Dagens PS

Bäst i alla tester: Vilken Volkswagen ID väljer du?

Bäst i alla tester avslöjar vilken elbil från Volkswagen som är bäst, enligt alla europeiska tester som gjorts. (Foto: Volkswagen)
Bäst i alla tester avslöjar vilken elbil från Volkswagen som är bäst, enligt alla europeiska tester som gjorts. (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 juni 2024Publicerad: 06 juni 2024

Är du sugen på att köpa en elbil och sneglar på Volkswagen? Då kommer här en listan som sammanfattar alla VW ID modeller.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För att hjälpa er sondera terrängen när det kommer till Volkswagens elbilar har vi granskat alla europeiska biltester och fått fram ett genomsnitt för att utnämna bästa elbilen från Volkswagen.

Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.

Sammanställningen hittar du längst ner i denna artikel.

Häng med – vi börjar i botten.

Plats 7 – ID.5

Genomsnittsbetyg: 61,1 av 100

Volkswagen ID.5 hamnar i botten av Volkswagens elbilar. Lägg dock märke till att poängen inte är så låg så det är fortfarande en bra bil. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen ID.5 hamnar i botten av Volkswagens elbilar. Lägg dock märke till att poängen inte är så låg så det är fortfarande en bra bil. (Foto: Volkswagen)

Den här pärlan fick hamna längst ner.

ANNONS

På den positiva sidan är den snäppet större än ID.4, men på den negativa sidan nämns att man inte åtgärdat problemen som just ID.4 hade.

Det är många som irriterar sig på just det.

Man nämner också att eftersom taket sluttar i bak blir kupén lägre i baksätet och sikten bakåt sämre. Den är dock lika skön som alla ID. bilar att köra och betyget är ju inte alls dåligt.

Läs även: Premiär: Första testen av nya Volkswagen ID.5. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Plats 6 – ID.4 GTX

Genomsnittsbetyg: 64 av 100

ID.4 GTX är lite ljummen och inget wow. Inte värt GTX helt enkelt. (Foto: Volkswagen)
ID.4 GTX är lite ljummen och inget wow. Inte värt GTX helt enkelt. (Foto: Volkswagen)

Här pratas det om att man kanske förväntar sig mer av GTX än vad man får.

ANNONS

Den är bekväm, skön att köra långa sträckor med. Andra bilar i samma storlek och liknande specifikationer är både snabbare och roligare. Det är samtidigt en modell där recensionerna är sparsamma.

Plats 5 – ID.4

Genomsnittsbetyg: 74,6 av 100

Volkswagen ID.4 ligger i mittenfältet i vårt stora test. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen ID.4 ligger i mittenfältet i vårt stora test. (Foto: Volkswagen)

Den här bilen får rätt bra betyg för körkänsla men avfärdas som plastig. Vilket vi tror egentligen gäller för alla dessa bilar, men lyftes just här.

Man lyfter också att utrustningsnivån på grundmodellen är generös. Gott om plats för familjen är också något som nämns.

Läs även: Första svenska testet: VW ID.4 kör fast i halkan. Dagens PS

Plats 4 – ID.3

ANNONS

Genomsnittsbetyg: 75,9 av 100

Volkswagen ID.3 på plats sju i vårt stora test. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen ID.3 på plats fyra i vårt stora test. (Foto: Volkswagen)

Trots högt betyg så är det ganska ljummen nivå på orden. Här börjar man störa sig på de värdelösa digitala touchknapparna som sedan följer med i nyare modeller.

Bilen får högt betyg på köregenskaper och utrustningsnivå. Lite axelryckning kan man säga.

Läs även: Uppdaterade Volkswagen ID.3 missar målet. Dagens PS

Plats 3 – ID.7

Genomsnittsbetyg: 78,2 av 100

ID.7 får högt betyg men anses lite tråkig. (Foto: Volkswagen)
ID.7 får högt betyg men anses lite tråkig. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Tyst och skön, gott om utrymme i kupén. Däremot tycker flera att den är sjukt tråkig att titta på.

En del lyft har gjorts med skärmar och knappar som varit efterlängtat sedan ID.3. Man lyfter den som en bil att åka långt med då räckvidden är stor och komforten superskön.

Det sägs också att den är tråkig, tråkig och tråkig.

Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – tysken som ska klå Tesla. Dagens PS

Plats 2 – ID.5 GTX

Genomsnittsbetyg: 82,5 av 100

ID.5 GTX ligger god tvåa i testet och bortsett från ID.BUZZ på första plats så vinner denna bland de mer vanliga fordonen. (Foto: Volkswagen)
ID.5 GTX ligger god tvåa i testet och bortsett från ID.BUZZ på första plats så vinner denna bland de mer vanliga fordonen. (Foto: Volkswagen)

Snabbladdning, komfort, räckvidd och design. Allt får höga poäng och bilen är väldigt omtyckt. En negativ sak som nämns är att denna saknar en frunk.

ANNONS

Det sägs att man uppfattar denna som mer välbyggd än till exempel Tesla model Y som är en direkt konkurrent.

När bilen var ny ansåg recensenterna att priset var aningen för högt.

Läs även: Test: Volkswagen ID.5 GTX – onödig bilmodell. Dagens PS

Plats 1 – ID.BUZZ

Genomsnittsbetyg: 85,7 av 100

Vinnaren! ID.BUZZ tar hem priset av Volkswagens elbilar. Okej, den är lite annorlunda mot de andra men den är älskad. (Foto: Volkswagen)
Vinnaren! ID.BUZZ tar hem priset av Volkswagens elbilar. Okej, den är lite annorlunda mot de andra men den är älskad. (Foto: Volkswagen)

Den här bilen var den enda som fått full pott i ett av testerna.

Uppdaterade gamla klassiker vinner hjärtan och det är många som har någon form av relation till den gamla hederliga “folkabussen”.

ANNONS

Den är praktisk, skön att köra och har så klart gott om plats. På minussidan hamnar Volkswagens hatade digitala knappar och infotainmentsystemet, men många ser genom fingrarna med det.

Läs även: Provkörd: Nya Volkswagen ID. Buzz – solklar favorit. Dagens PS

Hela listan

PlatsBilListpris juni 2024SnittbetygAntal testerTotalt antal poäng
1ID.BUZZ487 200 kronor85,79772
2ID.5 GTX688 900 kronor82,54330
3ID.7635 700 kronor78,211860
4ID.3448 600 kronor75,911835
5ID.4512 900 kronor74,613970
6ID.4 GTX661 900 kronor645320
7ID.5546 900 kronor61,110611
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS