Dagens PS

Mercedes EQE SUV är märkets bästa elbil

Mercedes EQE SUV
Vi provkörde nya Mercedes-Benz EQE SUV i Portugal. (Foto: Mercedes-Benz)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 06 apr. 2023Publicerad: 05 apr. 2023

Mercedes fortsätter sin elbilsoffensiv med populära EQE i suv-utförande med det mycket fantasifulla namnet EQE SUV. Vi begav oss till Portugal för en provkörning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes-Benz EQE SUV är, som namnet antyder, suv-versionen av EQE. Till Sverige kommer endast EQE 500 SUV samt de kommande AMG-modellerna.

Mercedes EQE SUV

Mercedes-Benz EQE SUV fokuserar egentligen mer på komfort än sport. (Foto: Mercedes-Benz)

EQE SUV är formad av vinden

Exteriört är EQE SUV den bäst designade EQ-modellen sett till proportioner.

Likt sina syskon stoltserar Mercedes EQE SUV med segmentets bästa luftmotståndskoefficient – 0,25 – att jämföra med exempelvis Audi Q8 e-tron som har 0,27.

Resultatet är en design där form och funktion går hand i hand. Bilen är attraktiv och märket har lagt mycket krut på detaljerna för att säkerställa att EQE SUV glider genom luften så effektivt som möjligt.

EQE SUV är mer kompakt än EQE Sedan, med en kortare hjulbas.

Mercedes EQE SUV

Räckvidden för EQE 500 SUV är upp till 552 kilometer enligt WLTP. (Foto: Mercedes-Benz)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Teknikfest i allra högsta grad

Interiört erbjuds EQE i två utföranden – ett med den så kallade hyperscreen-interiören som bjuder på tre stycken skärmar som tillsammans är på 42,3 tum.

Det är i form av instrumentpanelen på 12,3 tum, mittskärmen på 17,7 tum och passagerardisplayen på 12,3 tum. Systemet går loss på 91 800 kronor. Standardinteriören består av en vertikal infotainmentskärm i mitten.

Kvalitetskänslan ger blandade intryck. Knapparna för att justera sätena är plastiga och stumma. Även knapparna för sätesvärme är integrerade i en panel som skriker plast.

I varianten med hyperscreen får man även en kontrollpanel vid armstödet som sitter lite udda till.

Baksätet är inte mer än godkänt och den korta sittdynan gör att man saknar visst lårstöd.

Det finns emellertid gott om huvudutrymme och karossen innebär att baksätet upplevs som rymligare än i syskonet EQE Sedan.

I övrigt har EQE SUV bland segmentets största innerutrymmen, vilket bagageutrymmet på 520 liter indikerar.

ANNONS

Interiören är finemang för de som älskar teknik, men det tar ett tag att lära sig systemet. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes skryter om att EQE SUV är en av segmentets rymligaste bilar. (Foto: Mercedes-Benz)

Effektivitet och prestanda

Till Sverige kommer endast två varianter av EQE SUV – EQE 500 SUV och EQE 43 SUV.

På plats i Portugal provkörde vi 500-varianten, som erbjuder två elmotorer – en på respektive axel – vilket innebär fyrhjulsdrift och en total effekt på 408 hästkrafter.

EQE SUV debuterar även med något helt nytt för elbilar – en mekanisk framdifferential som helt kan koppla bort framhjulen.

I sin tur gör det EQE SUV bakhjulsdriven, något som kan öka räckvidden med några enstaka procent. Systemet kan koppla in och ur framhjulen på blott 240 millisekunder.

EQE SUV kommer även standard med värmepump – vilket är första gången för Mercedes – vilket ökar räckvidden i kalla klimat med upp till 10 procent.

ANNONS

Det innebär även att batteriet är vid optimal temperatur när man ska snabbladda.

Mercedes EQE SUV

Mercedes-Benz EQE 500 SUV är både tyst och bekväm. (Foto: Mercedes-Benz)

Bilen har även ett terrängläge, något vi dock inte testade på i särskilt hög utsträckning. (Foto: Mercedes-Benz)

Komfortkungen

Körningen bestod av stadskörning, motorvägskörning, och landsvägskörning. Det första man märker är att EQE SUV är riktigt tyst. Elmotorerna är oerhört välisolerade och även vid full kareta förblir de mer eller mindre knäpptysta.

EQE SUV är välisolerad och ljudnivån i kupén är låg, även på de delar av det portugisiska vägnätet som inte gynnats av EU-pengar.

Fjädringen är mjuk och bilen gungar fram, särskilt i komfortläget vilket egentligen är det enda läget man behöver.

Styrningen är lätt men ger ändå föraren en uppfattning om greppnivåerna och underlaget. Sätter man bilen i sportläget – vilket gör den permanent fyrhjulsdriven – resulterar i att alla 408 kusar är tillgängliga hela tiden.

ANNONS

Mercedes EQE SUV är härligt kvick

Plattan i mattan resulterar i en kraftig acceleration men inte våldsam, något som imponerar mer än de förhållandevis svampiga bromsarna. Sprinten till 100 tar 4,9 sekunder och EQE SUV känns alltid på hugget när man mosar gaspedalen.

EQE SUV har även tre regenereringslägen – kraftig, normal, och seglande. Den kraftiga regenereringen är till för stadskörning medan segelläget gör att EQE SUV glider fram likt en surfbräda på en portugisisk våg, vilket lämpar sig för motorvägskörning.

Det finns även ett autoläge som är förvånansvärt förutspående och fungerar bra.

Rent designmässigt fungerar EQ-designspråket bäst på EQE SUV. (Foto: Mercedes-Benz)

När lusten faller in

Greppnivåerna är dessutom imponerande och det krävs väldigt aggressiv körning för att bilen ska nå gränserna, vilket är en rejäl trygghetsfaktor att ta hänsyn till.

I termer av körglädje är EQE SUV:s paradgrenar mjukheten och komforten den medför, snarare än dess atletiska egenskaper, vilket är precis det man vill ha av en bil av den här biltypen.

ANNONS

EQE SUV hanterar dynamisk körning förvånansvärt bra. (Foto: Mercedes-Benz)

Syn på hållbarhet

Det enda alternativet i EQE SUV-utbudet är 500-varianten tills AMG-versionerna dyker upp i Sverige. EQE 500 SUV kan laddas med upp till 170 kilowatt och har en räckvidd på upp till 552 kilometer.

I övrigt kommer EQE SUV med funktionen att koppla bort framhjulen som standard samt en värmepump.

Rent generellt har Mercedes en tydlig hållbarhetsplan – till 2030 ska 40 procent av råmaterialen i märkets bilar vara hållbara, något som redan är en viktig puck för EQE SUV.

Exempelvis kommer 40 procent av bilens stål från hållbara källor samtidigt som stora delar av interiören består av återvunna material.

Till slutet av 2020-talet har Mercedes som målsättning att bli helt elektriska på marknader där det är möjligt.

De ska även underhålla alla förbränningsmotorer så länge marknaden efterfrågar det.

ANNONS

Det tyska märket har en tydlig hållbarhetsstrategi, men kommer att fortsätta med förbränningsmotor så länge marknaden efterfrågat det. (Foto: Mercedes-Benz)

Summan av kardemumman

Mercedes-Benz EQE 500 SUV är ett riktigt vasst tillskott till det evigt växande segmentet för elektriska lyxsuvar.

I Sverige börjar bilen på 1 050 000 kronor vilket är i linje med många av konkurrenterna i form av Audi Q8 e-tron och BMW iX.  

För det får man en oerhörd mångsidighet, en härlig approach till effektivitet och väldigt hög komfortnivå.

Bakom ratten upplevs den i mångt och mycket som man förväntar sig av lyxig elsuv från Mercedes, med vissa tillkortakommanden i termer av kvalitet.

Ett längre test på hemmaplan får utröna hur den står sig jämte konkurrenterna.

Mercedes-Benz EQE 500 SUV 4MATIC (2023)
Motor: Elmotor på respektive axel, 408 hästkrafter, 858 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sek
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 552 km
Vikt: 2 560 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4863/1940/1685 mm
Pris: Från 1 050 000 SEK

ANNONS

Högsta Växelns första intryck av Mercedes-Benz EQE SUV

Slutbetyg: 4/5

Mercedes-Benz EQE SUV upplevs som märkets vettigaste elbil. Den är effektiv, bekväm, praktisk och trevlig att köra.

Den har vissa kvalitetsproblem och seglar lätt iväg i pris, men det märks att Mercedes ansträngt sig rejält.

Läs även: Provkörning av BMW iX
Läs även:
Provkörning av Audi Q8 e-tron
Läs även: Recension av Mercededes-Benz EQS 450+

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS