Efter att den kinesiska elbilstillverkaren Nio lanserat top-of-the-line-modellen ET7 utan möjligheten att köpa bilen blev kritikstormen massiv.

ANNONS

Nu reviderar Nio prissättningsmodellen för ett antal europeiska länder.

Reviderad strategi

När ET7 provkördes för några veckor sedan fick modellen massiv kritik för att den inte gick att köpa utan enbart leasa (till riktigt höga priser).

Vi på redaktionen var alla ense om att det var en mycket märklig strategi och nu verkar den ansvarige personen på Nio insett samma sak. 

Priserna som presenteras gäller för både ET7 och de kommande modellerna EL7 och ET5.

För att erbjuda maximal flexibilitet för kunderna så erbjuds i dagsläget tre olika alternativ; Nio Subscription, köp av bilen + Battery as a Service eller att köpa både bil och batteri. 

ANNONS
ANNONS

Priserna

ET7 (75  kwh): från 919 000 SEK (bil: 789 000 SEK, batteri: 130 000 SEK)
ET7 (100 kwh): från 1 029 000 SEK (bil: 789 000 SEK, batteri: 240 000 SEK)

EL7 (75  kwh): från 959 000 SEK (bil: 829 000 SEK, batteri: 130 000 SEK)
ET7 (100 kwh): från 1 069 000 SEK (bil: 829 000 SEK, batteri: 240 000 SEK)

ET5 (75  kwh): från 689 000 SEK (bil: 559 000 SEK, batteri: 130 000 SEK)
ET5 (100 kwh): från 799 000 SEK (bil: 559 000 SEK, batteri: 240 000 SEK)

Batteriet

Som man kan konstatera utifrån ovan prisinformation kostar det lilla batteriet 130 000 kronor och det stora 240 000 kronor.

Om man istället vill prenumerera på batteriet så kostar det 1 799 kronor per månad respektive 2 999 kronor per månad.

ANNONS
ANNONS

Då ingår två stycken batteribyten på ett Nio Power Swap-station

Uppdateringen av prismodellen innebär en ökad flexibilitet för kunderna vilket är positivt men frågan är om bilen är tillräckligt bra för att konkurrera med de etablerade alternativen?

Läs gärna provkörningsrapporten för att få reda på hur ET7 känns att köra.