Dagens PS

Mazda CX-60 testad: Dieseln bättre än laddhybriden

Mazda CX-60 diesel
Mazda CX-60 diesel är en av få bilar i segmentet som erbjuds med en rak dieselsexa. (Foto: Morgan Petri)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 24 juli 2023Publicerad: 15 juli 2023

Mazda CX-60 är den japanska tillverkarens största modell hittills på den svenska marknaden. De tar sig även an miljöomställningen på ett lite annorlunda sätt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya mellanstora suven CX-60 går att få med två olika drivlinor: en laddhybrid med samma fyrcylindriga bensinmotor som återfinns i CX-5, eller en nyutvecklad rak dieselsexa.

Ja, det är värt att upprepa, en nyutvecklad rak dieselsexa på över tre liter. 

I den stora omställningen till elektrifierade drivlinor har Mazda upptäckt ett behov av energieffektiva förbränningsmotorer för de som inte kan kliva ombord på elektrifieringståget med detsamma.

Hur står sig en diesel av större storlek mot andra alternativ när kalendern visar 2023? 

Låt oss ta reda på just det genom att recensera nya Mazda CX-60 E-Skyactiv D.

Mazda CX-60 diesel
Mazda CX-60 är den största modellen som japanerna erbjuder på den svenska marknaden. (Foto: Morgan Petri)

Inte Mazdas Mona Lisa

Redan vid första anblick har CX-60 en viss pondus och självsäkerhet som vanligtvis förknippas med tyska bilar. 

ANNONS

I instegsutförandet får den skärmar och trösklar i plast. Tar man klivet upp till utrustningsnivån Homura, den utrustningsnivå som testbilen hade, blir den desto sportigare.

Kromet försvinner och ersätts av svarta detaljer samtidigt som de ovan nämnda plastbitarna blir lackade i bilens kulör. Det ger hela bilen ett betydligt mer exklusivt intryck.

I helhet är designen inte någon fullträff till skillnad från vissa andra modeller i Mazdas utbud, men den är långt ifrån ful.

Mazda CX-60
Designen på CX-60 utmärker sig jämte dess stallkamrater. (Foto: Morgan Petri)
ANNONS

Senaste nytt

CX-60 avger storbilskänsla

Invändigt är det svårt att inte bli imponerad. Designen sveper snyggt från dörrsidorna till instrumentbrädan som är skulpterade på ett sätt som ger känslan av att man sitter i en bil av större storlek.

Den breda mittkonsolen styrker även det intrycket.

Där de två möts finner man en snygg och intuitiv panel för alla klimatinställningar, och det tackar vi för i en tid där nästan alla biltillverkare har begravt klimatreglagen djupt i infotainmentsystemet.

ANNONS

Själva byggkvaliteten är övertygande och materialvalen är smarta utan att vara överdrivet premiumbetonade.

En förvånansvärt positiv aspekt är BOSE-ljudsystemet, som förvisso är ett tillval som en del av ett större paket, men som låter riktigt härligt.

Mazda CX-60
Mazda har lyckats riktigt väl med interiördesignen. (Foto: Morgan Petri)

Teknik som imponerar

Infotainmentsystemet är hyfsat lätt att navigera, men kan endast styras från vredet under körning och genvägarna på mittkonsolen. 

Står man stilla kan man även navigera infotainmentsystemet med hjälp av touch, men skärmens placering får det att framstå som en eftertanke.

Skärmen är stor och högupplöst, vilket trådlösa Apple CarPlay drar nytta av. Även trådlösa Android Auto finns som standardutrustning i grundmodellen.

Annan teknik som är standardutrustning är en head-up display, backkamera, heldigital förardisplay, nyckellöst låssystem samt stols- och rattvärme.

ANNONS
Mazda CX-60
CX-60 är fullproppad med teknik. (Foto: Morgan Petri)

Fjädringen lämnar lite att önska

De läderklädda stolarna är bekväma men har knappast någon wow-faktor. De lyckas inte dölja den överraskande stötiga fjädringen. 

Det är en passiv upphängning som blir mycket behagligare i högre hastigheter och förvisso understryker bilens sportiga DNA, men det hade inte skadat om den var aningen mjukare inställd.

En adaptiv upphängning hade hjälpt CX-60 framstå som betydligt mer premium. Samtidigt skulle prislappen tveklöst reflektera det.

Mazda CX-60
Fjädringen är en av bilens största svagheter. (Foto: Morgan Petri)

Drivlinan är ett beprövat recept 

Köregenskaperna är dock utmärkta. Samtliga CX-60 är fyrhjulsdrivna, men driver endast på bakhjulen tills att greppet försvinner.

ANNONS

Den bjuder gärna in till dans på landsväg där såväl drivlina som chassi får briljera. CX-60 är, bortsett från den stundtals stötiga fjädringen, en väldigt behaglig och snudd på rolig bil att köra.

Samma sak går emellertid inte att säga om man väljer laddhybriden, som upplevs som långt mer oraffinerad. Radsexan under huven är nämligen en riktig pärla.

Den må inte vara lika kvick som laddhybriden, men den känns aldrig slö. Det känns som om man ständigt surfar på en silkeslen tsunami av vridmoment.

Mazda säger själva att man har fokuserat på en god gångkultur framför regelrätt prestanda, något som passar bilen extremt bra och bidrar till den fantastiska känslan bakom ratten.

Växellådan är likt fjädringen stundtals oraffinerad i lägre hastigheter men kommer annars väl överens med motorn och är ständigt med i matchen.

CX-60
Den raka dieselsexan under huven är en riktig pärla. (Foto: Morgan Petri)

Är en stor diesel rimlig år 2023?

Att köra runt i en suv med en större dieselspis kanske inte låter särskilt tilltalande i dessa tider, men effektiviteten står i centrum även här. 

ANNONS

Faktum är att Mazda CX-60 släpper ut 15 gram koldioxid mindre per kilometer än BMW X3 xDrive20d som är BMW:s absolut snällaste diesel i storleksklassen.

Vill man få en BMW X3 med dieselsexa släpper den ut 19 procent mer koldioxid och förbrukar 19 procent mer bränsle enligt WLTP, den mindre slagvolymen till trots.

För de som inte kan passa in en elbil eller laddhybrid i sitt liv på grund av bostadssituation, vardag, eller bristfällig infrastruktur är det bättre för miljön att köra en miljövänlig diesel än att köra exempelvis en laddhybrid på ett ineffektivt sätt.

Mazda CX-60
En moden dieselpjäs är ett vettigare alternativ än man kan tro. (Foto: Morgan Petri)

CX-60 passar alla typer

I grundutförandet har CX-60 tygklädsel och kan fortfarande fås med radsexan. 

Tack vare det rymliga baksätet och stora lastutrymmet kan CX-60 därmed bli en riktig arbetshäst om man så önskar, medan toppmodellen Takumi snarare hör hemma på parkeringen utanför Yasuragi.

Toppmodellen Takumi är fortfarande billigare än en BMW X3 xDrive20d helt utan utrustning. Då får man en ordentlig arsenal med teknik, en ljuvlig rak sexa som drar mindre soppa och kvalitet som imponerar.

ANNONS
Mazda CX-60
CX-60 erbjuds i en rad olika utföranden. (Foto: Morgan Petri)

Summan av kardemumman

Mazda CX-60 E-Skyactiv D är ett välbehövt och väl utfört alternativ till de många elbilar och laddhybrider som ännu inte kan ersätta fossilbilen i samtliga hushåll.

Mängden bil man får för pengarna är överraskande och upplevelsen bakom ratten är CX-60 positiv, även om den faller lite på mållinjen tack vare en viss inkompetensen vid låga hastigheter.

Trots den stora dieselspisen känns bilen knappast utdaterad. Tvärtom kan man köpa en suv med en stor motor med gångkultur och motorljud som heter duga utan att känna sig som en miljöbov.

Som alternativ till många sömnpiller inom segmentet är Mazda CX-60 lätt att rekommendera.

CX-60
Mazda CX-60 utmärker sig rejält i segmentet. (Foto: Morgan Petri)

Mazda CX-60 Skyactiv D (2023)
Motor: 3,3-liters raksexa, 254 hästkrafter, 550 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 219 km/h
Vikt: 1 909 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4740/1686/1890 mm
Pris: Från 493 400 SEK (Testbil ca. 563 600 SEK)

ANNONS

Högsta Växelns helhetsintryck av Mazda CX-60 diesel

Slutbetyg: 4,5/5

På andra marknader erbjuder CX-60 med en rak bensinsexa. I Sverige får vi nöja oss med diesel-alternativet och laddhybriden.

Med det sagt erbjuder dieseln en rad fördelar, inte minst räckviddsmässiga. Den riktar sig mot de där ett elektrifierat alternativ inte ännu klaffar.

Mazda CX-60 i dieselutförande imponerar även kördynamiskt och drivlinan är att föredra framför laddhybriden.

Läs även: Världens farligaste väg med Mazda CX-60

Läs även: Mazda CX-60 PHEV – laddhybriden som vågar

Läs även: Mazda 2 Hybrid – en bättre Yaris

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS