Dagens PS

Apple rekryterar från Lamborghini

Foto: Lamborghini
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 28 juli 2022Publicerad: 28 juli 2022

Äpplen och tjurar kanske inte är något man spontant förknippar med varandra, men det kan nu komma att ändras. Apple – som sedan 2021 har jobbat på en självkörande bil – har nu rekryterat en högt uppsatt chef från Lamborghini.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Från att köra till att bli körd

Apples koncept bygger på en självkörande bil där passagerarna ska sitta riktade mot varandra, i stil med en social limousin.

Bilen i fråga är tänkt att vara självkörande och lanserad 2025. I nuvarande takt ser det emellertid inte ljust ut.

Luigi Taraborrelli, som jobbat på Lamborghini i över 20 år, var senast chef för utvecklingen av bilarnas chassi och kördynamik.

Han har jobbat med Urus, olika versioner av Huracán och Aventador, för att inte tala om specialmodellerna Sterrato, Centenario, Asterion, Veneno, Aventador J och Sesto Elemento.

Nu har han alltså styrt skutan från Lamborghinis hemort i Bologna till den amerikanska IT-staden San Francisco.

Nya tag på Apple

Rekryteringen tyder på att Apple växlar upp sin satsning mot att börja pumpa ut bilar.

ANNONS

Taraborrelli ska ansvara för designen och utvecklingen av den nya bilen.

Han är inte den första högt uppsatta rekryteringen från ett bilföretag.

Apple har även anställt toppar från märken som Aston Martin, BMW, Ford, McLaren, Porsche, Tesla, och Volvo.

Bilen i fråga ska inte ha vare sig ratt eller pedaler enligt Apple. Även om självkörande bilar ser ut att bli del av framtiden, är det fortfarande många lösa trådar som måste sys ihop, inte minst på andra sidan Atlanten.

Flera dödsolyckor och byråkratiska hinder har gjort vägen till autonoma bilar lika svårnavigerad som Darién-gapet.

Kontrasternas kontrast

Att Luigi går från Lamborghini till Apple, två märken vars fordonsambitioner är varandras polära motsatser tyder på ett skifte inom branschen. Man börjar fundera på hur framtidens entusiastbilar kommer att te sig och vad som väntar i termer av självkörning.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS