Dagens PS

Vi testar den galnaste elektriska skåpbilen  

LEVC VN5 framifrån
LEVC VN5 är baserad på London-taxi som heter LEVC TX. (Foto: Joel Sandberg)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 23 okt. 2022Publicerad: 22 okt. 2022

Test: LEVC VN5
Transportbilsbranschen står inför en omställning som heter duga och mängden elektrifierade alternativ ökar lavinartat. Nu har samma företag som tillverkar London-taxin även gett sig in på transportbilsmarknaden. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya LEVC VN5.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra året provkörde vi då helt nya LEVC TX – TX som i taxi – som alltså är den nya London-taxin.

Den tillverkas av Volvos moderbolag Geely och erbjuder en hybridlösning i form av en elmotor och en 1,5-liters trepip.

Förbränningsmotorn agerar generator medan elmotorn alltid är den som driver bilen.

LEVC VN5 från sidan

LEVC VN5 har ett utseende som utmärker sig rejält. (Foto: Joel Sandberg)

En korsning mellan en taxi och en skåpbil

Utseendemässigt ser man direkt att LEVC VN5 är identisk med TX fram till skiljeväggen mellan kupén och lastutrymmet.

Bilens utseende är onekligen distinkt och uppmärksamheten man får är påtaglig.

I termer av hur galna transportbilar kan se ut tar VN5 tveklöst hem priset på den svenska marknaden.

ANNONS

Den avger samma vibbar som Nissan NV som såldes i USA, förutom att LEVC inte har en V8 under den långa huven.

Interiört möts man det man hade förväntat sig av en Volvo V60. Med tanke på bilarnas släktskap via Geely är alla LEVC-bilar försedda med Volvo-reglage, stolar, ratt, infotainment och så vidare.

Det innebär att LEVC VN5 kan skryta om att vara den enda transportbilen med elstolar på passagerarsidan. Lyxigt!

Det innebär också att man som förare – och för den delen passagerare – kan dra nytta av stolarnas mer ergonomiska stuk.

Med andra ord är det verkligen inga bekymmer att köra långt med bilen ur ett ergonomiskt perspektiv.

Infotainmentsystemet är lika intuitivt som när det sitter i en Volvo och mittkonsolen erbjuder goda förvaringsmöjligheter.

LEVC VN5 interiör

Interiört känner man igen mycket från Volvo. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Senaste nytt

LEVC VN5 erbjuder en annorlunda körupplevlese

ANNONS

Drivlinan i LEVC VN5 är av liknande slag som den man finner i exempelvis en tidig BMW i3 eller nya Audi RS Q e-tron E2.

Drivningen sker som sagt endast av elmotorn medan det är förbränningsmotorns jobb – samma pjäs man finner i Volvo XC40 T2 bland annat – att säkerställa att batteriet hela tiden har nog med kräm.

Vid full laddning kommer man ungefär tio mil på ren el medan den totala räckvidden uppgår till 489 kilometer medan den går att ladda upp till 22 kilowatt AC och 50 kilowatt DC.

Man gör bäst i att hela tiden ladda när möjligheten presenterar sig själv eftersom förbrukningen med motorn ständigt i gång blir relativt hög.

Fördelarna är till stor del skattemässiga – årsskatten på LEVC VN5 är bara 360 kronor – och bilen får rattas i även de striktaste av miljözoner.

LEVC VN5 bakifrån

Med LEVC VN5 kan man köra i de striktaste av miljözoner. (Foto: Joel Sandberg)

Det erbjuder även en fossilmotors flexibilitet om en dags arbete kräver att man kör lite längre.

En stor del av de som skulle kunna tänka sig en LEVC VN5 till sin verksamhet kör i själva verket inte särskilt långt under en genomsnittlig arbetsdag.

ANNONS

Trots den korta elektriska räckvidden framstår LEVC VN5 som bestämt vettig i det hänseendet. Att köra är VN5 trevlig och man sitter väldigt bra.

Gasen i botten möts inte av särskilt mycket och den är verkligen ingen bil man rastar på landsväg. Med det sagt är det heller inte det VN5 är till för utan utgör en arbetsplats för flera yrkesgrupper.

Toppfarten är begränsad till 128 kilometer i timmen och ljudnivån på motorväg är ganska hög. Det är en hel del vindbrus från de enorma backspeglarna.

Med andra ord trivs VN5 bäst i en så kallad urban miljö även om komfortnivån på längre turer som sagt är hög.

LEVC VN5 vändradie

Vändradien är det mest imponerande. (Foto: Joel Sandberg)

Praktiska bitar

När det kommer till de praktiska egenskaperna stoltserar LEVC VN5 med 5,5 kubikmeter lastutrymme och en lastkapacitet på upp till 830 kilogram beroende på utförande. Bilen får emellertid inte dra någonting.

LEVC VN5 fokuserar mycket på image. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Så här ser 5,5 kubikmeter ut. (Foto: Joel Sandberg)

Summan av kardemumman

LEVC VN5 är lätt att tycka om. Den utmärker sig med ett halvobskyrt utseende vilket drar till sig blickar – på gott och ont – samtidigt som drivlinan innebär en rad fördelar, inte minst om man bedriver en verksamhet där räckvidden och infrastrukturen räcker till.

Möjligheten att dessutom kunna dra nya av en fossilmotor är fördelaktigt de gånger det vankas långkörning och även om den elektriska räckvidden inte är den längsta, bör den kunna tillgodose de flestas behov.

Transportbilsbranschen står onekligen inför en omställning och när det kommer till elektrifiering består marknaden i dagsläget av antigen rena dieselpjäser eller helelektriska alternativ.

LEVC VN5 drar nytta av fördelarna från båda – inte minst de skattemässiga – och är ett av få alternativ som gör det.

På sätt och vis erbjuder den det bästa av två världar.

LEVC VN5 drar till sig många blickar. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS
LEVC VN5

LEVC VN5 gör sig bäst i en urban miljö. (Foto: Joel Sandberg)

LEVC VN5 (2022)
Motor: Elmotor, 150 hk, 250 Nm
+ räckviddsförlängare (1,5-liters 3:a, 91 hk, 160 Nm)
Kraftöverföring: Automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 13,2 sekunder
Toppfart: 128 km/h
Elektrisk räckvidd: 101 km
Vikt: 2 230 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4857/1888/1945 mm
Pris: Från motsvarande 770 000 SEK ink. 25% moms

Högsta Växelns helhetsintryck av LEVC VN5
Slutbetyg: 4/5

LEVC VN5 kombinerar eldriftens fördelar med förbränningsmotorns flexiblitet. Som transportbil framstår den som oerhört vettig och är både bekväm och smidig att köra. Den elektriska räckvidden är inte fenomenal och prestandan är inte på topp.

Läs även: Elbilarna med kortast räckvidd
Läs även: Provkörning av Volkswagen ID. Buzz Cargo

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS