Dagens PS

Fisker Ocean – allt du behöver veta om storsäljaren

Fisker Ocean
Fisker Ocean fokuserar på säkerhet och hållbarhet. (Foto: Fisker)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 15 nov. 2022Publicerad: 15 nov. 2022

Den 17 november drar produktionen av helt nya elektriska suven Fisker Ocean igång. Bilen tillverkas i Graz, Österrike medan de första bilarna når svensk mark i mars. Här är allt du behöver veta om den nya modellen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fisker är grundat av danska Henrik Fisker. Med det sagt beskriver företaget sig som amerikanskt. Den första modellen – Ocean – skryter om att vara världens mest hållbara elektriska suv.

Vi besökte Fiskers fabrik tillsammans med Henrik Fisker. (Foto: Fisker)

En suv med fokus på hållbarhet

Med Ocean fokuserar Fisker på design och körglädje. Det finns flertalet konkurrenter i form av bland andra Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 och Škoda Enyaq.

Interiört möts man av en 17,1-tum stor infotainmentskärm som är elektriskt roterbar.

Det innebär alltså att man kan ha den både ståendes och liggandes beroende på användningsområde.

Det går även att fälla fram ett arbetsbord – eller taco-bricka som Fisker kallar det. Infotainmentsystemet är utvecklat av märket själva.

Tanken med Fisker Ocean är att den ska vara marknadens mest miljöhållbara fordon, något som Henrik Fisker pratar mycket om i diverse intervjuer med oss.

ANNONS

Märket har som mål att bli helt koldioxidneutral till 2027 – att jämföra med 2040 för exempelvis Volvo.

Fisker Ocean är tänkt att ta sig an vardagen på ett pragmatiskt vis. Mycket fokus har lagts på säkerhet samt på att erbjuda en gemytlig körupplevelse.

Bilarna tillverkas på Magnas fabrik i Österrike, något som bådar gott för kvaliteten.

Fisker Ocean gör europeisk debut i Barcelona

Interiör, Fisker Ocean. (Foto: Fisker)

Henrik Fisker

Fisker Ocean sägs vara världens miljövänligaste bil. (Foto: Fisker)

ANNONS

Senaste nytt

Solcellstak och hållbara materialval

Fisker Ocean har ett solcellstak – SolarSky-tak som de själva kallar det – vilket ger upp till 3 200 kilometers extra räckvidd per år, under idealiska förhållanden. Det vill säga inte i Sverige under vinterhalvåret.

Materialvalen på insidan återspeglar Fiskers målsättning att göra Ocean till världens mest hållbara suv. Läder kommer inte finnas att tillgå, i stället rör det sig om en rad återvunna material.

ANNONS

Fisker Ocean kommer även att erbjuda så kallad Vehicle-to-load-funktionalitet. Med andra ord kan Ocean agera mobil strömkälla, precis som exempelvis Hyundai Ioniq 5.

Fisker Ocean

Fisker Ocean har solcellstak. (Foto: Fisker)

En instegsmodell till ett instegspris

Instegsmodellen heter Fisker Ocean Sport. Den bryter sig in i ett mycket konkurrenskraftigt segment med en mycket aggressiv prissättning.

Fisker har också lovat att inte höja priset på grund av inflation och råvarupriser (som de flesta andra märken) på de bilar som reserverats men inte levererats.

Fiskers ambition är att tillverka bilar för den stora massan i syfte att etablera sig på marknaden för elektriska suvar.

Fisker Ocean Sport har 275 hästkrafter som går ner i backen via framhjulen. Räckvidden beräknas till 440 kilometer och Ocean Sport har ett batteri på 70 kilowattimmar.

100 kilometer i timmen når man på 7,4 sekunder. Dragvikten är på 1 090 kilogram.

ANNONS
Fisker Ocean

Med Ocean har Fisker fokuserat mycket på design. (Foto: Fisker)

Fisker Ocean Sport (2023)
Motor: Elmotor fram, 275 hästkrafter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 440 km
Vikt: 2 200 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4775/1631/1995 mm
Pris: Från 450 000 SEK

Billigaste varianten med fyrhjulsdrift

Ett snäpp över Sport-varianten ligger Fisker Ocean Ultra som stoltserar med fyrhjulsdrift och ett större batteripaket. Vi har provkört en förserievariant av bilen på fabriken i Österrike.

Batteriet är på 105 kilowattimmar och dragvikten är 1 815 kilogram.

Ocean Ultra har ett så kallat California-mode som öppnar alla fönster (förutom vindrutan).

Fisker Ocean har ett så kallat California Mode som vevar ner allt rutor på bilen. (Foto: Fisker)

Fisker Ocean Ultra (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 550 hästkrafter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,2 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 610 km
Vikt: 2 300 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4775/1631/1995 mm
Pris: Från 615 000 SEK

ANNONS

Två toppmodeller till en början

Fisker Ocean lanseras i form av en exklusiv lanseringsvariant – Fisker Ocean One. De 5 000 första bilarna som tillverkas kommer i det utförandet. Ocean One är redan slutsåld och produktionen kickar igång den 17 november.

Den bygger på toppmodellen Fisker Ocean Extreme, som börjar på 755 000 kronor. Den är fullsmetad med all extrautrustning.

För att göra det enkelt för både sig själva och för konsumenter är listan på tillval ytterst begränsad, i stället erbjuds olika paket.

Fisker Ocean kommer finnas i en rad olika utföranden. (Foto: Fisker)

Fisker Ocean Extreme (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 550 hästkrafter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 630 km
Vikt: 2 300 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4775/1631/1995 mm
Pris: Från 755 000 SEK (samma som för Ocean One)

Fisker Ocean är ständigt uppkopplad

Likt många konkurrenter erbjuder Fisker Ocean OTA-uppdateringar. Det vill säga trådlösa uppdateringar, allt för att säkerställa att bilen alltid har det senaste i termer av mjukvara och funktionalitet.

ANNONS

Med fokus på pålitlighet

Som nytt bilmärke är det viktigt att erbjuda en produkt som uppmuntrar till förtroende. Det faktum att Fisker Ocean tillverkas i Magnas fabriker – där bland andra Mercedes G-klass och BMW 5-serie tillverkas – är ett steg på den vägen.

Fortsättningsvis erbjuds en grundläggande garanti på sex år och 10 000 mil, en drivlinegaranti på 10 år och 16 000 mil och en batterigaranti på 10 år och 16 000 mil. Det ingår även garantier för rost samt vägassistans.

Laddning och infrastruktur

Ett stort frågetecken beträffande elbilar, nya som gamla, är infrastrukturen.

Fisker samarbetar med företaget Allego (som även finns i Sverige) där det ingår 34 000 laddare som innefattar vanliga, snabba, och ultrasnabba (som Fisker uttrycker det).

Om du köper din Fisker Ocean mellan 1 januari 2023 och 31 mars 2024 ingår ett års kostnadsfri laddning på samtliga stationer.

Elbilen laddar

Ocean har en räckvidd på 630 kilometer per laddning och värstingen kommer att göra 0-100 på 2,9 sekunder. (Foto: Frisker)

ANNONS

Lansering och abonnemang

Lanseringen av Fisker Ocean är i november 2022 – det gäller för Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, samt Österrike.

I april 2023 lanseras bilen i Frankrike, i juli 2023 lanseras den i juni 2023 följt av Belgien och Nederländerna i september 2023. I november 2023 erbjuds Schweiz, Spanien, Italien och Portugal att införskaffa bilen.

Fisker tror stenhårt på sin abonnemangslösning. Det kallas för Fisker Flexee Lease.

Det innebär att man kan abonnera på bilen – och då ingår allt – med möjlighet att när som helst lämna tillbaka bilen. Priser och mer information har ännu inte kommunicerats.

Henrik Fisker

Henrik Fisker med sin nya bil, Fisker Ocean, på plats på motormässan i Paris. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Nya Fisker Ocean markerar Henrik Fiskers andra försök att bryta sig in i bilindustrin.

ANNONS

Den nya modellen fokuserar helhjärtat på design och hållbarhet och penetrerar marknaden med en aggressiv prissättning och ett attraktivt helhetspaket.

Vi har redan fått möjlighet att provköra bilen på plats i Österrike.

En framtida provkörning av en faktisk produktionsbil väntar vilket kommer att ge oss möjlighet att utröna huruvida den nya elektriska suven kan leva upp till förväntan.

Läs mer om Fisker

Fisker Ocean provkörd – en elektrisk favorit?
Henrik Fisker: “vi ska hinna före Polestar”
Fisker kan tillverka 150 000 bilar per år

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS