Dagens PS

Nio byter över 60 000 batterier - per dag

nio suv power swap station
En suv kör ut från en av Nios norska Power Swap-stationer i samband med ett studiebesök. (Foto: Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 jan. 2023Publicerad: 26 jan. 2023

Det kinesiska bilmärket Nio, vars primära unika konkurrensfördel är batteribyten, har nu nått milstolpen 60 000 byten på en enda dag på hemmamarknaden Kina. I Sverige är siffrorna bra mycket lägre än så.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För ett tag sedan testade vi Nio ET7 på hemmaplan och genomförde då tre batteribyten på samtliga batteribytesstationer i Sverige.

Totalt finns det två – en i Mantorp och en i Varberg. Under vår tur – som innefattade 100 mil på en dag – genomfördes tre byten.

Två av dessa på stationen i Mantorp och ett i Varberg. Under den dagen gjordes inga andra byten enligt personalen på stationerna. 

I Kina har Nio emellertid 1 313 batteribytesstationer, något som gjort att de nått en milstolpe, som dessutom visar hur stora märket de facto är.

Under en enda dag genomfördes över 60 000 batteribyten i Kina. I samband med det kinesiska nyåret erbjuder Nio gratis batteribyten till alla sina kunder mellan den 16 januari och 5 februari.

omslagsbild nio batteribyte station

Nio uttalar sig väl optimistiskt om sina batteribytesstationer och hållbarhetsambitioner, samt bilarnas räckvidd. (Foto: Nio)

45 per dag

I snitt blir det alltså 45 byten per dag per station. Totalt ska varje station i Kina klara av 312 byten per dag, förutsatt att stationen är öppen dygnet runt. I Sverige är stationer endast öppna utsatta tider.

ANNONS

Den svenska marknaden får generation två av batteribytesstationer men på julafton gick Nio ut med generation tre som ska klara av ett batteribyte på blott 2,5 minuter, att jämföra med dagens fem minuter.

ANNONS

Senaste nytt

Nio har en oklar framtid

Huruvida batteribyten är del av framtidens elektriska mobilitet återstår att se.

Vissa hävdar att det endast lämpar sig för tung trafik och att batteribyten i det långa loppet inte är rimligt, särskilt inte i takt med att snabbladdningen blir allt snabbare.

Med det sagt innebär batteribyten en rad fördelar – som exempelvis bättre skick på batterierna – och det verkar uppenbarligen vara något som kineserna uppskattar.

För att få fart på batteribytena i Europa krävs det en enorm utbyggnad av infrastrukturen samt att försäljningen av Nio ökar astronomiskt. 

Läs även: Nio-chef riskerar sex månaders fängelse
Läs även:
Nio – kinesiska lögner, glädjekalkyler (och bilar)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS