Dagens PS

Världens bästa sportbil går på el

Kia EV6 GT sladdar
Kia EV6 GT den mest kraftfulla koreanska bilen någonsin. (Foto: Kia)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 05 apr. 2023Publicerad: 05 apr. 2023

2023 års World Performance Car har utsetts, och kommer för ovanlighetens skull inte från Tyskland utan Sydkorea. Den råkar också vara eldriven.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen ifråga är den koreanska kanonkulan Kia EV6 GT. Det är en batteribil med dubbla elmotorer och närmare 600 hästkrafter.

När vi provkörde den imponerades vi av den totala känslan av att man rattar en ulv i fårakläder. Endast de jazziga bromsoken avslöjar att EV6 GT har extra pulver.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 17

kia ev6 gt bakifrån

Kia EV6 GT stoltserar med 585 hästkrafter och 740 newtonmeter. (Foto: Marcus Berggren)

Statustävling inrättad av en branschlegendar

World Car-priserna instiftades för 19 år sedan, på designgiganten Ian Callums initiativ, eller rättare sagt hans organisation CALLUM.

Juryn består av över 100 motorjournalister från runt om i världen. Hela 24 av dem kommer från USA, medan andra länder har mer blygsamma antal journalister med i panelen. Ingen kommer från Sverige.

Mot bakgrund av den amerikanska övervikten (i juryn) är det föga förvånande att resultaten presenterades, varav prestandabilspriset var ett, under New York-mässan.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

En tävling som domineras av tyskar

Även om det är första gången som en koreansk bil vinner World Performance Car-priset är det inte första gången det går till en elbil.

Båda plattformskollegorna Porsche Taycan och Audi e-tron GT har kammat hem priset tidigare år – bilar som likt Kia EV6 har biffiga batterier baserade på 800 voltsarkitektur.

Andra tyskar som har vunnit är BMW M5 och Porsche 911 Turbo. Den enda icke-tysken som har vunnit under de fem föregående åren är faktiskt McLaren 720S.

Kriterier, men ingen motivering för EV6

Någon motivering till varför Kia EV6 GT vann årets upplaga av utmärkelsen framgår inte av pressmeddelandet, bara kriterierna för att man ska få vara med i matchen.

Bilarna som tävlar måste produceras i en volym om minst 1 000 exemplar per år, vara prestandafokuserade, och ha saluförts på minst två av världens stora marknader under hela förra året och innevarande års första kvartal.

Dessa marknader är alltså Kina, Europa, Indien, Japan, Korea, Latinamerika, och USA.

ANNONS

De två andra finalisterna var Nissan Z och Toyota GR Corolla, vilka inte säljs i Sverige.

Läs även: Kia EV6 GT – budgetvänlig Porsche Taycan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS