Dagens PS

Le Mans – mer än en tävling

I över 100 år har biltillverkare från hela världen gjort upp om segern i den prestigefyllda tävlingen Le Mans
I över 100 år har biltillverkare från hela världen gjort upp om segern i den prestigefyllda tävlingen Le Mans 24h. (Foto: ACO)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 05 apr. 2024Publicerad: 05 apr. 2024

I över 100 år har den franska staden Le Mans vaknat till en gång om året, då världseliten inom bilracing samlas för duell.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Är du det minsta intresserad av bilar är det några begrepp du snart stöter på.

Formel 1 är ett, Ferrari ett annat och förmodligen har du då också hört termen Le Mans nämnas i förbifarten.

Chansen att du hör talas om Le Mans i något annan sammanhang än bilracingrelaterat, är nog ganska så liten.

Staden är en av de många vackra större småstäder i Frankrike som bara finns.

Med en population på cirka 150 000 invånare gör den inte så mycket väsen av sig – mer än just då inom racingvärlden.

Den gamla stadskärnan i Le Mans är idag omringad  av en ganska så sovande modernare stad.
Le Mans är en av många vackra småstäder i Frankrike. Dock inte känt för så mycket mer än sin världskända biltävling – Le Mans 24-timmars. (Foto: Lemans Tourisme)

Det var här som den franska bilorganisationen Automobile Club de l’Ouest, ACO, beslutade sig för att dra igång ett långlopp för automobiler.

Behov från tillverkarna

ANNONS

Organisationen hade känt ett behov från biltillverkarna för ett lopp där de kunde testa både tillförlitligheten och prestandan hos dåtidens bilar under en långvarig och extrem belastning.

1923 var det dags för den första upplagan av racet i just Le Mans, som hade valts för ändamålet.

Första tävlingen gick både på bana och genom utkanten av själva staden.
Den 26:e maj 1923 hade 33 bilar från 18 olika tillverkare samlats på startlinjen för det första Le Mans 24-timmars. Efter en hård kamp stod André Lagache och René Leonard som segrare med en Chenard-Walcker. (Foto: André Lagache och René Leonard som segrare med en Chenard-Walcker)

En 13,6 kilometer lång tävlingsslinga hade skapats genom att bygga ihop den permanenta bana som redan fanns på platsen med några allmänna vägar i utkanten av staden.

ANNONS

Senaste nytt

Internationell från start

Den första upplagan av racet samlade förare och bilar från hela världen. Under 24 timmar i sträck skulle bilarna hårdtestas av sina två till tre teamförare.

Det var dock en lika hård test av förarna som av bilarna, skulle det snart visa sig.

Banan som kom att kallas Circuit de la Sarthe, var ett lopp där hastigheten på raksträckor blandades med tekniskt krävande delar, inklusive chikaner och kurvor, vilket satte förare och bilar på hårt prov.

ANNONS

Reglerna var egentligen enkla.

Det gällde att köra så långt som möjligt under de 24 timmar som loppet pågick. Den som kört längst efter 24 timmar, var vinnaren.

Segrarbilen från 1923 är fortfarande i ett ypperligt skick.
Segrarbilen från 1923 var en fransktillverkad Chenard-Walcker, en i dag helt okänt biltillverkare. I dag står den utställd i Le Mans-museet vackra utställning. (Foto: Anders Værnéus)

Efter det första loppet stod fransmännen André Lagache och René Leonard som segrare med en Chenard-Walcker.

Tävlingen framstod som mycket lyckad och beslutet togs omedelbart att den skulle skulle bli årligen återkommande.

Växte snabbt

Loppet i Le Mans växte snabbt i popularitet hos både deltagare, biltillverkare och publik.

Blandningen av uthållighet hos både människa och teknik triggade, och läktarna fylldes på i samma takt som de byggdes ut.

ANNONS
Engelska Bentley dominerade tävlingen runt 1930.
Runt 1930 kom Le Mans att domineras av de så kallade Bentley Boys. Friska och skickliga förare som styrde de stora, tunga men otroligt snabba Bentley sex-litersbilarna till en rad segrar. (Foto: Bentley)

Bilarna utvecklades snabbt under mellankrigstiden, vilket ökade både hastigheterna och kraven på förarna.

Tiden dominerades av bilar från tillverkarna Bentley, Bugatti och Alfa Romeo som alla tävlade om den prestigefyllda segern.

Låg nere under kriget

Under andra världskriget låg tävlingen av förklarliga skäl i träda, men togs upp efter freden och kom snart att återfå sin forna popularitet som en av de främsta motorsportshändelserna i världen.

En fantastisk uppställning av det främsta som bilvärlden kunde erbjuda 1950.
Begreppet Le Mans-start är i dag världsberömt. Det innebär att förarna står på motsatta sidan av banan när starten går. Löpturen till bilen och uppstarten av den samma ingår liksom i själva racet. (Foto: Le Mans 24 heures)

Tävlingens syfte som individuell utmaning för biltillverkarna, växte under 1950-talet och 1960-talet till en prestigetung konkurrens mellan biltillverkare, där Jaguar, Ferrari, Porsche och Ford kämpade intensivt om segern.

Dödlig olycka

ANNONS

1955 hände en olycka som för alltid kom att prägla både bilracingen i allmänhet, men också loppet på Le Mans i synnerhet.

Olyckan 1955 blev den värsta olyckan i bilracingens historia.
Pierre Leveghs Mercedes har just kört på den långsammare Austin Healyn och kastas upp i luften. Några sekunder senare är 83 personer döda. (Foto: WIkiCommons/FlyAkwa)

Under tävlingens tredje timme körde den franska föraren Pierre Levegh sin Mercedes-Benz 300 SLR på en långsammare Austin-Healey i hög fart.

83 döda, 100 skadade

Leveghs Mercedes kastades upp i luften och slog i publikområdet bakom skyddsbarriären. Bilens kaross bröts sönder och delar av den slungades in bland publiken.

83 människor dog omedelbart och över 100 skadades allvarligt. Händelsen kom att bli den dödligaste olyckan i motorsportens historia.

Olyckan är ett faktum när Mercedesen bröts i bitar och slungades in i publiken.
Olyckan på Le Mans 1955 blev den värsta någonsin. Mercedes-Benz drog sig omedelbart ut ur tävlingscirkusen och flera andra namnkunniga märken följde efter. (Foto: Motorsport Images)

Olyckan ledde till omedelbara åtgärder för att förbättra säkerheten vid motorsportsevenemang. Bland åtgärderna infördes bland annat strängare säkerhetskontroller för banor och publikområden, ökad användning av skyddsbarriärer och förbättrade säkerhetsåtgärder för både förare och åskådare.

ANNONS

Säkrare tävlingar

Tävlingarna på Le Mans fortsatte köras efter att nya säkerhetsföreskrifter och andra åtgärder genomnförts för att öka säkerheten och minska farterna på raksträckorna.

I mitten på 1960-talet växte konkurrensen mellan biltillverkarna fram till en ren duell mellan den tekniska bilbyggaren Ferrari och den muskelstinna bilproducenten Ford, som kulminerade i Fords historiska seger 1966 med tre GT40-bilar på pallen

1966 dominerade Ford tävlingen fullständigt.
1966 blev Fords stora triumf-år då deras Fort GT-40 lade beslag på samtliga tre pallplatser. Segraren och tvåan hann med hela 360 varv under loppets 24 timmar. (Foto: 24h Le Mans)

Utvecklingen på bilområdet gick fort. Maxhastigheten ökade snabbt och farter på över 300 km/h i slutet på 1960-talet var inte vanliga på bitar av den långa raksträckan.

Med 1970-talet kom nya bilmodeller byggda efter helt ny teknik, där bland annat turboladdade motorer och avancerad aerodynamik, förbättrade både bilarnas hastigheter och prestanda på banan.

Eftertraktad titel

Trots att olyckor skett under åren har Le Mans fortsatt att vara en av de mest eftertraktade titlarna inom racingvärlden.

ANNONS

Under 1980-talet och 1990-talet kom ny banbrytande teknik in i racingen. På startlinjen i Le Mans stod då helt nya märken som Toyota och Cadillac, tillsammans med återvändare som Jaguar och Mercedes.

Porsche 917 vann både 1970 och 1971.
Med en topphastighet ute på banan på hela 338 km/h blev Porsche 917 en legend på Le Mans med segrar både 1970 och 1971. (Foto: Anders Værnéus)

Under 2000-talet bröt Audi och Peugeot ny mark genom moderna och revolutionerande dieselbilar som dominerade tävlingen under en tid, medan hybridteknik från Porsche och Toyota har tagit över senare år.

Miljötänk

Förändringarna har inte bara förbättrat bilarnas prestanda, utan också drivit fram ett hållbarhetsinitiativ inom motorsport.

I dag är Le Mans 24-timmars en global händelse som samlar miljontals åskådare och tittare runt om i världen.

Med ny teknik och nya bränslen är idag miljötänket en viktig faktor under racet.
Under 2010-talet har ny motorteknologi och nya bränslen fört in miljötänket i racingen. Som Audis E-Tron från 2013. (Foto: Anders Værnéus]

Det är en symbol för motorsportens uthållighet och innovation, och en plattform där förare och biltillverkare kan testa gränserna för vad som är möjligt – på vägen och i teknikens värld.

ANNONS

För många är Le Mans mer än bara en tävling. Det är en ikonisk del av motorsportens historia och framtid.

En stad – en tävling

Och för den annars så slumrande staden Le Mans, har tävlingen och tävlingsbanan i dag vuxit till att bli stadens absolut viktigaste händelse.

Jublet var stort när Ferrari åter igen stod högst på prispallen.
Efter racet 2023 stod det åter en Ferrari högst upp på pallen där Alessandro Pier Guidi, James Calado and Antonio Giovinazzi rattade sin Ferrari 499P till seger. (Foto: WikiCommons/Wolkenjaeger)

Under den veckan som tävlingen körs, fylls staden med motorsporthungriga entusiaster.

Stadens flygplats, som ligger i direkt anslutning till tävlingsbanan, fylls av privatjets från hela världen och de stora parkeringsytor som resten av året står tomma, är fyllda till sista plats.

Aktivitet året om

Men under årets övriga dagar lever självklart också banan. Här genomför biltillverkare provkörningar. Här anordnas förarevents, och ljudet av högvarvande kraftstinna motorer är lika vanligt förekommande i staden som tåggnissel på en centralstation.

ANNONS

Har du inte möjlighet att se racet live finns alltid det trevliga museet öppet bredvid huvudentrén. Här berättas tävlingens historia tillsammans med några av de mest ikoniska bilarna.

Väl värt ett besök.

Läs gärna mer om Le Mans historia här.

Okänd svensk miljardär säljer Formel1-stall. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS