BILTEST: Mercedes AMG-CLA Shooting Brake 45 S 4MATIC+
Att AMG är mästare på att bygga prestandamotorer med ett härligt klipp och ljud, känner de flesta bilälskare till. Nya AMG-CLA Shooting Brake 45 S 4MATIC+ är definitivt inget undantag utan en snabb och rolig bil med 421 hk som både märks och hörs.

När nöjesparkerna är stängda så får man söka sig till andra nöjen som t.ex. Mercedes AMG-CLA Shooting Brake 45 S 4MATIC+ (Foto: Håkan Nilsson)

2018 lanserade Mercedes den senaste generationen av lilla A-klass. En körglad bil med komfort som en betydligt större Mercedes modell. Förra året kom sedanmodellen som fick namnet CLA och som hade mer sofistikerade köregenskaper. Samtidigt lanserade man en kombivariant som man kallar Shooting Brake. Sportigare och i min mening, snyggare än en vanlig kombi men kanske inte fullt lika praktisk.

När bilbyggarna i Affenbach får fixa till bilarna så blir resultatet alltid strålande. (Foto: Håkan Nilsson)

Under hösten lät man de fenomenala bilbyggarna i Affalterbach inte långt från Mercedes hemstad Stuttgart, lägga sin hand på modellen. Resultatet var en prestandavagn som inte bara är en äkta AMG utan även prissatt inom en nivå som gör den tillgänglig för de som uppskattar teknik och prestanda på hög nivå utan att gräva ett stort hål i kassan.

När AMG lägger händerna på bilen

Resultatet blev en ruskigt trevlig bil med allt vad AMG innebär. Utrustad med smidda AMG-fälgar, rödlackade bromsok, AMG-typiska Americana-grillen, AMG frontspoiler och fyrdubbla avgasrör på varsin sida om en diffusor som ger ifrån sig ett underbart ljud med tillhörande avgaspuffar vid växlingarna, så har modellen alla de optiska ingredienser som man söker i en äkta AMG-modell. Men det är under det fagra skalet vi hittar det allra bästa med modellen.

Kraftfull med de typiska AMG avgasrören som levererar ett magiskt ljud. (Foto: Håkan Nilsson)

En tvåliters fyrcylindrig motor med en överladdad dubbelturbo på 421 hk och 500 Nm vridmoment som förflyttar bilen 0-100 km/h på 4 sekunder blankt och med en toppfart på 270 km/h. Detta gör den med hjälp av den åttastegade AMG Speedshift DCT 8G dubbelkopplingslådan med RACESTART-funktion och den effektiva fyrhjulsdriften AMG Performance 4MATIC+ med TORQUE CONTROL som innehåller två kopplingar som individuellt fördelar kraften till respektive bakhjul.

Hjärtat i AMG-bygget är motorn. En person ansvarar för att bygga den och får sätta sitt namn på kåpan. (Foto: Håkan NIlsson)

Köregenskaper som platsar på bana

Väghållningen är som sig bör optimal. Förutom fyrhjulsdriften så bidrar AMG Ride Control till de härliga köregenskaperna. Den adaptiva fjädringen kontrolleras med hjälp av en vridknapp på ratten där man kan ställa in Comfort, Sport, Sport+ och Race. Den senare inställningen är egentligen enbart lämpad för bankörning då man stänger av antisladdsystemet och släpper lös allt denna häftiga bil har att bjuda på.

Perfektionism definierad. Härliga köregenskaper oavsett vägar och underlag. (Foto: Håkan Nilsson)

I det fenomenala MBUX-systemet finns display-inställningar med sportdisplayer och för timing vid bankörning. Nu är det säkert inte så många som kommer att köra bana med just denna modell, det ligger kanske närmare för den mindre AMG-A 45 S, men bara vetskapen att det går att ta ut den här bilen på ”Track-days” är ändå rätt ”cool”. Klarar den bankörning så klarar den allmänna vägar utan problem.

ANNONS
ANNONS

En kupé att trivas i

Bakom ratten känner man igen sig från den mindre modellen i A-Klass och nya GLA. Genomtänkt och lättarbetat där den stora MBUX-skärmen spelar huvudrollen. Till skillnad från många andra tillverkare har man haft den goda smaken att lämna värme- och ventilationskontrollerna utanför skärmen. Ljudsystemet från Burmester levererar i det närmaste ett perfekt ljud om man nu inte vill lyssna på musiken från motorn.

En skön ”arbetsplats” för en 197 cm lång motorredaktör. Foto: Håkan Nilsson)

Det som utmärker att detta är en äkta AMG är framförallt de sköna sportstolarna och den avfasade ratten med kontrollerna för körprogrammen, ljudet från avgasrören, manuell växling med paddlar etc. Baksätet är ingen plats för en 197 cm motorredaktör men helt okej för mindre passagerare bakom en mindre förare. Bagageutrymmet lastar 505 liter med baksätet uppfällt men hur mycket det rymmer med baksätet nedfällt anges inte.

Sammanfattning

I grunden är A-Klass kanske den bästa bilen i segmentet och CLA Shooting Brake tar den till en ännu högre nivå med mer utrymme och i min mening snyggare design. Att överlämna den till de skickliga bilbyggarna på AMG för att ytterligare förädla modellen var ett lyckodrag, framförallt för oss som älskar prestanda och köregenskaper till ett pris som faktiskt är överkomligt i sammanhanget. Jag gillar verkligen den här bilen och de som väljer Mercedes AMG-CLA Shooting Brake 45 S 4MATIC+ kommer definitivt inte att bli missnöjda.

Teknisk specifikation och pris

Motor: Tvåliters fyrcylindrig med turbo på 421 hk och 500 Nm vridmoment
Drivning: 4MATIC+ med TORQUE CONTROL
Växellåda Åttastegad AMG Speedshift DCT 8G dubbelkopplingslåda
Acceleration: 0-100 km/h på 4,0 sek
Toppfart: 270 km/h
Blandad förbrukning enl. WLTP: 8,7 l/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 196 g/km

Tjänstevikt: 1.750 kg
Dragvikt: 1.500 kg
Bagageutrymme: 505 liter

Pris från: 639.900 kr (Testbilen 733.300 kr)
Skatt år 1-3: 10.042 kr

Läs mer om Mercedes AMG-CLA Shooting Brake här.