Vi har redan skrivit om tekniken i nya Mercedes A-Klass. Teknik som man normalt hittar i betydligt dyrare bilar som t.ex. Mercedes S-Klass. I veckan som gick var det dags att ta ut tekniken på vägarna runt Split i Kroatien. Håller den vad Mercedes lovade?

Jag tänker inte tråka ut er med att repetera all fakta om de tekniska detaljer som särskiljer A-Klass från alla andra produkter i segmentet. Det kan ni läsa här. Istället tänker jag försöka beskriva hur jag upplevde Mercedes minsta bil, exteriördesignen, interiörens utformning, utrymmen och framförallt känslan att köra nya A-Klassen.

Mercedes Benz A 200, AMG Line, digitalweiss, Leder zweifarbig classicrot, schwarz. Kraftstoffverbrauch kombiniert: 5,6-5,2 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 128-120 g/km // Mercedes Benz A 200, AMG line, digital white, Leather two-tone classic red/black. Fuel consumption combined: 5,6-5,2 l/100 km; combined CO2 emissions: 128-120 g/km.  

När jag deltog i den statiska lanseringen i Amsterdam i februari så fokuserade man fullt förståeligt inte nämnvärt på exteriören. Nya A-Klass har i princip samma karossform som föregångaren, där de största skillnaderna märks på den lägre fronten som hämtat sina drag från nya CLS som ger den ett bredare och sportigare intryck. De bredare LED-bakljusen bidrar till en kraftfullare och snyggare bakdel.

MB A-Klass Split 20180412_174004

Istället fokuserade Mercedes på interiören och tekniken där vi hittar de stora nyheterna som lyfter modellen till en helt ny nivå inom segmentet. Det handlar om MBUX-infotainmentsystemet. (MBUX står för Mercedes-Benz User Experience). Två liggande skärmar av samma typ som i E-Klass och S-Klass.har ersatt de gamla analoga instrumenten och den föråldrade infotainmentskärmen. Lösningen kallas för ”widescreen-cockpit” och lyfter känslan åtskilliga snäpp. En riktigt läcker förarmiljö!

aklassen5-mercedesEftersom nya A-Klass vuxit med 12 cm till nästan 4,42 meter och axelavståndet har ökat till närmare 2,73 meter, så har även innerutrymmet ökat och det märks med all tydlighet. Bilen känns rymligare än vad exteriören avslöjar. Gott om plats för långa personer som jag (197 cm) och även på bredden där axelutrymmet ökat med 3,5 cm. Låter kanske inte som mycket men gör stor skillnad.

Mercedes Benz A 200, AMG Line, digitalweiss, Leder zweifarbig classicrot, schwarz. Kraftstoffverbrauch kombiniert: 5,6-5,2 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 128-120 g/km // Mercedes Benz A 200, AMG line, digital white, Leather two-tone classic red/black. Fuel consumption combined: 5,6-5,2 l/100 km; combined CO2 emissions: 128-120 g/km.  

Framstolarna är sköna och ger ett riktigt bra stöd i alla ledder. Testbilarna var utrustade med elstolar med kontrollerna på dörrarna som är synonymt med Mercedes. (Detta är ett tillval på grundmodellerna.) Baksätet är bekvämt för två vuxna av normallängd så länge de inte behöver sitta bakom mig. Bagageutrymmet har vuxit med 29 liter och rymmer nu 370 liter med baksätet uppfällt. Det finns dessvärre ingen uppgift om hur många liter utrymme man får om man fäller baksätet (60/40).

Mercedes Benz A 200, AMG Line, digitalweiss, Leder zweifarbig classicrot, schwarz. Kraftstoffverbrauch kombiniert: 5,6-5,2 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 128-120 g/km // Mercedes Benz A 200, AMG line, digital white, Leather two-tone classic red/black. Fuel consumption combined: 5,6-5,2 l/100 km; combined CO2 emissions: 128-120 g/km.  

  

Okej. Det var lite detaljbeskrivning, men hur var nya A-Klass att köra? Vägarna runt Split är variationsrika. Här finns sköna och släta motorvägar, såna som vi svenskar egentligen borde kunna förvänta oss hemma i Sverige eftersom vi är de högst beskattade bilisterna i EU. Men här finns också vägar som påminner om de vi är vana hemma: knöliga och med en beläggning som lämnar mycket att önska. Men skönast är de fina ringlande bergsvägarna med hårnålskurvor.

MB A-Klass Split AL1_1535

Jag började med den fina A200 som är utrustad med en bensinmotor på 163 hk och som är utrustad med en cylinderavstängning för att spara bränsle i lägre farter. En 7-stegad automatlåda av dubbelkopplingstyp, fördelar kraften på ett mycket kultiverat sätt. Växlingarna sker i stort sett sömlöst så länge man kör i komfortläget. I sportläget blir växlingarna snabbare och en aning ryckigare, men inte alls obekvämt.

Det första jag slogs av var hur tyst nya A-Klass var, betydligt tystare än någon annan bil i samma segment. Den utmärkta isoleringen i kombination med köregenskaperna på motorvägen, gav intrycket av en betydligt större bil. Det här är definitivt en långfärdsvagn. Men det stoppade inte där. När jag la i sportläget och accelererade uppför de ringlande bergsvägarna blev den plötsligt en sportbil med en väghållning som inbjöd till aktiv körning. Nya A-Klass är oerhört välbalanserad utan några tendenser till understyrning, som annars brukar vara fallet med framhjulsdrivna bilar. Här har Mercedes lyckats skapa en komplett bil.

MB A-Klass Split 20180413_094546

ANNONS
ANNONS

Efter en god natts sömn var så dags för andra dagens tester och valet föll på den motorstarkare A250 som med en bensinmotor på 224 hk är ca. 2 sekunder snabbare till 100 km/h. Alltså bäddat för en ännu starkare upplevelse. Utrustad med samma växellåda som A200 men med en något anpassad utväxling, var detta mer en sportbil. Fjädringen kändes en aning styvare vilket bidrog till en ännu bättre körupplevelse på de kurviga bergsvägarna. Det som förvånade mig var att motorvägskomforten var lika kultiverad. Alltså en ännu bättre A-Klass.

MB A-Klass Split 20180413_095521

A-klass är utrustad med en lika avancerad semiautonom lösning som lyxmodellen S-klass. Med hjälp av en kamera och radar identifierar trafiksituationen upp till 500 meter framför bilen och kopplar ihop informationen med navigationssystemet så att nya A-klass själv kan följa trafiken kortare sträckor. Om föraren inte rör ratten efter en stund, uppfattar systemet som att något har hänt och styr in till vägkanten, aktiverar varningsblinkers och ringer upp SOS Alarm.

MB A-Klass Split 20180413_103853

Active Lane Change Assist innebär att det räcker med att röra vid blinkersspaken för att bilen på egen hand ska byta fil efter att systemet identifierat det som riskfritt. Den adaptiva farthållaren håller inte bara konstant avstånd till framförvarande fordon genom att gasa (upp till vald hastighet) och bromsa, utan anpassar även hastigheten inför rondeller och kurvor. Den vidareutvecklade autobromsfunktionen känner även av cyklister och fotgängare som är på väg att korsa vägen framför bilen.

MB A-Klass Split 20180413_092646

En kul grej som också är riktigt smart är att navigatorn är även AR-baserad (Augmented Reality), dvs. att den visar en kamerabild med inlagda köranvisningar som t.ex. husnummer, restauranger etc. Tekniken kommer från det av Mercedes, BMW och Audi samägda företaget HERE som också levererar navigationssystemet i nya Audi A8.

Sammanfattning

Nya Mercedes A-Klass sätter en helt ny standard i det segment som vi hittar bl.a. Audi A3, BMW 1-serien och VW Golf. Utrustningsnivån på instegsmodellen är hög utan att nå den nivå som de bilar vi fick testa. Men även om man laddar på något av de utrustningspaket som finns tillgängliga så är detta väldigt mycket bil för pengarna. Med köregenskaper och komfort som en stor bil, har Mercedes satt nya A-Klass i förarsätet. Mitt råd är att testa bilen när den kommer till Sverige. Om du haft några fördomar som är åldersrelaterade så försvinner de snabbt.

Tre motoralternativ är aktuella vid lanseringen den 5 maj:

A 200 är en bensinare på 163 hk och 250 Nm vridmoment med cylinderavstängning.  Den är trustad med en 7-stegad automatlåda som ger en medelförbrukning på 5,1 l/100 km och CO2 på 120 g/km eller en 6-växlad manuell låda en medelförbrukning på 5,6 l/100 km och CO2 på 133 g/km. Pris från 283 900 kr.

A 250 är också en bensinare men på hela 224 hk och 350 Nm vridmoment. Den kommer endast med en 7-stegad automatlåda och har en medelförbrukning på 6,0 l/100 km och ett CO2 på 141 g/km. Pris från 328 900 kr.

A 180 d är en diesel på 116 hk och 260 Nm vridmoment. Även denna modell finns endast med 7-stegad automatlåda. Medelförbrukningen är 4,1 l/100 km och CO2 hamnar på 108 g/km. Pris från 275 900 kr.

Samtliga motorer inklusive bensinmotorerna har partikelfilter. Fler motoralternativ och fyrhjulsdriften 4MATIC lanseras senare under året. Ingen information om elektrifiering i A-Klass, men med tanke på Mercedes strategier så håller jag det inte för omöjligt att vi får se en mildhybrid med 48V batteri eller t.o.m. en laddhybrid inom en inte alltför avlägsen framtid.


Foto: Håkan Nilsson & Daimler AG