Den 11 september är det val i Sverige. I likhet med de flesta valrörelser har den senaste veckan bjudit på både högt och lågt. Här är några av veckans politiska höjdpunkter, tillsammans med ett och annat magplask. 

ANNONS

Eftersom energifrågorna just nu duggar tätt inledde Dagens PS veckan med att ringa upp Sveriges energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S) för att höra hur nära en elkris Sverige som nation är. Det blev ett intressant samtal om både el och kärnkraft där Farmanbar bland annat kritiserade Moderaterna för att ”försöka driva upp en hittepå-konflikt kring svensk kärnkraft”.

På temat el kan Dagens PS även rapportera att två tunga ekonomer under gårdagen sågade regeringens elstöd. Bland annat sade Lars Calmfors, professor emeritus i nationalekonomi till Svenska Dagbladet att ”politikerna helt tappat det”, vilket fick finansminister Mikael Damberg (S) att gå till motattack. 

Läxade upp Sveriges företagare

Det var inte Dambergs enda utspel i veckan. I samband med den traditionella pressträffen på Harpsund passade finansministern nämligen på att läxa upp Sveriges företagare, som enligt honom ”skor sig i ett läge där folk går på knäna”. Detta efter att regeringens skattesänkning på bensin och diesel inte kommit konsumenterna till del.

Veckan fortsatte med Aftonbladets hetsiga partiledardebatt som ganska snabbt blev viral efter att programledaren Robert Aschberg gått i klinch med både Ebba Busch (KD) och Jimmie Åkesson (SD). Ibland krävs det inte mer än en ordningsfråga eller felsägning för att det ska bli ”bjäbb” konstaterar dagens PS.

Wallraff av dolda pengar

Turbulens av annat slag uppstod i samband med att TV4 i samhällsprogrammet Kalla Fakta wallraffade Sveriges folkvalda. I avsnittet ”Partiernas dolda pengar” offentliggjordes dolda inspelningar med toppolitiker som på olika sätt försökt tänja på den svenska korruptionslagen. En av dem var Socialdemokraternas ekonomichef Magdalena Agrell, som efter avslöjandet tvingades tacka för sig.

Avslutningsvis bör nämnas den sammanställning som SVT gjort över partiernas valkampanjer, som visar hur mycket pengar som läggs på respektive partis marknadsföring. Göteborgsposten kan även rapportera att det är huggsexa om platserna att hänga upp sin valpropaganda på. Det kostar att ligga i topp.

ANNONS
ANNONS

Sammanfattningsvis en händelserik vecka i valfläskets tecken.

Läs även: Ekonomer tar regeringen i örat: ”Kan inte fortsätta” [Dagens PS]