Få bilar lockar så många lystna blickar till sig som en äkta Shelby Cobra. Med sin klassiska roadsterkaross, kraftfulla V8 från Ford med avgasrören på varsin sida om den sköna karossen, så är detta lite av en helig gral för oss äkta motorentusiaster.

När jag nämner ”äkta Shelby Cobra” så handlar det om den modell som piloten, racerföraren och bilkonstruktören Carrol Shelby satte sitt namn på redan 1962. Inte de Cobra-replikor med plastkaross som dykt upp sedan 70-talet. Jag talar om den ursprungliga modellen som byggde på AC Ace och kom från det engelska företaget AC Cars Group Ltd.

Den allra första Cobran såldes för 17,7 miljoner dollar 2016.

Carrol Shelby tog den ursprungliga bilen AC Ace och utrustade den med en 260 cui V8 på 335 hk, avsedd för Ford Fairlane. För att kunna hantera det kraftfulla vridmomentet så var man även tvungen att modifiera bakhjulsupphängningen och för att stoppa bilen från höga farter så försåg man den med skivbromsar. Modellen döptes om till AC Cobra och blev början på vad som skulle bli en av bilhistoriens läckraste ikoner.

Chassit skickades över Atlanten

AC Car Group skickade chassin till Shelby Americans anläggning i anslutning till Riverside International Raceway i Kalifornien, där slutmonteringen ägde rum. Shelby trimmade sedan motorn helt efter kundens önskemål vilket gjorde varje AC Cobra till en unik bil. Tävlingsdebuten genomfördes inte helt lyckosamt då bilen tappade ett hjul när den var i en stor ledning. Dock visade den sin potential och beställningarna på den handmonterade bilen började komma i allt stridare ström.

Med 289 cui V8:an började försäljningen ta fart.

1963 instiftades ett amerikanskt sportvagnsmästerskap som Cobra omedelbart vann i ren utklassningsstil, nu med en större 289 cui motor på 365 hk, också från Ford. Största konkurrenten i USA var Chevrolet Corvette som inte hade en chans mot AC Cobra som fortsatte att vinna mästerskapet under hela sextiotalet. Men för Carroll Shelby fanns det ett annat mål som hägrade.

I USA sopade Cobran banorna i amerikanska sportvagnsmästerkapen…år efter år efter år…

Le Mans vinnare och världsmästare

I Europa var Ferrari GTO den bil som alla ville slå. Att vinna FIA:s världsmästerskap för sportvagnar på Ferraris hemmaplan blev det nya målet. VM kördes på långa banor som t.ex. Le Mans, där hög toppfart spelade större roll. Eftersom toppfarten var inte ett av Cobrans paradnummer då luftmotståndet var alldeles för stort, lät Shelby bygga sex stycken täckta bilar, kallade Daytona Coupe.

Daytona Coupe vann Le Mans 1964 och 1965. Det senare året blev Cobra världsmästare.

Trots att det krävdes större volymer, så lyckades Shelby att få FIA:s godkännande för tävlingsbruk i GT-klassen. Daytonans bättre aerodynamik räckte till klassegrar på Le Mans 1964 och 1965, då Shelby också nådde sitt hett eftertraktade mål när Cobran tog hem VM-titeln. Vissa vill påstå att det berodde på att FIA inte godkände efterföljaren till Ferrari GTO, men det förtar ändå inte Shelbys framgångar på tävlingsbanorna.

Shelby Cobra 427 är nog den mest eftertraktade modellen av dem alla. (Foto: Motor1)

Det är på Cobra 427 man tänker

1964 genomgick Cobran en större modifiering för att få plats med den stora 427 cui ”big block”-motorn på 550 hk som Kar Kraft byggde till den framgångsrika och även ikoniska Ford GT40. Cobran fick ett nytt grövre och bredare chassi, kraftigare hjulupphängningar med skruvfjädrar och ett större luftintag för ökad kylning av motorn. Med riktigt breda däck och stora skärmbreddare föddes den häftigaste av alla modeller; Cobra 427.

It ain’t getting any fatter than this. (Foto: Motor1)

Men Cobra 427 blev aldrig en tävlingsbil utanför USA då FIA stod fast vid att 100 bilar skulle produceras på ett år, något som man inte klarade av eftersom varje bil var handbyggd och därför bara kom upp i 53 stycken. I USA fortsatte Cobra dock att dominera de amerikanska mästerskapen. Cobra 427 blev ett mycket populärt alternativ till bl.a. Corvette. Man erbjöd även en mildare och mindre underhållskrävande 428 cui-motor från Ford Galaxie. För den europeiska marknaden byggde AC också ett antal bilar med den mindre 289 cui-motorn.

ANNONS
ANNONS

Nya regler stoppade tillverkningen

1968 införde amerikanska myndigheter nya regler avseende säkerhet och miljö. Eftersom Cobran då var en gammal konstruktion ansåg man att det skulle bli alltför kostsamt att anpassa bilen och tillverkningen lades därför ned. Men historien slutar inte där. I slutet av sjuttiotalet gick det gamla AC (AutoCarrier) i konkurs. Företaget AutoKraft som tidigare varit underleverantör till AC-fabriken, köpte nu upp bilar i produktion, reservdelslager och verktyg för att kunna försörja ägarna av äldre AC-bilar med reservdelar.

Äkta eller kopia? Ibland är det svårt att se skillnaden. Denna är äkta.

Cobran ville inte dö

Samtidigt började det dyka upp Cobra-replikor av skiftande kvalitet i både Europa och USA, ofta hemgjorda med plastkarosser och baserade på standardbilar. AutoKraft gick då samman med den gamla ägarfamiljen och Ford Motor Company och återupptog 1983 produktionen av den ursprungliga Cobra modellen. Denna version var i grunden komplett med en aluminiumkaross som av Fords specialister modifierats för att gå igenom den amerikanska bilbesiktningen.

AutoKraft fick också en licens av Ford att fortsatt använda namnet Cobra. Denna version, som brukar rubriceras som den sista ”äkta” AC Cobran, döptes till AC Cobra MkIV och ca. 200 exporterades till Ford Company i USA som sålde bilen till utvalda köpare (och även köpte in ett antal exemplar till sina chefer). Carroll Shelby köpte även  några ex av Mk IV till sin egen familj.

AC Cobra. Även den högerstyrda versionen är oerhört eftertraktad i alla delar av världen.

Namnet Cobra ägdes vid denna tidpunkt av Ford, som senare överlämnade rätten till Carroll Shelby. Runt sekelskiftet 2000, efter att företaget AC än en gång bytt ägare, dök en helt ny version upp, kallad AC Mk V, nu med inslag av kolfiber i en plastkaross.

CSX6000 – 427 S/C Cobra. Modellen lever vidare.

Sedan 1997 tillverkas Shelby Cobra under namnet CSX6000 – 427 S/C Cobra. Vill man beställa en levande ikon så får man punga ut med närmare 96.000 dollar för en modell med glasfiberkaross och dubbla priset för aluminiumkaross… och då är inte motor och växellåda inkluderad! Den får man specificera efter behov.

Carroll Shelby lämnade oss 2012 och hans namn likaväl som de bilar han lagt sin hand på, är odödliga ikoner. Av alla hans modeller är det nog ändå originalet av Cobra 427 som är ”the leader of the pack”.