Dagens PS

Farthållare gick sönder - fast på motorvägen i 50 mil

Hastighetsmätare på bil med farthållare
Farthållare är en närmast oumbärlig komfortfunktion för många. (Foto: TT)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 08 dec. 2022Publicerad: 08 dec. 2022

Farthållare är en närmast oumbärlig komfortfunktion för många, men vad händer om systemet hakar upp sig? Just detta fick en kinesisk bilist nyligen erfara. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt den kinesiska sajten Autohome ska en bilförare i provinsen Hunan ha råkat ut för att farthållaren på hans inhemskt byggda Haval H6 plötsligt inte gick att koppla ur.

Systemet var vid tillfället inställt på drygt 100 kilometer i timmen, och enligt föraren var bilens bromsar inte tillräckliga för att hejda framfarten.

Det var således omöjligt att få stopp på ekipaget, och han blev således tvungen att stanna kvar på motorvägen tills bensinen tog slut.

Polisen ryckte ut 

När Haval-föraren, som i media omnämns som “Mr. Lou”  och var ensam i bilen vid tillfället, insåg allvaret i situationen ska han ha drabbats av panik och ringt till polisen.

De svarade genom att komma ut på motorvägen och eskortera bilen för att undvika kollisioner med andra fordon.

Ingenjörerna på Haval involverades också i krishanteringen, men kunde inte bidra med några lösningar.

I slutändan pågick dramat i hela 50 mil innan bensinen tog slut.

ANNONS

Den exakta orsaken till varför det var omöjligt för Mr. Lou att koppla ur farthållaren har man ännu inte kommit fram till, men ska utredas framöver.

Ingen fara för svenska konsumenter

Att färdas i en bil som inte går att få stopp på låter onekligen som en högst oangenäm upplevelse. 

Den som oroar sig över att farthållaren på Haval H6 delas med bilar på den svenska marknaden, och att linkande problem därför riskerar att inträffa här, kan emellertid vara lugn.

Haval är ett kinesiskt bilmärke ägt av det precis lika kinesiska Great Wall Motors, och koncernens bilar saluförs inte i Västeuropa.

Läs även: Kinesiska Nio lanserar bil – och batteribyten 
Läs även: Kinesiska batterier tar över bilindustrin – i Europa
Lyssna på: Dragläget – Högsta Växelns motorpodd 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS