Paret Magnusson i Göteborg förlorade tvisten mot sportbilstillverkaren Jaguar om replikan av Jaguar C-type från 1951. 

Vill du ändå ha bilen så går den att köpa från sportbilstillverkaren som gör en jubileumsversion av den, 70 år efter första segern i Le Mans 24-timmars. Här är bilens historia. 

Jaguar C-type på Le Mans 1951. (Foto: Jaguar Media)


Många har engagerat sig i berättelsen om Karl och Ann-Christine Magnusson från Göteborg som byggde en kopia av en Jaguar C-type från 1951 – och därefter stämdes av biltillverkaren.

Paret Magnusson förlorade i Patent och marknadsdomstolen vid Stockholms Tingsrätt och får ska betala rättegångskostnader på fem miljoner kronor samt är ålagda att förstöra bilen. 

Domen är överklagad till Svea Hovrätt – så fortsättning följer. Men vad är det för bil som det bråkas om egentligen? 

C för ”competition”

Jaguar C-type utvecklades 1951 som en dedikerad tävlingsmodell av Jaguar XK120, som tidigare visat upp fina tävlingsresultat med en topphastighet på 120 miles per timme. C-type, där C står för “competition” – engelskans tävling, fick en ny typ av aerodynamiskt chassi, reducerad vikt och kraftigare motor. 

När de första bilarna stod färdiga våren 1951 kom succén direkt. Tävlingsförarna Peter Walker och Peter Whitehead vann i sin Jaguar det prestigefyllda Le Mans 24-timmars i överlägsen stil.  

Efter ett mindre framgångsrikt 1952 så gjordes bilen om ytterligare till 1953 års tävlingssäsong. Chassit blev ännu lättare, men den stora nyheten var de nya bromsarna. För första gången sattes skivbromsar på en internationell tävlingsbil i toppklassen, med ny teknologi från Dunlop. 

Hyllades av drottning Elizabeth II

Det blev stor succé. Jaguar C-type tog första, andra och fjärde plats i Le Mans 24-timmars 1953, och Duncan Hamilton och Tony Rolts segertid låg för första gången över ett snitt på 100 miles per timme. 

ANNONS
ANNONS

När de tävlande återkom till Jaguars huvudkontor i Coventry i Storbritannien efter racet väntade ett telegram från drottning Elizabeth II där hon gratulerade till framgångarna. 

Det var också sista gången Jaguars C-type-bil dominerade Le Mans, nästa år var det i stället dags för nästa innovation från sportbilstillverkaren – Jaguar D-type gjorde entré 1954 och tog en andraplats i racet efter en Ferrari. En C-type tog dock fjärdeplatsen detta år, vilket var det sista året där Jaguar C-type ställde upp i Le Mans.

Jaguar C-type på Le Mans 1953. (Foto: Jaguar Media)

Bara 53 originalbilar

Totalt byggde Jaguar bara 53 C-type-bilar i original, varav 43 såldes till privatpersoner, framför allt amerikaner. Enligt paret Magnusson i Göteborg har cirka 1 500 replikor byggt sedan dess, men det kan det alltså vara slut på nu efter domen i Patent och marknadsdomstolen vid Stockholms Tingsrätt som kan bli vägledande. 

Vill du ändå ha en egen C-type så går det att vända sig till Jaguar – företaget har beslutat att fira bilens 70-årsjubileum med att handbygga egna replikor, i 1953 års variant med skivbromsar. Priset uppges ligga på runt 2,5 miljoner kronor.

Läs mer: Jaguar: Därför stämde vi de svenska bilbyggarna – Dagens PS

Jaguar Land Rovers nytillverkning av Jaguar C-type. (Foto: Jaguar Land Rover Media)