 1 632 900 SEK (Testbil ca. 1 850 000 SEK)

Högsta Växelns första intryck av Range Rover Sport P510e

Slutbetyg: 4,5/5

ANNONS

Range Rover Sport P510e är den vettigaste varianten av den nya modellen, åtminstone till den helt elektriska varianten dyker upp. Den är emellertid inte lika tidlös som exempelvis V8-modellen men gör sig riktigt bra som laddhybrid.

Läs även: Provkörning av Range Rover Sport 
Läs även: 
Provkörning av Range Rover Sport P530
Läs även: Range Rover Sport – bensin eller diesel?
Läs även: Provkörning av Range Rover P510e

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS