Dagens PS

Fisker kan tillverka 150 000 bilar per år

Vi besökte Fiskers fabrik tillsammans med Henrik Fisker. (Foto: Fisker)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 nov. 2022Publicerad: 11 nov. 2022

Om en vecka inleds officiellt produktionen av Fisker Ocean. Vi tog en tur på produktionsbandet med Henrik Fisker för att granska de sista förseriebilarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var i sällskap av ingen mindre än Henrik Fisker själv som vi fick gästa produktionsbandet på plats i Graz, Österrike.

Fisker Ocean

Produktionen av Fisker Ocean drar igång den 17 november. (Foto: Fisker)

Sverige är en av de prioriterade marknaderna för Sverige. (Foto: Fisker)

Fiskers (nästan) första bil

Fisker är ett märke som vi har följt med spänning det senaste året.

Henrik Fisker är den legendariske bildesignern som mot alla odds reste sig från askan, likt en fågel fenix, och andades liv i sitt varumärke än en gång.

Denna gång ser det sannerligen lovande ut. Den första modellen heter Fisker Ocean, en mellanstor eldriven suv med klassledande räckvidd och hållbarhetstänk, som kostar mellan 450 000 och 750 000 kronor.

Fisker Ocean

Fisker Ocean fokuserar på säkerhet och hållbarhet. (Foto: Fisker)

ANNONS

Fisker Ocean kommer att kosta mellan 450 000 och 750 000 kronor. (Foto: Fisker)

ANNONS

Senaste nytt

Etablerat partnerskap

Som ett nystartat företag har Fisker valt att samarbeta med Magna Steyr för produktionen av Ocean. Detta är mer kostnadseffektivt än att köpa eller bygga upp en egen fabrik från grunden.

Framför allt hoppas vi att det är en god indikation på den kvalitetsnivå bilarna kan komma att hålla. I samma fabrik i Graz, Österrike byggs nämligen bland annat BMW 5-serie och Mercedes-Benz G-klass.

Fisker Ocean

Fisker Ocean tillverkas i samma fabrik som andra etablerade modeller – allt för att garantera kvalitet. (Foto: Fisker)

Fabriken må vara ägd av Magna men Fisker har gjort avsevärda investeringar i utrustning såsom en symfoni av fullt automatiserade robotar och referenschassin på vilka slumpmässigt utvalda karossdelar kan monteras för att garantera precision i produktionen, vilken är automatiserad till 99,2%.

Som ytterligare ett led i kvalitetskontrollen har Fisker ett lokalt team på cirka 100 personer som arbetar i tandem med Magnas anställda.

Produktionen är automatiserad till 99,2 procent. (Foto: Fisker)

ANNONS

Fisker satsar på skalbara produktionsmöjligheter

Än så länge är alla enheter på produktionsbandet förseriebilar, främst i övnings- och konfigurationssyfte.

Henrik visar stolt upp de färdiga bilarna, några av vilka vi fick chans att testa på Magnas inhägnade område.

Produktionen för 2023 är planerad till 42 000 enheter men kan skalas upp hela vägen till 150 000 vid behov, ytterligare en fördel med samarbetet med Magna.

Upp till 150 000 enheter kan tillverkas per år. (Foto: Fisker)

Kvalitet är extra viktigt för ett nystartat bilmärke. (Foto: Fisker)

Fisker har över 62 000 reservationer

Starten för produktionsbilarna må vara redan om en vecka men de första svenska bilarna kommer att levereras till kunderna först i mars 2023. I skrivande stund har Fisker tagit emot 62 000 icke-bindande reservationer av bilen.

ANNONS

Om det är en indikation på allmänhetens intresse för Fisker Ocean ser det sannerligen ljust ut för vår favorit-dansk. Vi ser med tillförsikt fram emot att provköra den slutgiltiga versionen av modellen.

Intresset för Fisker är högt. (Foto: Fisker)

Fisker Ocean tillverkas i Österrike. (Foto: Fisker)

Läs även: Provkörning av Fisker Ocean
Läs även: 
Henrik Fisker – ”vi ska hinna före Polestar” 
Läs även: 
Fisker kan inte möta efterfrågan 
Läs även: Intervju med Henrik Fisker i Barcelona  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS