Elektriska Rimac Nevera krossar 23 världsrekord i fart

Uppdaterad: 01 aug. 2023Publicerad: 19 maj 2023
Rimac Nevera
Rimac Nevera är ny herre på accelerationstäppan. (Foto: Rimac)

Att elbilar har vissa prestandamässiga fördelar har sedan länge varit känt. Nu har dock kroatiska Rimac tagit det steget längre och fullständigt krossat 23 fartrekord.

ANNONS
ANNONS

Rimacs senaste modell stavas Nevera och pumpar ut hela 1 914 hästkrafter 2 360 newtonmeter.

Det är samma drivlina som i Pininfarina Battista som vi tidigare har provkört.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24

Rimac Nevera Rimac Nevera har krossat Koenigseggs rekord. (Foto: Rimac)

Tar tillbaka kronan

Vi har tidigare rapporterat om hur Pininfarina Battista slagit en rad accelerationsrekord.

Nu har emellertid Rimac – som alltså i grund och botten är samma bil – hämtat hem en rad av dessa rekord.

Nevera har haft toppfartsrekordet för elbilar sedan föra året, då bilen nådde 412 kilometer i timmen.

ANNONS
ANNONS

Krossar Koenigsegg

Det mest imponerande rekordet är accelerationen från 0 till 400 km/h till 0 igen.

Nevera gjorde det på otroliga 29,93 sekunder.

Kroaterna är mest nöjda med det rekordet då det belyser Neveras acceleration, grepp, kraft, aerodynamik och bromskraft.

Det är mer än en sekund snabbare än Koenigsegg Regera, som lyckades göra det på 31,49 sekunder.

För jämförelsens skull avverkar en Bugatti Chiron samma accelerationstest på 42 sekunder.

Rimac Nevera Rimac Nevera kostar över 30 miljoner kronor. (Foto: Rimac)

ANNONS

Accelerationenskungen

Tidigare var det Pininfarina Battista som var snabbast till 100 km/h när den lyckades avverka 0 till 100 på 1,85 sekunder.

Nu har emellertid Rimac Nevera krossat rekordet och lyckats göra det på 1,74 sekunder.

För de som är däckintresserade använder sig Rimac av Michelin Cup 2 R.

Andra imponerande rekord är 0 till 200 km/h på 4,42 sekunder och 0 till 300 km/h på 9,23 sekunder.

Vad kommer härnäst?

Ifall denna accelerationskapptävling fortsätter – som för närvarande äger rum mellan Pininfarina och Rimac – återstår att se.

Där elbilar tappar är på toppfartsfronten – Bugatti Chiron förblir således toppfartskungen.

Oavsett vad ser framtiden onekligen spännande ut för oss entusiaster.

Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Läs även:
Provkörning av Bugatti Chiron
Läs även: Rimac nevera slår nytt toppfartsrekord för elbilar  

ANNONS
ANNONS
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.