Dagens PS

Fem snabbaste elbilarna vi har testat

elbilarna
Vi har testat en rad riktigt snabba elbilar. (Foto: Collage/Maserati/Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 12 juni 2023Publicerad: 12 juni 2023

Elbilar omnämns ofta i sammanhang där snabb acceleration diskuteras. Nedan har vi listat de fem snabbaste elbilarna vi har testat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilen slog igenom bland den stora massan mot början av 2010-talet. Då låg fokus inte på prestanda i form av acceleration, utan snarare i form av räckvidd och användarvänlighet.

Sedan dess har en hel del hänt och sedan dess har marknaden fyllts med diverse accelerationsstarka alternativ.

Snabba som blixten

Listan nedan inkluderar elbilar som vi har testat och snabbast i detta fall definieras av tiden det tar för bilen att nå 100 km/h från stillastående.

5. Rivian R1T
Prestanda: 847 hk/ 1 231 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 3,0 sekunder
Toppfart: 185 km/h
Pris: Från 700 000 SEK (USA)

Rivian R1T är en bjässe till bil, men trots sin tjänstevikt på över tre ton kan den accelerera våldsamt fort, tack vare dessa fyra elmotorer.

Bilen säljs emellertid inte på den svenska marknaden, och det amerikanska märket har inga planer på att ta hit bilen.

Rivian R1T från sidan elbilarna

Rivian är chockerande snabb, tack vare dess fyra elmotorer. (Foto: Marcus Berggren)

4. Lucid Air Grand Touring
Prestanda: 811 hk/ 1 200 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 3,0 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Pris: Från cirka 2 000 000 SEK

ANNONS

Lucid Air är ännu en bil som inte säljs på den europeiska marknaden. I Sapphire-utförande klarar den av sprinten till 100 km/h på under två sekunder.

Varianten vi körde klarade dock ”bara” av samma acceleration på tre sekunder blankt.

Air framifrån elbilarna

Lucid Air är riktigt snabb. (Foto: Marcus Berggren)

3. Porsche Taycan Turbo S
Prestanda: 761 hk/ 1 050 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 2,8 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Pris: Från 2 200 000 SEK

Porsche Taycan Turbo S är det tyska märkets elektriska flaggskepp. Det når 100 km/h på våldsam manér, nog för att chocka alla medpassagerare.

elbilarna

Porsche Taycan Turbo S lämnar ingen oberörd. (Foto: Porsche)

2. Maserati GranTurismo Folgore
Prestanda: 761 hk / 1 350 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 2,7 sekunder
Toppfart: 325 km/h
Pris: Från 3 200 000 SEK

Vi körde en prototyp av Maserati GranTurismo Folgore. Den har tre elmotorer vilket resulterar i en herrans massa kraft och vridmoment. Resultatet är en blixtrande 0-100-tid på blott 2,7 sekunder.

ANNONS
Maserati GranTurismo Folgore elbilarna

Maserati GranTurismo Folgore har hela 761 hästkrafter och 1 350 newtonmeter. (Foto: Maserati)

1. Pininfarina Battista 
Prestanda: 1 914 hk / 830 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 1,86 sekunder
Toppfart: 350 km/h
Pris: Från 31 500 000 SEK

Pininfarina Battista är inte bara den snabbaste accelererande elbilen vi har testat, utan även den i världen.

Den delar en rad rekord med sitt kroatiska syskon Rimac Nevera – som i grund och botten är samma bil – något som man kan tacka dess hisnande 1 914 hästkrafter för.

Den får en Bugatti Chiron att framstå som en slöfock.

Pininfarina Battista bakifrån elbilarna

Pininfarina Battista gör 0-till-100 på 1,86 sekunder. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Andra snabbar elbilar

Vi har även testat Tesla Model S P100D som avverkade 0-till-100 2,7 sekunder. Bilen saluförs dock inte längre.

ANNONS

Det finns även en rad andra elbilar som vi ännu inte testat.

Däribland finner man Rimac Nevera som avverkar 0-100 km/h på 1,85 sekunder.

Det finns även den relativa storsäljaren Tesla Model S Plaid som når 100 km/h på 2,1 sekunder samt konkurrenten Lucid Air Sapphire som når 100 knyck på 1,89 sekunder.

Läs även: Provkörning av Rivian R1T
Läs även:
Provkörning av Lucid Air Grand Touring
Läs även: Provkörning av Maserati GranTurismo Folgore
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS