Dagens PS

Elbilarna med kortast räckvidd

Mazda MX-30 - perfekt elbil för individualisten
Mazda MX-30 är ett snyggt alternativ för individualisten som vill ha en bra pendlarbil, alternativt som andrabil för familjen. (Foto: Mazda)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 21 okt. 2022Publicerad: 20 okt. 2022

Det är mycket snack om bilars räckvidd – ju längre, desto bättre tänker de flesta. Med det sagt kryllar det av elbilar på marknaden vars räckvidd lätt kan förväxlas med en joggingtur.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är hemsidan Electric Vehicle Database som man kan vända sig till om man vill se vilka bilar på den europeiska marknaden har kortast räckvidd.

5. Mazda MX-30

Faktisk räckvidd: 170 kilometer
WLTP: 200 kilometer
Batteristorlek: 30 kWh
Max laddeffekt: 50 kw
Pris: från 399 900 SEK

Mazda MX-30 är bilen som sticker ut i floran av elbilar. Både på gott och ont. (Foto: Mazda)

Mazda MX-30 omämns ofta i sammanhang där kort räckvidd diskuteras. Den må vara den elbil med kortast räckvidd på den svenska marknaden, men den gör klart bättre ifrån sig på Europa-nivå.

MX-30 är emellertid utvecklad för att vara en andra bil och ett mindre batteri innebär även en mindre påverkan på miljön. MX-30 är en bil många av oss på redaktionen tycker om.

ANNONS

Senaste nytt

4. Dacia Spring Electric

Faktisk räckvidd: 155 kilometer
WLTP: 230 kilometer
Batteristorlek: 25 kWh
Max laddeffekt: 34 kW
Pris: från 240 000 SEK

ANNONS
Dacia Spring

Dacia Spring Electric var tänkt att komma till Sverige. Men vad hände? (Foto: Dacia)

 

Den mycket omtalade Dacia Spring Electric – som bygger på den kinesiska varianten av Renault Kwid (Renault City K-ZE).

Ordinarie Kwid i länder som Indien och Sydafrika – är inte bara den billigaste elbilen på marknaden, men även en av de med kortast räckvidd.

Anledningen är enkel – batterier är dyra vilket innebär att Dacia valt att hålla ner storleken på batteriet vilket i sin tur innebär en kort räckvidd.

Spring var tänkt att lanseras i Sverige men vårt nordiska klimat har satt käppar i hjulen för det.

3. Fiat 500e 24 kWh

Faktisk räckvidd: 135 kilometer
WLTP: 180 kilometer
Batteristorlek: 24 kWh
Max laddeffekt: 50 kW
Pris: från 261 900 SEK

ANNONS
Cabriolet

Fiat 500 med lilla batteriet har väldigt kort räckvidd. (Foto: Fiat)

Fiat 500e, en av marknadens mest underskattade elbilar, finns i en rad olika utföranden, där instegsmodellen har ett väldigt litet batteri.

Räckvidden är således bara 135 kilometer, men rent prismässigt erbjuder den mer valuta för pengarna än Dacia Spring.

Den italienska folkbilen är emellertid byggd för staden vilket innebär att räckvidden egentligen är fullt tillräcklig för de flestas behov.

I Sverige finns inte 500e med det lilla batteriet på Fiats hemsida, men bilen går att skaka fram om man så önskar.

2. Renault Twingo Electric

Faktisk räckvidd: 130 kilometer
WLTP: 180 kilometer
Batteristorlek: 23 kWh
Max laddeffekt: 22 kW
Pris: från 300 000 SEK

kortrast räckvidd

Renault Twingo Electric säljs inte i Sverige. (Foto: Renault)

ANNONS

Renault Twingo slutade säljas i Sverige 2014 och bygger egentligen på en Smart. Den franska ambassaden i Stockholm har emellertid en Twingo i sin flotta.

 Twingo Electric har samma officiella räckvidd som Fiat 500e med lilla batteriet men kommer i verkligheten en dryg halvmil längre.

Snabbladdning är ingenting som finns utan man får stå ut med 22 kilowatt vilket ger 100 procent batteri på 1 timme och 15 minuter.

1. Smart EQ Fortwo Cabrio

Faktisk räckvidd: 95 kilometer
WLTP: 130 kilometer
Batteristorlek: 17,6 kWh
Max laddeffekt: 4,6 kW
Pris: från 275 000 SEK

kortast räckvidd

Vi har tidigare provkört Smart EQ Fortwo Cabriolet. (Foto: Smart)

Vi har tidigare provkört Smart EQ Fortwo Cabrio i Miami och slogs illa kvickt av att räckvidden kunde mätas med en linjal.

Med det sagt rör det sig om en renodlad elbil för staden och om man någonsin varit i en europeisk storstad kan man konstatera att det fullständigt kryllar av Smart Fortwo.

ANNONS

Det finns flertalet laddhybrider med längre elektrisk räckvidd än EQ Fortwo Cabrio men den lilla elektriska stadsbilen skäms inte för vad den är.

Det minimala batteriet är även skonsamt för miljön och eldriften innebär att den är genuint rolig att ratta.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS