2018 åkte vi på en roadtrip i då nya Bentley Continental GTC Speed för att ta reda på vad den nya generationen måste leva upp till. Denna gång har vi emellertid bytt ut den italienska Rivieran mot den skånska. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Bentley Continental GTC Speed.

ANNONS

Bentley Continental GTC Speed (2022)
Motor: 6-liters, W12, 660 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 335 km/h
Vikt: 2 436 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4850/2187/1405 mm
Pris: 3 300 000 SEK (Testbil cirka 4 000 000 SEK)

Bentley Continental GTC Speed bakifrån
Bentley Continental GTC Speed är en fröjd att ratta i solnedgången. (Foto: Marcus Berggren)

Toplesstvilling

Våra mer uppmärksamma läsare kanske redan har noterat att vi nyligen provkörde coupé-varianten av Continental Speed.

Listan över skillnaderna mellan de två modellerna är inte lång. Det skiljer sig 0,1 sekunder till 100, 200 kilogram och 300 000 kronor, alla till coupéns fördel.

Väljer man att blicka tillbaka en sida i historieböckerna är skillnaderna desto större. Nya Bentley Continental GTC Speed är snabbare, lättare, och dyrare men när det kommer till bilar i det här segmentet är det upplevelsen som är det viktigaste, inte tekniska data.

Bentley Continental GTC Speed rakt framifrån
Foto: Marcus Berggren

Skåne möter Italien

Vädret som vi möttes av i Båstad var i paritet med den italienska Rivieran – uppåt 34 grader stod det på bilens termometer.

Vi begav oss ut mot Mölle och Italienska vägen, en väg som kännetecknas av dess likheter med den italienska Rivieran och även det faktum att man, precis som i Italien, inte förstår ett ord av vad lokalbefolkningen säger.

Vår testbil, lackad i Magenta-lila, med matchande interiör och svarta fälgar, var kanske inte det som en italiensk designer hade kallat för ”bellissimo” men om inte annat är den ett utmärkt exempel på vad Bentley kan göra för dig som kund: din önskan, deras lag.

ANNONS
ANNONS

Det tyder på ett detaljtänk som genomsyrar hela kupén – till och med bälteshållaren var lila. I övrigt är kupén lika bombad med läder som Hells Angels klubblokal.

Med tygtaket uppfällt är kupén nästintill lika tyst som varianten med hårt tak, något som är ett kännetecken för ultraexklusiva cabrioleter.

Även i högre hastigheter med taket nedfällt går det att prata ostört, även om ett vindskydd – underligt nog – inte är standard. Inte heller ventilerade säten eller värme vid nacken är standard.

För de 1,1 miljonerna som är prispåslaget jämte föregångaren får man emellertid en W12 där effekten har skruvats upp rejält.

Medan vi lyckades nå 322 knyck i föregångaren kan nya generationen accelerera hela vägen upp till 335 kilometer i timmen.

Oavsett hastighet är accelerationen kraftfull och Continental GTC Speed är lika stabil som ett containerfartyg.

Bentley Continental GTC Speed framifrån
Bentley Continental GTC Speed höjer kvaliteten på tillvaron. (Foto: Marcus Berggren)
Bentley Continental GTC Speed interiör
Hantverk på hög nivå. (Foto: Marcus Berggren)

Kontinentala långfärdsambitioner

Det fina med en cabriolet är givetvis att körupplevelsen stimulerar ens sinnen desto mer.

Pelle i botten möts av en våldsam acceleration och bilens 660 hästkrafter är i paritet med en kavallerichock.

ANNONS
ANNONS

Accelerationen är påtagligt ihållande i minst sagt autobahn-kompatibla hastigheter.

Bilens kontinentala ambitioner är ständigt närvarande och bilen njuter av höghastighetskörning.

Prestandan är alltid tillgänglig och komfortnivån är himmelskt hög. Begreppet motorvägslok har tveklöst Continental GTC Speed som utgångsläge.

När man byter Hallands spikraka motorvägar mot de skånska landsvägarna träder Continental GTC Speeds mer flyhänta ambitioner fram.

Medan föregångaren kändes väldigt framtung och lika smidig som ett kylskåp stoltserar nya Bentley Continental GTC Speed med en förvånansvärd flinkhet.

På landsväg duellerar de 660 kusarna med de 2 436 kilogrammen som likt en ryggsäck måste kånkas runt på. Resultatet är en upplevelse som ändock är mycket imponerande.

Styrningen är förvånansvärt kommunikativ och ekipaget trivs bäst när man pushar det till åtta tiondelar.

Pressar man på för mycket förvandlas GTC Speed från en pilgrimsfalk till servitören i Sällskapsresan som tappar alla tallrikar.

ANNONS
ANNONS

Bentley Continental GTC Speed framstår som mångsidig – den har en sida som är bestämt fridfull och en annan sida som är rent ut sagt vildsint.

Continental GTC Speed är en lysande glidarbil – den är otroligt bekväm – och trots sina minst sagt imponerande prestanda är den oerhört användarvänlig.

Att ratta en Continental GT dagligen hade varit ungefär lika svårt som att byta glödlampa även om baksätet är åt det trängre hållet.

Bentley Continental GTC Speed på landsväg
Toppfarten på 335 knyck är fullt realistisk. (Foto: Marcus Berggren)
Bentley Continental GTC Speed vid vatten
Färgen kan man säga vad man vill om. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Nya Bentley Continental GTC Speed är en utmärkt cabriolet, precis som föregångaren. Likt tvillingen med tak erbjuder Continental GTC Speed en magnifik kombination av komfort och prestanda.

Det obegränsade huvudutrymmet lägger till en dimension till upplevelsen och såvida man bor på breddgrader där en cabriolet för 4 miljoner kan motiveras är den värd prispåslaget.

Foto: Marcus Berggren

Dagens PS intryck av nya Bentley Continental GTC Speed
Slutbetyg: 4,5/5

Nya Bentley Continental GTC Speed tar det makalösa Continental Speed-receptet – brutal prestanda, kolossal komfort och rikligt med lyx – och adderar oändligt med huvudutrymme till ekvationen.