Dagens PS

Så ska Amazon klå Shein och Temu – med tandkräm

Förändringen tid råder på Amazon som nu lägger krutet på tandkräm.
Förändringens tid råder på Amazon som nu lägger krutet på tandkräm. (Foto: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 01 nov. 2024Publicerad: 01 nov. 2024

Lönsamhet, eller kanske snarare bristen därav, lurar i varje hörn. På Amazon började det med en kontorsrevolt av sällan skådat slag. Nu har turen kommit till tandkräm.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Reform.

Return to office.

Revolt.

Så lyder snabbversionen av det förändringsarbete som just nu pågår på Amazon.

Detta i bakvattnet av en intensiv expansion under de senaste åren, där ett växande antal chefer och nivåer i beslutsprocessen skapat onödig byråkrati.

Ringar på vattnet

Nu är målet ett snabbare och mer kundfokuserat företag, varför bolaget med vd Andy Jassy nyligen tog ett järngrepp om verksamheten, vilket skakade kontorskulturen i sina grundvalar.

Och som de gjorde det.

En dryg månad senare har Jassys kontorsreform inte bara retat upp en hel yrkeskår utan även spritt sig till andra branscher – så även Sverige.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Billigare produkter i varukorgen

Upprinnelsen till all denna turbulens, och lätt att glömma, är dock Amazons kärnverksamhet – försäljning.

Även här krävs det nämligen ett krafttag från Amazons sida.

I augusti i år uppgav Amazons vd Andy Jassy att genomsnittspriserna på försäljningen sjunkit, då kunder valt billigare och mer “nödvändiga” varor i sina varukorgar.

Hög konkurrens

Vidare har marknadsandelar gått förlorade till aktörer som Shein och Temu, vars lågprisprodukter expanderat internationellt i en rasande takt – på gott och ont.

I sin rapport för tredje kvartalet, där både intäkter och vinster överträffade förväntningarna, framhåller Amazon därför att utökningen av prisvärda vardagliga, och nödvändiga varor inte kan förbises.

Diskmedel och tandkräm

Hit hör exempelvis diskmedel, tandtråd och tandkräm, som Amazon därför nu väljer att lyfta fram, för att uppmuntra till större inköp, tätare beställningar och högre utgifter per kund, skriver Reuters.

ANNONS

För att manifestera detta lanserar bolaget en ny kategori för just dessa varor.

En taktik som väntas ge dem en viktig konkurrensfördel, hålla ovan nämna lågprisjättar stångna och samtidigt stärka kundlojaliteten.

Nu väntar vi med spänning på om det får samma genomslag som kontorsreformen.

Läs mer:

Glöm Shein och Temu – här är det nästan ännu värre. Dagens PS

Kontorsvägran? Då får du sparken. Dagens PS

Äntligen: Lösningen som får vinälskare att le. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]