Kinas Tesla breddar modellutbudet

Uppdaterad: 29 dec. 2022Publicerad: 29 dec. 2022
omslagsbild nio tesla nya modeller
Nio lanserar modellen EC7, i det omåttligt populära segmentet suvcoupéer. (Bilden består av fotografier från Nio och Tesla)

Elbilsmärket Nio har hållit ett lanseringsevenemang i kinesiska Hefei, där man har visat upp två nya modeller: en suvcoupé och en suv med vanlig bagagelucka.

ANNONS
ANNONS

Nio tågade in i Sverige med buller och bång genom att lansera lyxbilen ET7, suven EL7 och sedanen ET5. 

Till skillnad från andra bilmärken från Kina är det inte fråga om någon lågprisstrategi. Enligt våra inledande intryck är det något som kan komma att hemsöka dem, eftersom man enligt oss inte ännu är redo att mäta sig med de regerande mästarna från Tyskland.

Samtidigt påstås man ha siktet inställt på Mercedes-Maybach, så innan vi vet ordet av kan det vara andra bullar. Kanske bär de nya modellerna EC7 och ES8 med sig extra konkurrenskraft.

Nio EC7 är Kinas svar på Tesla Model X

nio ec7 nya modeller Med EC7 ger sig Nio in i det kommersiellt gångbara, men estetiskt obegripliga, segmentet suvcoupéer. (Foto: Nio)

Modellen EC7 är alltså en suvcoupé, som till utseendet är mycket lik Tesla Model X. Det rör sig om former som utgör ett estetiskt brott mot mänskligheten, men som uppenbarligen är kommersiellt gångbart.

Likt den amerikanska konkurrenten är EC7 den första bilen från Nio att utrustas med en aktiv bakvinge, som för minskat luftmotstånds skull kan fällas in i karossen.

nio ec7 bakdel uppifrån Nio EC7 har en utfällbar vinge på bagageluckan. (Foto: Nio)

Luftmotståndskoefficienten ligger på ringa 0,23, vilket man menar gör EC7 till världens halaste suv – om man bortser från bilens storlek, det vill säga.

ANNONS
ANNONS

Andra generationens flaggskeppssuv

nio es8 bakifrån med familj Nio hoppas att ES8 ska bli en favorit bland väl bemedlade familjer. (Foto: Nio)

I fallet ES8 rör det sig inte om en ny bilmodell i strikt mening, utan en existerande modell i ny tappning. Formspråket är nu mer unikt för Nio än på den utgående modellen, som påminde en del om bilar som Hyundai Santa Fe. 

Annars är den stora nyheten att bilen bygger på NT2.0-plattformen. Det gör också EC7 och givetvis den nyligen lanserade ET7.

Nio av tio i effekt

Likt ET7 har både EC7 och nya ES8 två elmotorer, vilket ger fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på dryga 650 hästkrafter.

Därför kan bjässarna avverka 0-100 på omkring fyra sekunder. Lite mindre i fallet EC7, lite mer i fallet ES8.

ANNONS

Bilarna är dessutom utrustade med intelligenta strålkastare som kan projicera allehanda information på vägbanan. Det är en funktion som vi har upplevt på Audis senaste flaggskepp.

Nio Nomi Nomi kallas den lilla AI-assistenten som Nios bilar har. (Foto: Nio)

Slutligen har de också körassistans baserad på bland annat LiDAR-teknik och den pratglada AI-assistenten Nomi.

Nya modeller från Nio lanseras först på hemmamarknaden

Redan under första halvan av nästa år kommer de nya bilarna att börja levereras i Kina. Huruvida vi får dem i Sverige och i sådana fall när är ännu inte känt.

Eftersom den utgående ES8 erbjuds i Norge är det sannolikt att modellerna på sikt kommer åtminstone dit.

Läs även: Nio lägger sig platt – säljer nu sina bilar

Läs även: Test: Det ser ljust ut för nya Audi S8

Läs även: Test: Mercedes EQS 450+ har bästa räckvidden

Läs även: BMW i7 tar sig an Nio ET7 och Mercedes EQS

ANNONS
ANNONS
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.