Dagens PS

Nya BMW i7 M70 är BMWs snabbaste elbil

BMW i7 M70 exterior
BMWs kvickaste 7-serie är numera eldriven. (Foto: BMW)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 19 apr. 2023Publicerad: 19 apr. 2023

BMW i7 M70 är den tredje elbilen som bär på BMWs prestandadivision. Först ut var i4 M50 och därefter kom iX M60

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW har en lång historia av ofattbart motorstarka långlimpor. Förra generationens 7-serie gick i graven med en 6,6-liters V12 under huven.

Den bjässen till motor producerade 585 hästkrafter och 850 newtonmeter. Den nuvarande generationen vid namn G70 producerar i sitt kraftfullaste utförande 571 hästkrafter.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19 

BMW i7 M70 Exterior

BMW i7 M70 behåller den goda komforten och bygger på med häpnadsväckande prestanda. (Foto: BMW)

70 är snabbare än 60

BMW i7 M70 producerar 660 hästkrafter, varav 258 går ner i backen via framaxeln och 489 bakaxeln. 

Det gör den mer kraftfull än någon eldriven BMW och alla 7-serier någonsin. Sprinten från 0-100 kilometer i timmen avverkas på naturlagsomskrivande 3,7 sekunder.

Vridmomentet på 1 100 newtonmeter duger säkerligen för att få jordens rotation att byta håll.

ANNONS

Hur man lyckas få en 2 700 kilograms bjässe att fullkomligt katapulteras mot horisonten i ett så raskt tempo är högst imponerande.

BMW i7 M70 är utan tvekan så nära en BMW M7 man någonsin har kommit, men om BMW någonsin tänker lämna över sin flaggskeppssedan till ingenjörerna på BMW M är oklart.

Å andra sidan kanske inte det behövs, då man redan klår BMW Ms senaste skapelse XM Label Red till 100 kilometer i timmen.

BMW i7 M70 har fler hästkrafter än en BMW M5 Competition. (Foto: BMW)

ANNONS

Senaste nytt

Vad är nytt?

Det som ligger bakom de hisnande siffrorna är primärt en ny elmotor på bakaxeln. Framtill sitter nämligen samma motor som i i7 xDrive60.

Motorn på bakaxeln i BMW i7 M70, som är BMWs mest kraftfulla någonsin, producerar över 50 procent fler hästkrafter än i i7 xDrive60. 

En annan fördel med den nya motorn ska vara att den inte tappar andan i högre hastigheter, något som värderas högt i motorstarka limousiner. 

ANNONS

För att kunna hantera all kraft har även chassit fått sig en M-behandling. Det rör sig om tvåaxlad luftfjädring, aktiva krängningshämmare och ökad rigiditet med mera.

Grillen är precis lika närvarande som alltid. (Foto: BMW)

När det kommer till det kosmetiska har man valt att behålla den enorma och polariserande grillen. Vill man vara så odiskret som möjligt kan man köpa grillbelysning som ett tillval.

Detaljer i svart högglans hittar man precis överallt och som tillval finns two tone-lackeringar.

Nivån av individualisation är hög tack vare många spännande färgkombinationer. (Foto: BMW)

BMW i7 M70 på långfärd

I det nya körläget ‘Max Range’ kan man utöka räckvidden med runt 15-25 procent, på bekostnad av all komfort som man har betalat stora summor för.

Då begränsas nämligen hastigheten till 90 kilometer i timmen och klimatanläggningen tar semester. Körläget är tänkt att komma till användning om man behöver snålköra från en bristfällig laddare till en annan.

ANNONS

Vid en bra laddare kan en BMW i7 M70 ladda med effekten 195 kW. Enligt BMW kan man ladda det 101,7 kWh stora batteriet från tio till 80 procent på 34 minuter.

På en full laddning kommer man enligt WLTP-testcykeln upp till 560 kilometer, vilket bara är 65 kilometer mindre än i7 xDrive60.

Det svenska priset för BMW i7 M70 börjar från 1 826 100 SEK och lanseringen sker först under den andra halvan av 2023.

Läs även: Världens bästa sportbil går på el 
Läs även: Rolls-Royce Phantom testad: 8,5 miljoner av ren lyx 
Läs även: De fem mest effektiva elbilarna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS