Dagens PS

Orden i jobbannonsen som avslöjar en dålig arbetsplats

Orden i jobbannonsen
Genom att läsa mellan raderna går det att upptäcka tecken på en ohälsosam arbetsmiljö (Foto: Stina Stjernkvist/TT/Canva)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 12 sep. 2025Publicerad: 12 sep. 2025

“Expert”, “snabbt tempo” och “rockstjärna”. Bakom de till synes positiva orden kan det dölja sig en ohälsosam arbetsmiljö.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Arbetsmarknaden är tuff. 

I slutet av augusti stod drygt 371 000 personer inskrivna som arbetslösa, vilket är en ökning med 11 000 personer jämfört med för ett år sedan.

ANNONS

Det betyder att tusentals människor just nu scrollar igenom det hav av platsannonser som ligger ut på Sveriges jobbsajter. 

Men där finns det fällor att se upp för. 

Många jobbannonser innehåller nämligen eufemismer – vackra ord som döljer mindre attraktiva sanningar om arbetsförhållanden, konstaterar Realtid

”Kan peka på brist på struktur”

Enligt karriärrådgivaren Jasmine Escalera är formuleringar som ”ingen dag är den andra lik” eller ”få göra lite av varje” inte alltid så oskyldiga som de verkar.

”Positioner som beskrivs på det sättet pekar ofta på en djupare brist på struktur”, säger hon till Financial Times. ”När roller inte är tydligt definierade kan du dras åt för många håll utan stöd – eller realistiska förväntningar”. 

Hon varnar också för uttryck som ”som en familj” eller ”vi anställer bara rockstjärnor”. Dessa kan signalera en kultur där överarbete glorifieras eller där det saknas tydliga gränser.

ANNONS
Ord i jobbannons
”Ingen dag är den andra lik” eller ”få göra lite av varje”? (Foto: Jessica Gow/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Fler vaga ord i dag

Forskning visar att dessa uttryck blir vanligare. 

HR-byrån Revelio Labs har analyserat annonser och sett att förekomsten av ord som ”självständig”, ”arbeta under press” och ”multitaska” har ökat från 20 procent 2017 till nästan 26 procent i år.

Enligt Revelios chefsekonom Loujaina Abdelwahed kan ökningen delvis bero på att AI används när jobbannonser skrivs.

”Många arbetsgivare tänker inte på språket som giftigt”, säger hon. ”Men med AI: ’ger du det skräp, får du skräp’”. 

Dolda krav för juniora roller

Ett annat varningstecken är när arbetsgivare kräver flera års erfarenhet eller specialkunskaper för en tjänst på nybörjarnivå.

Escalera menar att det ofta handlar om att företaget vill ha ”seniorprestation för ingångslön”.

ANNONS

“Stjärnor” och “superhjältar”

Även Forbes har identifierat sju varningssignaler att se upp för i jobbsökandet. 

Bland annat ska man akta sig för jobbannonser som söker ”stjärnor”, ”superhjältar” eller personer som ”klarar ett högt tempo”. Bakom orden döljer sig ofta en kultur där överarbete och ständig press är normen. Att glorifiera en livsstil där jobbet går först är ett klassiskt kännetecken på en arbetsplats som riskerar att slita ut sina anställda. 

Annat kan vara när en arbetsgivare skriver att man ”måste vara flexibel med arbetstider”. Sådana signaler tyder på otydliga gränser och en kultur där utbrändhet lätt kan bli normaliserat.

Därtill varnar Forbes för tomma modeord. När titlar som ”expert” eller ”trollkarl” används och annonsen är fylld av tomma modeord i stället för tydliga arbetsuppgifter, är det ofta en varningsklocka. Det speglar en kultur som är mer otydlig än professionell.

Vill du ha fler råd i jobbsökandet? Det hittar du här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS