Dagens PS

Så många procent av bilar i Sverige är elbilar

Polestar elektriska elbilar
Det finns inte så många elektrifierade fordon i Sverige som man kan tro. (Foto: William Koitrand)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 06 apr. 2023Publicerad: 06 apr. 2023

Sverige ligger i topp när det kommer till elektrifiering i världen. Bara Norge slår oss på fingrarna. Nu visar en sammanställning från SCB exakt hur mycket antalet elbilar har ökat i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är dock inte en jämn ökning som har skett, utan det skiljer sig en hel del mellan olika typer av kommuner.

Konsumenter som bor i landsbygdskommuner är inte lika intresserade av elbilar som de som bor i storstadskommuner.

Det rapporterar SCB.

Missa inte: Tesla kirrade biffen – nu slutar Australien med kol

2022 var ett pangår för elbilen

Under 2022 stod elbilar för 33 procent av nybilsregistreringarna i Sverige att jämföra med 19,1 procent för 2021.

Enligt SCB registrerades det totalt 96 163 elbilar i Sverige.

Under 2020 var samma siffra 28 098, vilket innebär ”nästan en tredubbling på två år” enligt Magnus Nyström, statistiker på SCB.

ANNONS

Med det sagt har försäljningen stannat av på grund av att miljöbonusen försvann samt att det ekonomiska läget inte är optimalt.

Elbilar

Antalet elbilar har nu börjat minska i Sverige. (Foto: William Koitrand)

ANNONS

Senaste nytt

Allt fler privatpersoner

En annan spaning är att andelen privatpersoner som kör elfordon har ökat.

2020 ägdes 33 procent av alla nyregistrerade elbilar av privatpersoner, medan samma siffra för 2022 var 51 procent.

Den högsta andelen av elbilar finner man i så kallade ”pendlingskommuner nära storstad” som har en andel på 42 procent av nybilsregistreringar.

Den lägsta andelen är ”landsbygdskommun” som har en andel på 30 procent elbilar av nybilsregistreringar.

Det totala beståndet är fortfarande riktigt lågt

ANNONS

Vid årsskiftet 2022/2023 stod elbilar för endast fyra procent av bilar om man tittar på det totala beståndet i Sverige.

SCB menar därför att det dröjer innan personbilars utsläpp blir noll.

Läs även: Sluttankat 2035 – men är EU-förbudet verkligen grönt?
Läs även:
Historiskt – Tesla kör om Volvo
Läs även:
Volvo Cars elbilar lyfter global försäljning
Läs även: Konflikten löst – Tyskland och EU överens
Läs även:
Därför är det en usel idé att köpa bil – just nu

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS