Dagens PS

Kina står för 60 procent av världens elbilar

Nio ET7 på vägen
150 kWh-batteriet ska ge en räckvidd på upp till 100 mil i Nio ET7. (Foto: Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 05 jan. 2023Publicerad: 05 jan. 2023

Kina har en befolkning på närmare 1,5 miljarder, något som gör landet till en av världens viktigaste marknader, inte minst i bilvärlden. Det gäller även elbilar där Kina står för närmare 60 procent av den globala totalen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Amerikanska Bloomberg rapporterar att Kina har en 56-procentig andel av den totala elbilsförsäljningen i hela världen. Att det ploppar upp nya kinesiska elbilsmärken till höger och vänster är ingen slump.

Flera faktorer

Kina började med elbilar i ett tidigt skede, något som reflekteras dels i hur marknaden ser ut, dels det faktum att det fullständigt kryllar av kinesiska bilmärken med fokus på elbilar.

Totalt finns det ungefär 250 olika elektrifierade modeller att välja mellan på den kinesiska marknaden.

Det finns flera anledningar till att elbilsmarknaden i Kina är så stor. Befolkningsantalet är en bidragande faktor, något som gör att det finns enorma mängder konsumenter att vända sig till.

Fortsättningsvis har det ökade utbudet av elbilar samt förbättrad infrastruktur gjort att fler och fler konsumenter kunnat välja elbilar.

kina elbilar

MG ZS EV slog sig in på marknaden med ett oerhört lågt pris, men nu den tiden är förbi. (Foto: Marcus Berggren)

Kina och elbilar är lika med sant

ANNONS

Totalt står elbilar för 22 procent av den kinesiska marknaden – att jämföra med en tredjedel för Sverige. Laddhybrider står för 9 procent i Kina, medan det i Sverige rör sig om 23 procent.

På en månad säljs det ungefär 750 000 elektrifierade fordon i Kina. I Sverige säljs det ungefär 95 000 – på ett år. Den sortens volymer gör att den kinesiska marknaden är lika viktig för biltillverkarna som vatten för en fisk.

Fortsatt ökning

Elektrifieringstrenden fortsätter även att öka i Kina, något som elbilar med längre räckvidd bidrar till. I kombination med fler billiga alternativ möjliggör det att även konsumenter utanför Kinas storstäder kan köra elektriskt.

Dominansen kommer fortsätta att öka och under 2022 beräknas en andel på 60 procent av den totala globala försäljningen härstamma från Kina.

 Läs även: Kinas Tesla breddar modellutbudet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS