Dagens PS

Mercedes – en vinnare i alla tider

Mercedes fortsätter att lysa som något av en statussymbol genom historien.
Mercedes fortsätter att lysa som något av en statussymbol genom historien. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 20 apr. 2024Publicerad: 20 apr. 2024

Mercedes har ritat bilkartan genom historien på många sätt. Biltillverkaren skapade inte bara världens första bil – utan även den dyraste. Alltid med säkerheten i fokus. Statusen har sedan följt Mercedes genom åren – något som jätten lyckats hålla kvar på en hög nivå.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är få biltillverkare som skapar lika stora rubriker som tyska Mercedes.

Det är så nu, precis som förr.

Ett exempel är Mercedes-bilar som landar stora summor på auktioner eller kommer ut på åtråvärda bilmässor, som denna 1957 Mercedes-Benz 300SL Roadster som nu är till salu, eller en Mercedes-Benz SLR McLaren “Crown Edition”.

Världens dyraste bil

Intresset kring dyrgriparna är enormt, precis som det var kring världens dyraste bil som hittills har sålts – vilket skedde för två år sedan.

Det var en 1955 års Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé som gick för motsvarande runt 1,5 miljarder kronor.

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé såldes för en rejäl summa.
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé såldes för en rejäl summa, hela 1,5 miljarder kronor. (Foto: Mercedes)
ANNONS

Senaste nytt

Världens första bil

Mercedes fortsätter att spräcka rekorden genom att även vara den första bilen som någonsin tillverkades.

ANNONS

Den tyske ingenjören Carl Benz uppges ligga bakom vad som blev den första bilen, som gick under namnet Benz Patent-Motorwagen och började säljas 1888.

Fordonet hade tre hjul, varken tak eller instrumentbräda, men en encylindrig motor som visade vägen till dagens bensindrivna bilar.

Världens först bil från 1800-talet, Benz Patent-Motorwagen.
Världens först bil från 1800-talet, Benz Patent-Motorwagen. (Foto: TT)

Mercedes ledde säkerheten

När det kom allt fler bilar på vägarna var någon tvungen att börja tänka på säkerheten. Mercedes tog på sig ledarhatten även där.

Tillverkaren började utveckla allt säkrare bilar efter andra världskriget och i slutet på 50-talet introducerades krocktester till alla nya modeller som släpptes. På 70-talet kom pionjären ut med låsningsfria bromsar, berättar Robb Report.

Mercedes började tänka på säkerheten i mitten på 1900-talet.
Mercedes började tänka på säkerheten i mitten på 1900-talet. (Foto: Mercedes)

Trendig statussymbol

Mercedes har alltså inte bara varit först på gaspedalen, utan även en trendsättare som många andra biltillverkare har sett upp till, och följt efter.

ANNONS

Det har varit något av en statussymbol att köra en Mercedes genom historien, och den känslan har den tyska jätten lyckats behålla genom åren.

Läs även:

Mythos – Mercedes med dubbla guldkanter. Dagens PS

Mercedes ger dig: Laddhybridens eleganta återkomst. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]