Dagens PS

Kineserna siktar in sig på Maybach

omslagsbild-nio-kinesisk-maybach
Nio sägs ha siktet inställt på Mercedes-Maybach. (Montage: Karl Cajmatz)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 15 dec. 2022Publicerad: 15 dec. 2022

För tio år sedan var det få som kunde tänka sig att köpa en kinesisk bil. I dag bebos varannan garageuppfart av en bil från Maxus, Aiways, eller nya MG. Nu satsar kineserna på att slå Maybach.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är premiummärket Nio – vilka bland annat har gjort sig kända för att satsa på batteribyten som komplement till snabbladdning – som planerar att slå tyskarna på fingrarna.

Informationen kommer från en insider-källa till den kinesiska nyhetssidan Autohome, och påstår att märkets lyxigaste modell någonsin är under utveckling.

Nio rusar snabbt mot nästa milstolpe

Den nylanserade Nio ET7 riktar redan in sig på de tyska lyxlimporna, BMW i7 och Mercedes-Benz EQS, men lyckas inte alltför väl med det enligt oss på redaktionen.

Nio ET7 framifrån

Nio ET7 kan inte riktigt konkurrera med de stora tyska lyxsedanerna, konstaterade Marcus Berggren efter en provkörning. (Foto: Nio)

Från början erbjöds man inte ens köpa bilen, utan det enda alternativet för den som ville lägga vantarna på en var att teckna en hutlöst dyr prenumeration.

Sedan dess har man backat och sagt att man också kommer att sälja bilen kontant, med en grundpris på omkring en miljon kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Från en miljon SEK till en miljon CNY

ANNONS

När man siktar mot nästa nivå kommer priset, åtminstone på hemmamarknaden, att vara ungefär en miljon yuan.

Det motsvarar en och en halv svenska kronor, en prislapp som måste motiveras av kvalitet som heter duga.

I syfte att uppnå det säger Autohomes källa att man utför benchmarking mot Mercedes-Maybach, som är en S-klass på steroider och praktiskt taget en Rolls-Royce till reapris.

Nio ET7 interiör

Interiören i ET7 liknar mer en Tesla än en tysk. Kvalitetskänslan är emellertid hög. (Foto: Nio)

Det är å ena sidan inget man åstadkommer i en handvändning, men om man å andra sidan ser till hur långt kineserna har kommit hittills, kanske det är förhastat att säga att det är omöjligt.

Skyndsamt som sjutton i Shanghai

Plattformen som bilen kommer att bygga på kallas NT3.0. Givet att Nio ET7 bygger på en plattform som heter NT2.0 är det således snabba generationsskiften som gäller i Shanghai.

Redan år 2024 ska bilen stå färdig, och ska då kunna beställas över hela världen. Det är inte utan att man undrar när kineserna uttryckligen kommer att ge sig på Rolls-Royce kunder.

ANNONS

Läs även: Lucid Air är som en Tesla fast lyxig

Läs även: Nya kinesiska elbilen Nio ET7 är en flopp

Läs även: Nya BMW i7 krossar konkurrenterna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS