Dagens PS

BMW iX 40 är en av marknadens vettigaste elbilar

BMW iX 40
BMW iX 40 har ett utseende som inte tilltalar alla. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 feb. 2023Publicerad: 05 feb. 2023

Test: BMW iX 40
BMW kör full gas med sin elbilsoffensiv och erbjuder elbilar både för de som är konservativt lagda samt för de som vill ta ut svängarna lite. En av dessa är flaggskeppet BMW iX. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera instegsmodellen BMW iX 40.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har tidigare provkört BMW iX 50 och även iX M60. Medan de stoltserar med en herrans massa prestanda är iX 40 det alternativ som framstår som klart vettigast om man tar hänsyn till både pris och prestanda.

BMW iX 40

BMW iX 40 är mjuk och bekväm. (Foto: Marcus Berggren)

BMW iX 40 är en polariserande pjäs

BMW iX blev rejält omskriven i samband med lanseringen. Utseendet är en vattendelare av rang och medan vissa uppskattar utseendet gör de flesta inte det.

Vad man än tycker kvarstår det faktum att modellen rent designmässigt tar sig an en annan approach än märkets mer traditionellt utformade elbilar.

Interiört möts man även där av ett annat stuk och BMW har valt att anamma lounge-looken, precis som Hyundai har med Ioniq 5. Bilen är byggd från botten för att vara just en elbil, något som gynnar det praktiska gebitet.

Det platta golvet och avsaknaden av kardantunnel öppnar upp utrymmet och framtill får man mer känslan av att man sitter i ett vardagsrum snarare än i en bil. I det stora hela är insidan en funktionell historia.

Baksätet är rymligt och bagageutrymmet likaså, även om det är mindre än i BMW X3. I övrigt har tyskarna har uppenbarligen lagt mycket krut på praktikaliteten.

ANNONS

BMW iX är snäppet större än sitt fossila syskon BMW X5.

Materialvalen är för det mesta trevliga – med undantag av de kristalliknande knapparna för sätesinställningarna – medan den låga instrumentpanelen förstärker känslan av att man sitter högt.

Infotainmentsystemet har fått sig en törn i form av att det blivit mer komplicerat än innan. BMW har länge erbjudit marknadens mest intuitiva och välfungerande system medan den senaste uppdateringen är ett steg i fel riktning.

BMW iX 40

Interiören är genomgående trevlig men infotainmentsystemet kunde varit bättre. (Foto: Marcus Berggren)

iX 40 ingår i BMW:s utbud av mer progressiva elbilar. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

BMW iX 40 är inte för dig som älskar att köra

Prestandamässigt erbjuder iX 40 326 hästkrafter, vilket sannerligen är mer än nog. Bilen svarar direkt även om dess tyngd gör sig känd.

Kupén är knäpptyst och iX 40 är ställd åt det mjukare hållet. På landsvägar alstrarinte iX särskilt mycket ha-begär men den utmärker sig mer när det kommer till komforten.

ANNONS

Om man har för vana att köra BMW:s lite äldre modeller märker man illa kvickt att de kördynamiska färdigheterna är långt ifrån de man förknippar med märket. Med det sagt är BMW iX 40 ruskigt trevlig att köra, den känns bara inte som en BMW.

BMW iX 40 monumentalt komfortabel och bilen är knäpptyst. Det är två egenskaper man tveklöst vill ha när det kommer till en vardagsbil och helhetsintrycket bakom ratten är fortsatt positivt.

BMW iX 40

Rent kördynamiskt känns inte iX 40 som en BMW. (Foto: Marcus Berggren)

Räckvidd och laddning

Den officiella räckvidden är 435 kilometer medan man kan räkna med att komma knappt 40 mil i verkligheten. BMW:s räckviddssiffror är oftast oerhört verklighetsförankrade.

 BMW iX 40 går att snabbladda upp till 150 kilowatt (att jämföra med 200 kilowatt för iX 50) och med BMW:s laddkort får man tillgång till en uppsjö av snabbladdare, däribland Ionity.

iX 40 är en bekväm långfärdsvagn men man behöver uppgradera till en 50 ifall man ofta kör långt. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

ANNONS

Det är emellertid svårt att rekommendera något annat än instegsvarianten av BMW iX 40. Den erbjuder ett vettigt helhetspaket sett till pris och räckvidd och gör sig riktigt bra som elbil.

Med det sagt lockar 50-varianten med 20 mils ytterligare räckvidd – samt snabbare laddning – vilket är två måsten ifall man frekventerar motorvägen med sin BMW iX.

Prisskillnaden på närmare 200 000 kronor är dock inte helt oviktig i sammanhanget.

Komfortnivån i BMW iX 40 är hög och filosofin bakom modellen är väldigt tilltalande. Rent designmässigt är modellen emellertid ingen vidare hit och infotainmentsystemet är inte riktigt så intuitivt som man hade önskat.

I det stora hela är BMW iX 40 en av segmentets mest attraktiva pjäser, sett till körupplevelse, komfortnivå och hur den presterar som elbil. Men den är långt ifrån en renodlad BMW.

BMW iX 40 är genomgående trevlig. (Foto: Marcus Berggren)

BMW iX 40(2023)
Motor: Elmotor bak, 326 hästkrafter, 630 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 435 km
Vikt: 2 440 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4953/1967/1696 mm
Pris: 876 800 SEK (Testbil cirka 1 000 000 SEK)

Högsta Växelns helhetsintryck av BMW iX 40

ANNONS

Slutbetyg: 4/5

BMW iX 40 lyckas med konststycket att vara en prestanda-suv där komforten inte äventyras. Den tar sig an vardagen på lämpligt manér men har möjligheten att släppa på tyglarna när lusten så infaller.

Läs även: Recension av BMW iX M60
Läs även: Recension av BMW iX 50
Läs även: Recension BMW i7
Läs även: Recension av BMW i4 M50

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS