Dagens PS

Amazons succé: Billiga prylar växer snabbast

Amazon
Amazon gör succé med billiga varor. (Foto: Damian Dovarganes/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 08 nov. 2024Publicerad: 08 nov. 2024

Försäljningen av de billigaste varorna ökar betydligt snabbare än övriga varor hos Amazon som gör stor succé med snabbare leveranser.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Amazons detaljhandelschef Doug Herrington sa nyligen på ett internt möte att affären för dagligvaror, som inkluderar hälsa, skönhet och livsmedelsprodukter “växer 50 procent snabbare än resten av butiken”, enligt en inspelning av mötet som Business Insider kommit över.

“Särskilt de billiga vardagliga sakerna”

Enligt Herrington beror det på att företaget effektiviserat sina leveransprocesser och att varorna kommer fram snabbare – och kunderna tenderar att köpa mer och oftare om beställningarna kommer fram fort. Över 50 procent av dessa vardagsvaror levereras nu samma eller nästa dag.

“Det har verkligen överladdat vår livsmedelsaffär och vardagsaffär. Och det här är särskilt de billiga vardagliga sakerna, de saker som de flesta hushåll köper varje vecka”, sa Herrington med hänvisning till snabbare frakthastigheter.

Amazon har satsat stort på att göra sitt leveransnätverk mer lokalt och har helt strukterat om sina lager till att hantera mindre geografiska områden, med målet att både få snabbare leveranser men också för att göra det mindre dyrt för företaget att kunna erbjuda snabb leverans.

Sänkt kostnaderna – och ökat snabbheten

Det har varit en succé. Amazon har lyckats sänka kostnaderna för att leverera varje order två år i rad nu, och samtidigt slå rekord i snabba leveranser i Prime-nätverket i år.

Det gör också att bolaget kan sälja billigare produkter som ofta har lägre marginaler och kräver att man kommer upp i volym för att göra vinst, vilket ses som ett sätt att hantera konkurrensen från kinesiska Temu och Shein som vuxit snabbt genom att just fokusera på billiga produkter, enligt Business Insider.

“Det finns ett uttryck som vi har använt många gånger genom åren att det är lätt att sänka priserna, men det är mycket svårare att ha råd att sänka priserna”, sa Amazons vd Andy Jassy i samband med att bolaget släppte sin kvartalsrapport i oktober.

ANNONS

Läs även: Gör som Amazon: Avskeda i smyg (Dagens PS)

Läs även: Läcka avslöjar hur Amazon ska skära i chefsledet (Dagens PS)

Läs även: Så ska Amazon klå Shein och Temu – med tandkräm (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]