Dagens PS

Bränslepriserna nära knäcka taxibolag

taxibolag
Enligt Svenska taxiförbundet har bränslepriserna ökat med 70 procent och flera taxibolag kan vara på väg att knäckas. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 11 mars 2022Publicerad: 11 mars 2022

Enligt Svenska taxiförbundet har bränslepriserna ökat med 70 procent och flera taxibolag kan vara på väg att knäckas.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Priserna på diesel och bensin är rekordhöga i spåren av stigande oljepriser, inte minst orsakade av Ukrainakriget, även om prissänkningar skett två dagar i rad när denna artikel skrivs.

Även skatterna på bränsle och den så kallade reduktionsplikten bidrar till höga priser på drivmedel.

Enligt Svenska taxiförbundet har bränslepriserna ökat med 70 procent sedan januari 2021 och det slår hårt mot taxibolag i branschen, som haft det kämpigt även under pandemin.

“Nu väntar vi på regeringens stöd”, säger Hassan Melhem, chef på Taxitjänst i Helsingborg, till SVT.

Finansminister Mikael Damberg (S) har aviserat ett stödpaket till drabbade företag, däribland även åkeribranschen, av de skyhöga drivmedelspriserna.

“Många företagare i branschen är personligt skuldsatta”

“Många företagare i branschen är personligt skuldsatta efter pandemin. Nu har bränslepriserna dramatiskt och det här rycker undan mattan för många fullständigt”, säger Bawer Coskun, förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet, till SVT.

Både inom åkerinäringen och taxibranschen går de flesta fordonen på diesel, där priserna är ännu högre än på bensin.

Här kan du se vad de rekommenderade priserna på diesel respektive bensin ligger just nu.

ANNONS

Läs mer: Regeringen: Jord- och skogsbrukare ska få sänkt dieselskatt

Läs även: Dyrare biodrivmedel – kriget ger mindre råvara

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Hur ska man tänka när man ska spendera pengarna?
Spela klippet
Privatekonomi

Pengarna rullar in – men vad ska vi göra med dem?

13 okt. 2025
ANNONS
ANNONS