Dagens PS

19 av de dyraste bilarna som sålts på auktion

Här är några av de dyraste bilarna som sålts på auktion i världen.
Här är några av de dyraste bilarna som sålts på auktion i världen.
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 maj 2024Publicerad: 28 maj 2024

Spänn fast säkerhetsbältet och håll i hatten, för här kommer en kavalkad med de dyraste bilarna som någonsin bytt ägare på auktion. Ferrari dominerar listan med ett järngrepp, så råkar du ha en sådan stående i garaget kan du nog skratta hela vägen till banken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alla priser är baserade på valutakurser i maj 2024. All fakta och data kommer från Auto Car.

Porsche 917K. (Foto: Porsche)
Porsche 917K. (Foto: Porsche)

148,7 miljoner för unik Porsche 917K

Såldes av Gooding & Co för 148,7 mijoner kronor i augusti 2017.

Bilsamlaren ville ha den bästa möjliga proveniensen, så när denna Porsche 917 kom ut på marknaden 2017 fick den entusiaster att gå i spinn.

Chassi 917-024 spelade en huvudroll i Steve McQueen-filmen Le Mans, hade tidigare ägts av racinglegenden Jo Siffert och kunde stoltsera med en väldokumenterad historia ända från sin födelse.

1957 Jaguar XKSS (Foto: Jaguar)
1957 Jaguar XKSS. (Foto: Jaguar)
ANNONS

Senaste nytt

140 miljoner för en smäcker Jaguar XKSS

ANNONS

Såld av RM Sotheby’s för 140 miljoner kronor i augusti 2023.

Efter att Jaguar börjat dra sig ur långdistansracing efter katastrofen på Le Mans 1955, stod de kvar med flera D-Type-bilar. De bestämde sig för att konvertera dessa till gatversioner och skeppa dem till Amerika.

25 stycken skulle rulla ut från fabriken, men en eldsvåda i England slukade nio av dessa skönheter, och bara 16 lyckades överleva.

Men vänta, det blir bättre, just detta exemplar, med ynka 41 090 kilometer på mätaren, har genomgått en varsam restaurering och återfått sin forna glans. Snacka om en överlevare.

1960 Ferrari 250 GT SWB Competizione (Foto: Ferrari)
1960 Ferrari 250 GT SWB Competizione (Foto: Ferrari)

121 miljoner för en Ferrari från 1960

Såld av H&H Classics för 121 miljoner kronor, oktober 2015.

När den berömda brittiska Ferrarisamlaren Richard Colton gick bort ville han att två av hans mest värdefulla bilar skulle göra nytta.

ANNONS

Därför donerade han en 250GT SWB och en 275 GTB till den brittiska livräddningsorganisationen RNLI, som sålde dem för att samla in pengar till en ny livbåt. Den förstnämnda bilen (#1995 GT) såldes för 120,5 miljoner kronor.

Ferrari 275 GTB:C (Foto: Ferrari)
Ferrari 275 GTB:C (Foto: Ferrari)

154 miljoner för denna Ferrari 275 GTB

Såld av Gooding & Co för 154 miljoner kronor i augusti 2017.

Endast ett dussin 275 GTB:s med tävlingsspecifikation byggdes. Medan standardversionen av denna bil är mycket eftertraktad, är en Ferrari med racinghistoria särskilt åtråvärd.

Denna bil (#09051) hade matchande nummer och många tävlingssegrar i bagaget mellan 1966 och 1970.

Ferrari 250 Testa Rossa (Foto: Ferrari)
Ferrari 250 Testa Rossa (Foto: Ferrari)

131 miljoner för en enastående Testa Rossa

ANNONS

Såld av RM Auctions för 131 miljoner kronor i maj 2009.

År 2009 krossade denna 250 Testa Rossa med “pontonskärmar” alla rekord och skrev in sig i historieböckerna när den såldes för hisnande 12,4 miljoner dollar hos RM Auctions – den dyraste bilen någonsin på auktion.

Budgivningen var elektrisk, och med endast 22 Testa Rossas tillverkade var det ingen överraskning att #0714TR skulle locka till höga bud.

Men att den skulle slå alla rekord? Det var en chock för alla. RM Auctions är kända för att skapa en elektrisk stämning bland budgivarna, och med endast 22 Testa Rossas tillverkade var det ingen överraskning att #0714TR skulle locka till höga bud.

1998 McLaren F1 'LM-Specification' (Foto: McLaren)
1998 McLaren F1 ‘LM-Specification’ (Foto: McLaren)

145,5 miljoner för en oemotståndlig McLaren F1 -98

Såld av RM Auctions för 145,5 miljoner kronor i augusti 2015.

Varje McLaren F1 är en skatt i sig, men när den dessutom har fått en LM-uppgradering blir den oemotståndlig.

ANNONS

Denna specifika modell, #SA9AB5AC4W1048073, är inte bara en raritet, utan också den näst sista som rullade av produktionsbandet.

1995 McLaren F1 (Foto: McLaren)
1995 McLaren F1 (Foto: McLaren)

165,2 miljoner för denna McLaren -95

Såld av Bonhams för 165,2 miljoner kronor i augusti 2017.

#044 var inte bara en av de första sju McLaren F1 som klarade de federala bestämmelserna, utan även den 37:e bilen i en exklusiv skara av endast 64 gatbilar.

Såld med 15 449 kilometer på mätaren var denna F1 en bil med en enda ägare, och trots det höga inköpspriset år 2017 kommer dess värde sannolikt att gå åt ett enda håll – och det är inte nedåt.

1964 Ferrari 250 LM (Foto: Ferrari)
1964 Ferrari 250 LM (Foto: Ferrari)

151,2 miljoner för en Ferrari

ANNONS

Såld av RM Auctions för 151,2 miljoner kronor i november 2013.

Ferrari 250LM var tänkt som en tävlingsbil, men den ursprungliga ägaren av #6107 använde den enbart på vägen, vilket bidrog till att bevara dess originalitet.

Trots detta lyckades bilen ändå kamma hem en klassvinst på Daytona 1968 under en senare ägare.

Läs även: Tio bilar som väntas gå för miljarder. Dagens PS

1962 Shelby 260 Cobra (Foto: Shelby american collection)
1962 Shelby 260 Cobra (Foto: Shelby american collection)

145,5 miljoner för ikonisk Shelby Cobra

Såld av RM Sotheby’s för 145,5 miljoner kronor, augusti 2016.

Vi presenterar den ultimata drömmen för alla bilentusiaster: den ursprungliga Shelby Cobran, #CSX 2000. Denna ikoniska bil, en äkta Shelby Cobra, har vrålat genom årtiondena i självaste Shelby-familjens ägo.

ANNONS

Nu, för första gången någonsin, bröt denna legend sig loss från Shelby-familjens garage och kastade sig ut på den öppna marknaden. Samlare världen över höll andan och slogs om chansen att lägga vantarna på detta stycke amerikansk bilhistoria.

1962 Aston Martin DB4 GT Zagato (Foto: Aston Martin)
1962 Aston Martin DB4 GT Zagato (Foto: Aston Martin)

151,3 miljoner för en Aston Martin DB4 GT Zagato

Såld av RM Auctions för 151,2 miljoner kronor i december 2015.

Aston Martin DB4 GT Zagato var inte bara en bil, det var en rasande best skapad för att dominera racingbanan. Endast 19 exemplar av denna exklusiva modell rullade ut från fabriken, och #0186 var en av de lyckligt lottade.

Denna skönhet föddes för att tävla och dess exklusivitet har gjort den till en ikon – en legend som får bilentusiaster världen över att dregla.

Som den mest eftertraktade Aston Martin-modellen någonsin är budgivningen alltid intensiv när de dyker upp till försäljning – vilket är mycket sällsynt.

Läs även: Förra årets 10 dyraste bilar – en gick för 190 miljoner. Dagens PS

ANNONS
1961 Ferrari 250 GT SWB California Spider (Foto: Ferrari)
1961 Ferrari 250 GT SWB California Spider (Foto: Ferrari)

160,6 miljoner för eftertraktad Ferrari

Såld av Gooding & Co för 160,6 miljoner kronor i augusti 2014.

Samlare kan inte få nog av dessa Californias så när en dyker upp är budgivningen alltid hård. Denna (#2903 GT) kom med en extremt sällsynt och mycket eftertraktad hardtop.

1960 Ferrari 250 GT SWB Competizione (Foto: Ferrari)
1960 Ferrari 250 GT SWB Competizione (Foto: Ferrari)

142,7 miljoner och ännu en Ferrari

Såld av Gooding & Co för 142,7 miljoner kronor, augusti 2016.

#1759 GT, en av de första tävlings-SWB Berlinettorna som någonsin såg dagens ljus, susade fram över Le Mans-banan 1960 med Ed Hugus och Augie Pabst vid ratten.

ANNONS

De kämpade sig till en imponerande sjundeplats totalt, och än idag bär bilen stolt sin ursprungliga aluminiumkaross med matchande nummer som ett bevis på sin legendariska historia.

1957 Jaguar XKSS (Foto: Jaguar)
1957 Jaguar XKSS (Foto: Jaguar)

139,6 miljoner för en Jaguar XKSS

Såld av RM Sotheby’s för 139,6 miljoner kronor, augusti 2023.

Efter katastrofen på Le Mans 1955 började Jaguar dra sig ur uthållighetsracing, men de stod kvar med en skara D-Type-bilar. Istället för att låta dem samla damm, bestämde de sig för att förvandla dessa racerbilar till gatlegala vrålåk och skicka dem till Amerika.

Planen var att skapa 25 stycken, men ödet hade andra planer. En förödande brand i England slukade nio av dessa skönheter, vilket lämnade endast 16 exemplar att erövra de amerikanska vägarna.

Men vänta, det finns mer. Detta specifika exemplar, med enbart 41 090 kilometer på mätaren, har inte bara överlevt tidens tand, utan även fått en kärleksfull restaurering.

Nu, efter all dramatik, strålar denna D-Type återigen i sin forna glans, redo att återuppleva sina glansdagar på vägen.

ANNONS
1957 Ferrari 250 Testa Rossa (Foto: Ferrari)
1957 Ferrari 250 Testa Rossa (Foto: Ferrari)

173 miljoner, för legendarisk Testa Rossa

Såld av Gooding & Co för 173 miljoner kronor i augusti 2011.

#0666 TR, den första 250 Testa Rossa som någonsin såg dagens ljus, var en riktig arbetshäst på tävlingsbanan. Denna legendariska Ferrari, med en rad toppförare bakom ratten, dominerade tävlingsbanorna och krossade sina konkurrenter.

Med sin kända historia från början, en klassvinst på Pebble Beach och en åttaårig racinghistoria på några av världens bästa banor, blev denna bil något av ett kap.

Läs även: Ovärderlig Ferrari på Volvo 740-ställ. Dagens PS

1956 Ferrari 250 GT Berlinetta 'Tour de France' (Foto: Ferrari)
1956 Ferrari 250 GT Berlinetta ‘Tour de France’ (Foto: Ferrari)

139, 5 miljoner för exklusiv pärla

ANNONS

Såld av RM Auctions för 139,5 miljoner kronor i augusti 2015.

Den legendariske Marquis Alfonso de Portago tävlade med och ägde denna bil, #557GT, som var den femte av sju Scaglietti-karosserade Berlinettor av första serien.

Med segrar på Pebble Beach och Cavallino Classic är det en viktig del av Ferraris historia.

1953 Jaguar C-Type Works Lightweight (Foto Patrick Ernzen)
1953 Jaguar C-Type Works Lightweight (Foto Patrick Ernzen)

139,9 miljoner för en frän Jaguar C-type

Såld av RM Auctions för 139,5 miljoner kronor i augusti 2015.

#XKC 052, en av de sista C-Type-bilarna som rullade av produktionsbandet, knep en imponerande fjärdeplats i det legendariska Le Mans 24-timmars 1953.

Denna fartdåre var inte bara en i mängden, utan en av endast tre specialbyggda lättviktsmodeller – en riktig raritet i racingvärlden.

ANNONS
1953 Ferrari 340:375 MM Berlinetta 'Competizione' (Foto: Ferrari)
1953 Ferrari 340:375 MM Berlinetta ‘Competizione’ (Foto: Ferrari)

135,5 miljoner för läcker tävlingsbil

Såld för 135,5 miljoner kronor av RM Auctions i maj 2013.

Denna Ferrari 250 Testa Rossa, #0666 TR, var inte vilken bil som helst. Den var en riktig tävlingsräv, en fabriksbil som hade slitit asfalt på några av världens mest prestigefyllda banor under åtta långa år. Och inte nog med det – den hade dessutom rattades av en hel radda racinglegender.

Med en sådan meritlista, plus en klassvinst på Pebble Beach i bagaget, var det kanske inte så konstigt att den såldes för en rejäl slant 2011.

Men med tanke på bilens unika historia och status som den allra första Testa Rossan, kan man nog ändå säga att köparen gjorde ett riktigt kap.

1935 Mercedes-Benz 540 K (Foto: Mercedes)
1935 Mercedes-Benz 540 K (Foto: Mercedes)

124,5 miljoner för en samlarklenod, Mercedes Benz 540 K

ANNONS

Såld för 124,5 miljoner kronor av Gooding & Co i augusti 2012.

Det här är en av de där heliga gral-bilarna för samlare: en ultraexklusiv förkrigsbil med endast tre ägare sedan den var ny, en fullständigt dokumenterad historia och matchande nummer.

Lägg till det faktum att den vunnit priser på Pebble Beach, världens mest prestigefyllda skönhetstävling för bilar, och ett högt pris var garanterat.

Alfa Romeo 8C 2300 Monza (Foto: Alfa Romeo)
Alfa Romeo 8C 2300 Monza. (Foto: Alfa Romeo)

126,7 miljoner gav en förhistorisk Alfa Romeo

Såld för 126,7 miljoner kronor av Gooding & Co i augusti 2016.

Varje seriös bilsamlare drömmer om en Alfa Romeo från tiden före andra världskriget med racinghistoria, så det var självklart att denna 8C Monza skulle göra succé.

Efter att ha tävlat framgångsrikt mellan 1933 och 1950, kom denna tredje serie 8C med matchande nummer, det vill säga motor och chassi har samma nummer.

ANNONS

Mer härliga bilar? Läs även:

Gärdesloppet återvände till rötterna på Gärdet. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS