Ett steg i att få ut elbilar är att få med återförsäljare på tåget, vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. Det visar en ny undersökning gjord i USA.
Nästan hälften av återförsäljare vill inte sälja elbilar
Mest läst i kategorin
Den amerikanska marknaden ligger efter när det kommer till elektrifiering, men den utvecklas snabbt och förblir en av marknaderna i världen med absolut störst potential.
Undersökningen gjordes av Sierra Club, en NGO från USA som fokuserar på klimatet.
Det rapporterar amerikanska Car Buzz.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 23
Skeptiska bilhandlare
Totalt 800 återförsäljare i 50 stater deltog i undersökningen och resultaten målar upp en mörk bild för elektrifieringen.
Det visar sig att 66 procent av återförsäljare inte har några elbilar till salu, medan 45 procent inte ens vill erbjuda elbilar, oberoende av huruvida de skulle ha några på lager eller inte.
Senaste nytt
Fortsatt problematiskt
Det finns fortfarande vissa logistiska och tekniska problem med att få ut elbilar till återförsäljarna.
Dessutom tampas många tillverkare för närvarande med mjukvaruproblematik.
Elbilar är en tuff nöt att knäcka för biltillverkare
Vissa tillverkare har det svettigare än andra.
Ett exempel är Ford som i februari tvingades stoppa tillverkningen av sin elektriska pickis Ford F-150 Lightning efter en brand i fabriken.
I kontrast till de 45 procent som inte vill sälja elbilar, finns det 44 procent som vill, men som inte gör det i dagsläget.
En fråga om infrastruktur
Vad gör då amerikanska återförsäljare så negativt inställda till att sälja elbilar?
En faktor är att man måste installera laddare om man ska sälja elektrifierade fordon.
Dessutom behöver man träna sina anställda för att kunna svara på alla tänkbara frågor som gemene amerikansk konsument kan tänkas ha.
Dåligt utbud av elbilar
Andra återförsäljare har anmärkt på att de inte lyckas få tag på elbilar, vilket i sin tur skapar frustration bland konsumenter.
”Det blir som att köpa grisen i säcken” menar en köpare på, eftersom möjligheten att provköra bilarna inte erbjuds.
Direktförsäljning
I takt med elektrifieringen har många biltillverkare börjat anamma en direktförsäljningsmodell, något som emellertid inte är tillåtet i många stater på den amerikanska marknaden.
Därför det är kritiskt att övertala återförsäljare att faktiskt erbjuda ett elektrifierat utbud.
De som hade bäst tillgänglighet av elektrifierade bilar var Mercedes, där 90 procent av återförsäljarna hade elbilar på lager, medan Honda var värst med bara 11 procent.
Läs även: USA tar i från tårna – 67 procent elbilar
Läs även: USA utmanar Kina på mineraler till elbilar
Läs även: Ford förlorar 600 000 kronor – på varje elbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.