Dagens PS

Mardrömmen: 6 laddstopp på en dag

Tesla_Räckvidd
Paret Steavanssons hyrda Tesla på ett av de sex laddstoppen. (Foto: Alice Steavansson/Badax.life)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 02 jan. 2023Publicerad: 02 jan. 2023

När kvicksilvret kryper nedåt får elbilarna påtagliga problem med räckvidden vilket blev uppenbart för syskonparet Alice och Xaviar Steavansson. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De två syskonen var spekulanter på en Tesla och för att testa på hur den är att leva med hyrde de en från Hertz

Lång rutt

Rutten de skulle köra var från Orlando till Wichita i USA vilket är en sträcka på 160 mil. 

Det framgår inte exakt vilken modell de hyrde men en Model Y Long Range har en räckvidd på strax över 530 kilometer vilket under ideala förhållanden hade inneburit tre laddstopp för den aktuella sträckan.

ANNONS

Senaste nytt

Inte ideala förhållanden

Men det var långt ifrån under ideala förhållanden som resan genomfördes vilket avspeglades sig i hur bilen presterade. 

I tidningen Insider beskriver Xaviar Steavenson att mellanrummet mellan varje laddpaus inledningsvis var runt två till två och en halv timma men att det sedan sjönk med ungefär hälften. 

Sex laddstopp

ANNONS

Resan blev inte bara betydligt mer tidskrävande än vad syskonparet hade tänkt sig utan också dyrare.

Varje laddstopp kostade kring 300 kronor vilket gjorde att totalkostnaden landade på strax under 2000 kronor eftersom de genomförde sex laddstopp. 

El inte alltid billigast

Eftersom drivmedelspriserna är avsevärt mycket lägre i USA jämfört med i Sverige innebär den höga prisnivån att den konventionellt framdriven bil hade varit betydligt billigare. 

Som jämförelse kan man tänka sig en BMW X3 som drar 7 l/100 km. 

Halva priset

Att genomföra resan i den bilen hade kostat en bit under 1000 kronor och antagligen gått betydligt snabbare eftersom färre stopp hade krävts. 

Syskonparet verkar tämligen besvikna av upplevelsen och konstaterar att Hertz påstående om att hyra en Tesla alltid är billigare än ett konventionellt framdrivet alternativ inte är korrekt. 

ANNONS

Inte första gången elbilar skapar huvudvärk

Det här lär tyvärr inte vara sista gången som vi rapporterar om elbilarnas problem vid långresor när temperaturen sjunker.

Höga kostnader för laddning, ökande förbrukning (vid kyla), laddkö med mera är faktum som elbilförare som reser långt kommer att möta på. 

Läs även: Tusentals miljarder borta – “Sagan om Tesla slut”
Läs även: Tesla Model 3 – nu som likbil 
Läs även: Nya katastrofsiffror för Tesla – rakt utför

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS