Dagens PS

Experten: Svenskar offrar säkerheten för att spara pengar

I jakten på fynd på rean så struntar vi i säkerheten. Dumt. (Foto: Canva)
I jakten på fynd på rean så struntar vi i säkerheten. Dumt. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 nov. 2025Publicerad: 10 nov. 2025

Trots rädsla för dataläckor väljer många svenskar billig elektronik framför säkerhet inför Black Friday — en trend som väcker oro.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

När Black Friday och julhandeln närmar sig rustar svenskarna för att fynda ny teknik. Men i jakten på låga priser riskerar säkerheten att hamna i skymundan.

En ny undersökning från Norstat, på uppdrag av Samsung, visar att hela 92 procent av svenskarna sätter priset högst vid köp av elektronik.

Kvalitet hamnar på en nära andraplats med 90 procent, medan varumärkets rykte påverkar 81 procent. Tillverkarens namn (71 procent) och onlineomdömen (69 procent) spelar också in – men bara sex av tio tänker på säkerhetsfunktioner.

Samma andel bryr sig om hur produkten ser ut, vilket visar hur lågt cybersäkerheten prioriteras.

AI rycker in när julshoppingen blir för mycket

Svenskarna lägger mer på julklappar 2025 – men tre av fyra känner köpstress och söker hjälp från AI och fysiska butiker. Julhandeln ökar trots att många

AI gör vardagen smartare – och osäkrare

Den snabba utvecklingen av AI har gjort smarta enheter allt vanligare i hemmen. Samtidigt växer oron för vad tekniken innebär för integriteten.

Nästan tre av tio svenskar (28 procent) uppger att de avstått från att använda AI-baserade produkter på grund av oro för att deras personuppgifter kan missbrukas.

“Många oroar sig för hur deras data används, men prioriterar ändå inte säkerhet när de väljer ny teknik. Det är en kombination som kan leda till allvarliga konsekvenser”, säger Oscar Nöjd, innovations- och affärsutvecklingschef på Samsung Electronics Norden.

ANNONS

Altman rasar mot statligt AI-stöd – “Vi vill inte ha era pengar”

OpenAI vill klara sin miljardutbyggnad utan statliga garantier, trots finanschefens tidigare uttalande om backstop. När OpenAIs vd Sam Altman skrev på X

ANNONS

Senaste nytt

Simon Peterson, Fondförvaltare, Carnegie Fonder
Spela klippet
PS Partner

D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag

02 nov. 2025

Oro utan kunskap – en farlig kombination

Nästan åtta av tio svenskar (78 procent) känner oro för hur deras personliga data hanteras, men över hälften (55 procent) uppger att de har liten eller ingen kunskap om hur de skyddar sig.

Det visar på ett tydligt kunskapsgap – och en risk att människor lämnar ifrån sig mer information än de inser.

Tre enkla steg mot tryggare teknik

Inför Black Friday tipsar Samsung om tre sätt att minska riskerna:

  1. Byt lösenord direkt när du köper en ny enhet och upprepa det regelbundet.
  2. Äg din data genom att kontrollera var den lagras och se till att du kan radera den.
  3. Välj tillverkare med ansvar, som erbjuder uppdateringar och lokal support.

“Säkerhet ska fungera automatiskt i bakgrunden”, säger Nöjd. Då kan användarna fokusera på det som verkligen betyder något – inte på oro för vem som tittar.

AI ger framtidstro – men också nya tvivel på jobbet

Allt fler företag använder AI – och de som gör det tror också mest på befordran. Men vägen mot framtidens arbetsliv kantas av både optimism och osäkerhet.

ANNONS

Missa inte:

101-åriga Ann vägrar pension: ”Jag skulle dö utan jobbet”. News 55

Topplistan: Världens vänligaste resmål 2025. E55

Säkerhetschock – sju hål i ChatGPT avslöjade. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS