EU ska satsa 300 miljarder euro, motsvarande drygt 3 000 miljarder kronor, på offentliga och privata investeringar i infrastruktur i utvecklingsländer fram till 2027. EU:s ”Global Gateway” ska erbjuda ett alternativ till Kinas massiva ”Belt and road”-initiativ, även kallad ”den nya sidenvägen”. 

ANNONS

EU:s ”Global Gateway”-program kommer att presenteras under onsdagen och beskriver utgifterna för digitala-, transport-, energi- och hälsoprojekt i utvecklingsländer, enligt det slutliga utkastet till strategin som Bloomberg skriver att de sett.

”EU kommer att erbjuda sin finansiering under rättvisa och förmånliga villkor för att begränsa risken för skuldproblem”, ska dokumentet konstatera enligt tidningen.

Ohållbar skuldsättning från nya sidenvägen

Dokumentet nämner inte Kina specifikt, men förslaget är en motsats till Pekings utvecklingsplan ”Belt and road”-initiativ som kritiker säger har drivit länder till ohållbara skuldsättningsnivåer.

Kinas strategi presenterades ursprungligen som ”Silk Road Economic Initiative”, en referens till de handelsvägar som gick mellan Kina och Europa från sena antiken till 1700-talet, före sjöfarten tog över handelsvägarna helt. Initiativet har både hyllats och kritiserats, där förespråkare pekar på den kraftiga ekonomiska utvecklingen infrastruktursatsningen kommer att ge, och kritiker menar att det handlar om neo-imperialism och diplomati som bygger på att sätta svagare länder i skuldproblem.

”Mer effektiv geopolitisk aktör”

EU:s nya motsvarighet ska ställa andra typer av krav. Länder som vill ha investeringar från EU ska upprätthålla ”rättsstatsprincipen, upprätthålla höga standarder för mänskliga, sociala och arbetarrättigheter och respektera normer och internationella regler och standarder för immateriella rättigheter”, står det i förslaget enligt Bloomberg.

”Global Gateway har potential att göra EU till en mer effektiv geopolitisk aktör”, säger Tysklands ambassadör till EU, Michael Clauss, som till skillnad mot EU själva direkt beskriver det som ett alternativ tills Kinas ”nya sidenvägen”.

”För många partnerländer kommer erbjudandet om ett regel- och värderingsbaserat samarbete att vara ett attraktivt alternativ till det kinesiska ’Belt and road’-initiativet”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Motståndet mot Kina växer – EU hittar ny partner [Dagens PS]

Läs även: Tre hot mot global ekonomisk återhämtning [Dagens PS]