Det krävs inte mycket för att ellastbilen ska bli det mest lönsamma. Dit når vi inom några år, menar Chalmers-forskare. En sak krävs dock…
"Det måste börja lukta lite pengar"


Mest läst i kategorin
Det är docent Anders Grauers som vidgar perspektiven i en artikel i Transportnytt. Där konstaterar Grauers, forskare vid institutionen för elektroteknik vid Chalmers, att det inte krävs mycket för att ellastbilen ska bli det mest lönsamma alternativet.
Brytpunkten kan komma inom några år, menar docenten.
”Ur ett globalt perspektiv är den svenska marknaden väldigt mogen för elektrifiering. Det som behövs för att ellastbilen definitivt ska bli mer lönsam att köpa in än en dieselvariant är att nytillverkningen av ellastbilarna ska öka i volym. I dag är de ännu lite för dyra i inköp”, konstaterar Grauers.
Scania kammar hem rekordorder. Dagens PS
Vi når brytpunkten om priset sänks
Samtidigt tror Chalmers-docenten att vi når den brytpunkt där omställningen tar fart och där tillverkarna känner stressen över att riskera att missa marknadsandelar.
”Då kommer förmodligen priset på nya ellastbilar att sjunka. För om en aktör bestämmer sig att sänka priset, då kommer sannolikt alla andra att följa efter.”
Därför var det, enligt Anders Grauers, ”väldigt olycklig tajmning” att högerregeringen förra året sänkte reduktionsplikten för drivmedel.
”Likt många andra efterlyser jag mer långsiktighet från politikerna, för det behövs egentligen inte jättemycket stöd och uppbackning för att utvecklingen ska ta fart”, påpekar han.

Vill se stöd till fordonsköpen
Grauers vill se ett stöd kopplat till inköpen av ellastbilar.
”Det kommer att störa marknadskrafterna så lite som möjligt, och det kommer att skapa incitament åt transportföretagen att lösa resten av omställningskedjan, det vill säga att få med sig kunderna på elektrifieringsresan och få fart på laddinfrastrukturen på ett så marknadsmässigt sätt som möjligt”, menar han.
Anders Grauers råder alla åkerier och transportföretag att redan nu göra sin ”elektrifieringsanalys”, även om de föredrar att ligga lågt.
”Alla omställningar kräver att du lär dig nytt. Och tvingas du in i en elektrifiering utan att ha haft tid att tänka efter är risken stor att du fattar felaktiga beslut”, påpekar docenten.
De skapar Europas största ellastbilsflotta. Dagens PS
”Kommer att fungera överallt”
I motsats till andra röster tror Grauers inte att det blir några större problem med ellastbilar ens i glesbygd eller för tunga skogstransporter.
”Det finns väldigt få transporter där ellastbilar inte kommer att fungera, det är min övertygelse. Vad gäller lastkapacitet är det redan nu inga problem, och när det gäller glesbygd så skulle åkerier kunna samarbeta med sina kunder. Man kan till exempel gå samman och bygga gemensamma laddare”, tipsar han.
Anders Grauers avslutar med att påpeka det viktigaste för att branschen på allvar ska välja ellastbilar;
”Det måste börja lukta lite pengar för företagen.”
Scania sågar Northvolt: “Hade handlat om ett antal tusen fordon”. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.