Många tror att framtidens självkörande bilar kommer att leda till färre dödsolyckor. Att emellertid utveckla ett system som kan hantera allt en körtur kan tänkas bjuda på är lättare sagt än gjort. Det är något Teslas självkörningssystem har bevisat med ännu en dödsolycka.

ANNONS

Den 6 juli körde en 2015-års Tesla Model S rakt in i en stationär lastbil i Florida, USA.

Båda bilens ockupanter omkom och det blir således den 37:e olyckan som det amerikanska trafiksäkerhetsdepartementet (NHTSA) utreder.

Autopilotsystemet pekas ut

Det är oklart om det var Teslas autopilotsystem som orsakade olyckan i Florida men likheterna med andra Tesla-olyckor är slående, varför en utredning har tagit fart.

Teslan inblandad i olyckan ska ha kört på motorvägen för att sedan ha svängt av vid en rastplats, rakt in i en parkerad lastbil.

Det amerikanska märket har en lång och mörk historia bestående av bilar som smällt med stationära fordon i samband med användning av autopilotsystemet.

Inte första gången

Detta är som sagt den 37:e olyckan som utreds och dödsantalet har ökat till 17.

Amerikanska NHTSA har länge varit kritiska till självkörande system.

Tesla hävdar dock, trots namnen på systemen – ”Autopilot and Full Self-Driving Beta” – att det rör sig om system som kräver att föraren är med i ekvationen.

Den europeiska lagstiftningen rörande självkörning är striktare än i USA och än så länge är det bara Mercedes som fått tillåtelse för självkörande system på vissa sträckor av tyska motorvägen.

ANNONS
ANNONS

Uppenbarligen är vi en bra bit ifrån en framtid som domineras av självkörning, inte minst om man måste oroa sig för att bilen helt plötsligt kör in i en lastbil.

Enligt amerikanska trafiksäkerhetsdepartementet (NHSTA) har deras tidigare utredningar visat att systemet i snitt har kopplats ut mindre än en sekund innan kollision.

Med andra ord är det något som inte riktigt stämmer.

Källa: The Drive