Räckvidd blir ofta ett huvudfokus när elbilar avhandlas, något som går hand i hand med batteristorlek. Men vilka elbilar går egentligen längst per kilowattimme?
De fem mest effektiva elbilarna
Mest läst i kategorin
Effektivitet i detta fall räknas ut genom att ta räckvidd i kilometer delat på nettobatteristorlek i kilowattimmar.
I sin tur får vi alltså hur långt bilen kommer på en kilowattimme, det vill säga km/kWh.
Vi har plockat bort dubbletter, men gjort en anmärkning om detta när så är fallet.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 17
5. Peugeot e-208
Effektivitet: 8,27 km/kWh
Batteristorlek (netto): 48,1 kWh
Räckvidd (WLTP): 398 km
Pris: från 469 900 kronor
Senaste nytt
4. Hyundai Ioniq 6 Standard Range 2WD
Effektivitet: 8,29 km/kWh
Batteristorlek (netto): 74 kWh
Räckvidd (WLTP): 614 km
Pris: från ca. 650 000 kronor (ännu ej fastställt)
Även Hyundai Ioniq 6 Standard Range RWD finns med på listan.
Den har en räckvidd på 429 kilometer med en nettobatteristorlek på 54 kilowattimmar. I sin tur innebär det en effektivitet på 7,94 km/Kwh.
3. Tesla Model 3
Effektivitet: 8,61 km/kWh
Batteristorlek (netto): 57,5 kWh
Räckvidd (WLTP): 495 km
Pris: 519 990 kronor
Även Tesla Model 3 i Dual Motor Long Range-utförande placerar sig väl. Den kommer 8,19 km/kWh tack vare en räckvidd enligt WLTP på 614 kilometer och en nettobatterikapacitet på 75 kilowattimmar.
2. Dacia Spring Electric 45
Effektivitet: 9,20 km/kWh
Batteristorlek (netto): 25 kWh
Räckvidd (WLTP): 230 km
Pris: ca. 240 000 kronor (säljs ej i Sverige)
Även Dacia Spring Electric 65 Extreme – en mer välutrustad variant men med samma batteristorlek fast kortare räckvidd – finns med. Den tar sig 8,8 km/kWh.
1. Fiat 500e
Effektivitet: 9,30 km/kWh
Batteristorlek (netto): 21,3 kWh
Räckvidd (WLTP): 198 km
Pris: 389 900 kronor
Elbilarna som är mest effektiva: Vår tolkning
Det kryllar av faktorer att ta hänsyn till när man pratar om effektivitet. Om man inte tar hänsyn till vikt – vilket i många fall hade gjort lastbilar bland de mest effektiva på vägen – hamnar i en situation där småbilar premieras.
Anledningen är att de väger mindre och dessutom är utrustade med betydligt mindre batterier – vilket i sin tur drar ner vikten rejält.
Det innebär att de kommer väldigt långt på en kilowattimme, men samtidigt finns det heller inte många kilowattimmar att köra på.
Därtill måste man ta hänsyn till hur snabbt en elbil laddar samt den absoluta räckvidden, vilket egentligen r det mest relevanta för en vanlig konsument.
Läs även: Provkörning av Peugeot e-208
Läs även: Provkörning av Hyundai Ioniq 6
Läs även: Provkörning av Tesla Model 3
Läs även: Provkörning av Dacia Spring Electric
Läs även: Provkörning av Fiat 500e
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.