I hela tolv år tillverkades Maserati Granturismo. Bilen utmärkte sig främst genom ljudbilden, mycket tack vare dess vrålande V8. Nu har märket dragit skynket av den nya varianten som är helt elektrisk.

ANNONS

Bilen kommer även erbjudas med V6-alternativ och en cab-version kommer att finnas i form av Maserati Grancabriolet rapporterar Autocar.

Maserati Granturismo bakifrån
Maserati Granturismo kommer att erbjudas med både V6-motorer och i helt elektriskt utförande. (Foto: Maserati)

Flera drivlinor

De motoralternativ som kommer finnas är alltså en V6 på 489 hästkrafter och en på 550.

Den helt elektriska varianten – som kallas Folgore – erbjuds med 745 hästkrafter och 1 352 newtonmeter.

0 till 100 avverkas på 2,7 sekunder.

Bilen har siktet inställt på exempelvis Porsche Taycan.

ANNONS
ANNONS

Cabben är perfekt för de som vill känna vinden i håret helt ljudlöst.

Med andra ord har en stor del av den tidigare generationens framgång – motorn och tillhörande ljud – försvunnit.

Nya Granturismo och Grancabrio ska emellertid erbjuda andra trevliga egenskaper.

Maserati Granturismo framifrån
Nya Maserati Granturismo är betydligt lyxigare och dyrare än tidigare. (Foto: Maserati)

I en annan prisklass

När det kommer till fyrsitsiga elektriska cabrioleter är marknaden otroligt tom.

Ett framtida alternativ lär dyka upp från Rolls-Royce samtidigt som Fisker jobbar på en bil till segmentet.

Prismässigt kommer båda bilarna landa på en bra bit över 2,5 miljoner kronor enligt Maserati.

ANNONS
ANNONS

Det placerar de i samma segment som exempelvis Bentley Continental GT vilket sannerligen höjer ribban för vad man förväntar sig.

Maserati bakifrån
De främsta konkurrenterna blir Porsche Taycan och Bentley Continental. (Foto: Maserati)

Lansering av nya Maserati Granturismo

Lanseringen av de två modellerna väntas bli i slutet av nästa år.

Från 2030 kommer Maserati uteslutande att sälja elektriska bilar och innan 2025 kommer italienarna ha debuterat med elektriska versioner av Quattroporte, Levante och MC20.

framifrån
Utseendet är bestämt italienskt men inte särskilt elbilskompatibelt. (Foto: Maserati)

Läs mer: Eldriven Rolls-Royce testas på Rivieran [Dagens PS]
Läs mer: Elbilar säljer nu bättre än bensin och diesel [Dagens PS]
Läs mer:
Recension av Bentley Continental GTC Speed [Dagens PS]
Läs mer: Recension av Porsche Taycan [Dagens PS]
Läs mer: Recension av Audi e-tron GT [Dagens PS]
Läs mer:
Test av Pininfarina Battista [Dagens PS]