Dagens PS

Inte ens ryssar vill ha kinesiska bilar

ryssar
Ryssar är inte överdrivet intresserade av kinesiska bilar. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman (TT))
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 28 mars 2023Publicerad: 28 mars 2023

Rysslands invasion av Ukraina har lett till att samtliga västerländska biltillverkare har dragit sig ur den marknaden. Kvar finns därför bara ryska och kinesiska tillverkare – något som inte uppskattas av ryssar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

40 procent av nybilsförsäljningen i Ryssland består nu av kinabilar, däribland Chery, Haval och, Volvos ägare, Geely.

Under perioden januari-februari förra året var den siffran endast på 10 procent.

Det rapporterar Automotive News Europe.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 16 

Ryska rallyt

Många ryssar är vana vid västerländska bilar. (Foto: Youtube)

Ryssar har ett magert urval

I takt med att allt fler aktörer har lämnat den ryska marknaden har utbudet för ryska kunder dykt.

Som en konsekvens tvingas ryssarna att antingen välja inhemska ryska bilar eller de, dyrare, kinesiska bilarna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Som hyenor

Med en avsaknad av konkurrenter har de kinesiska aktörerna tagit över den ryska marknaden likt hyenor.

Försäljningen har ökat drastiskt men trots avsaknaden av valmöjligheter är det många ryska konsumenter som helt enkelt tycker de kinesiska bilarna är för dåliga.

Med det sagt ökar försäljningen men många ryssa anser att bilarna måste bli bättre i det långa loppet.

Kvalitet som inte imponerar

Ryssarna anser att kvaliteten är på tok för dålig men vissa konsumenter lockas av västerländska inslag. Exempelvis har Geely Tugella en Volvo-motor, något som gör att vissa kunder väljer just den.

Likt européer har ryska konsumenter vant sig vid västerländska bilar. Men nu när det inte finns några – förutom på den skakiga begagnatmarknaden – tvingas köpare att vidga sina vyer.

Även ryska bilar är numera kinesiska – exempelvis bygger nya Moskvich på JAC e-JS4.

ANNONS

Priserna är dock lite för höga i Ryssland och sett till pris finns det inte några billiga bilar kvar, åtminstone inte enligt Maxim Kadakov, chefredaktör på en rysk biltidning.

Hur utvecklingen fortsätter återstår att se.

Läs även: Provkörning av MG ZS EV
Läs även:
Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota
Läs även:
Kina står för 60 procent av världens elbilar
Läs även:
Nya kinesiska elbilen JAC e-JS4 lär floppa totalt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS