Dagens PS

Skärgårdskryssare - skönheter värda att bevara

Skärgårdskryssare
SK 30 S 163, Pani, Konstruktör Erik Nilsson, byggd 1937 på Palmgrens båtvarv i Söderköping. Pani är den enda av Erik Nilssons 30:or som finns kvar i Sverige. Vårdas och seglas av Jan-Erik och Max Nystedt sedan 30 år. Numera är Pani en framgångsrik seglare med flera fina resultat. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Uppdaterad: 08 sep. 2023Publicerad: 08 sep. 2023

Skärgårdskryssaren är ett svenskt fenomen som fått eko i hela seglingsvärlden. Skärgårdskryssarflottan är ett flytande kulturarv som måste värnas, vårdas och visas upp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skärgårdskryssare är en båttyp som skapades i Sverige 1908 som en motreaktion till den första internationella regeln vars båtar blev tunga, klumpiga och mycket dyra. Skärgårdskryssaren utvecklades istället som en båttyp som seglade bra, inte var så dyr och passade Sveriges sjöar och kuster.

“Skärgårdskryssarregeln är en svensk regel och en unik och viktig traditionsbärare i svensk båtkonstruktion och segelsport”, säger Thomas Larsson, en av Sveriges mest erfarna och främsta träbåtsrenovatörer.

Skärgårdskryssare
Hon är en fröjd för ögat, en av Östersjöns vackraste båtar, skärgårdskryssaren 95 S9 Marga (IV). Hon är en rejäl mahognypjäs, 19,87 m lång och 2,70 m bred. En Tore Holm-konstruktion från 1921 byggd på Holms Yachtvarv i Gamleby. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Den första regeln skapades av KSSS med Karl Ljungberg i spetsen. Regeln kom att revideras i flera omgångar och dagens regel är betydligt mycket mer komplicerad än den ursprungliga regeln som i stort sett bara innehöll scantlings.

Det vill säga regler om skrovet och riggens dimensionering, sedan fick man bygga vad man ville bara segelytan passade in i de nio olika klasserna, 15, 22, 30, 40, 55, 75 ,95, 120 och 150 kvm.

Det finns alltid nya detaljer att upptäcka på Skärgårdskryssaren SK 75 Falken S28. Hon är byggd 1913 på Neglingevarvet av August Plym. Konstruerad av Gustaf Schüssler. Falken har sitt hemmahamn i Stavsnäs på Värmdö. Ägs idag av Kristina Lundevall och Peter Lake. (Foto: Martin Prieto Beaulieu.)

Dagens regel fungerar så att det finns en ideallängd, överskrids den så måste båten bli bredare, högre och ha större deplacement, medan segelytan fortfarande är densamma.

Båtkonstruktören kan spela med flera mått som påverkar en båts hastighet och en längre båt seglar snabbare än en kortare, ända tills att den längre båten blir för tung för sin segelarea.

ANNONS
En sommarkväll vid Stora Nassa i Stockholms yttre skärgård. Vilken elegans! Skärgårdskryssare är långa och smala, kanske inte lika bekväma som moderna segelbåtar men väl lämpade för att kryssa bland kobbar och skär. Notera den så kallade “bandyklubban” som mast. SK 55:a S 6 Trim, ex Stormfågeln, Estlanderbåt från 1924. 16.20 lång och 2.25 bred. Foto: (Martin Prieto Beaulieu)

Detta har konstruktörerna experimenterat med under drygt 100 år för att hitta den bästa balansen mellan storlek och segelytan.

Det som kännetecknar skärgårdskryssaren är att de är långa och smala och lämpliga för att segla i den svenska skärgården. Ifall du blir omseglad av en långsmal båt så har du nästan helt säkert blivit omseglad av en skärgårdskryssare.

En av de varv som byggde många skärgårdskryssare var August Plyms legendariska Neglingevarvet i Saltsjöbaden. Denna mässingsskylt sitter på Irmelin som är en 95 kvadratmeters skärgårdskryssare konstruerad av Albert Anderson och byggd hos Stockholms Båtbyggeri AB i Neglingeviken 1913. Ägs idag av Bobby Cyrus. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Alla stora och kända båtkonstruktörer har ritat skärgårdskryssare: Harry Becker, Albert Anderson, Gustaf Axel Estlander, Erik Salander, Tore Holm, Knut Holm, Yngve Holm, Karl Einar Sjögren, K-H Reimers, Erik Nilsson, Peter Norlin, August Plym, Axel Nygren, Gustaf Schüssler, m.fl. Även motorbåtskonstruktörer som C.G. Pettersson och Knut Ljungberg har ritat skärgårdskryssare.

Båtarna är enligt många väldigt vackra och sedan guldåldern i början av 1900-talet är skärgårdskryssare en del av bilden i våra vatten. De är nu betydligt färre i antal än tidigare men är man ute i skärgården under sommaren har man chansen att se dessa skönheter.

Skillnaden ligger i detaljerna. Skärgårskryssaren 150 S1 Beatrice Aurores “snobbrand” med ornament. Dessa detaljer har ofta ett kurbitsliknande utseende och som Plymexperten Bobby Cyrus kallar ”Plymsnirklor”. De flesta båtbyggare av rang hade egna “snirklor”. (Foto: Martin Prieto Beaulieu.)

De har åldrats men segla kan de. En del båtar är idag lika legendariska som sina konstruktörer, skeppare och nutida förvaltare. Uppskattningsvis har det byggts över 1600 skärgårdskryssare genom åren, idag finns cirka 150 av dem kvar i Sverige.

ANNONS
SK 150 S 1, Beatrice Aurore, tidigare “EBE” efter sin beställare, redare och skeppsbyggare Erik Brodin. Konstruerad och byggd av August Plym på Neglingevarvet i Saltsjöbaden 1920. Ett riktigt “masterpiece” och den enda aktivt seglande 150 kvadratmeters skärgårdskryssaren. Båten ägs idag av ett konsortium och är säkerligen en av de fritidsbåtar som seglas mest, minst tio veckor är hon igång en vanlig svensk sommar. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

De flesta skärgårdskryssare har enastående historier. En del är byggda av proffs, andra av amatörer. Ägarlängderna är fullspäckade av näringslivsprofiler men även okända slöjdlärare. Många av båtarna har lämnat Sverige men det finns fall där skärgårdskryssare har hittat hem igen.

SK 120 S 1, Wanda. (Foto: Bo Andersson)
SK 120 S 1, Wanda, den enda kvarvarande 120:an. Beställdes av bankiren Joseph Nachmanson och byggdes av August Plym på Neglingevarvet i Saltsjöbaden 1911. Den såldes till Norge 1916 men köptes tillbaka 1975. Sedan 1993 står hon på land i väntan på renovering. Wanda har kvar sin vackra salongsinredning i original. Även överbyggnad och däck har klarat sig väl. (Foto: Bo Andersson)

Några är olympiska medaljörer, andra har aldrig tävlat. Historierna spänner från förfall, olyckor, men också till otroliga renoveringar. Om du är intresserad av skärgårdskryssare och dessa historier kan jag varmt rekommendera boken Jakt på Kryss – 25 år med Svenska Skärgårdskryssareförbundet skriven av Per Thelander och Maria Thorsell.

Skärgårdskryssare
SK 95 S 11 Irmelin, ursprungligen Inga-lill beställdes av ingenjör Peter Samuel Graham. Hon ritades av Albert Anderson och byggdes av August Plym på Stockholms Båtbyggeri, Neglinge, Saltsjöbaden 1913. Graham gav jakten namnet Inga-Lill (alla hans jakter har burit namnet Inga-Lill). År 1983 hittas hon av Åke Bredelius och han får henne för summan av noll kronor. Bredelius sätter igång och renoverar henne. 2001 blir Bobby Cyrus och Tuss Orling nya ägare. Renoveringen fortsätter och hon seglas flitigt varje sommar. (Foto: Åke Cyrus)

På en Skärgårdskryssares segelnummer ser du först klassbeteckningen, exempelvis 55, följt av ett S för Sverige och under dessa ett nummer som står för båtens individuella permanentnummer. Exempelvis 55 S15. Dessa nummer har delats ut sedan 1920.

SK 75 S 5 (Även registrerad som KR 494), Kajsa, beställd av Ivar Lignell i Göteborg. Ritad av konstruktören Erik Salander och byggd på Hästholmsvarvet på Lidingö 1918. Ägs sedan mitten av sextiotalet av familjen Hagström – George, Carl-Johan och Martin i Bromma. (Foto: Sjöhistoriska Museet)
ANNONS

Tack vare entusiaster finns som sagt ett antal skärgårdskryssare kvar och de flesta av dessa i Sverige. Här är några exempel som utmärker sig på olika sätt. Vi börjar med den största och slutar med den minsta av dessa fantastiska jakter.

Skärgårdskryssare
SK 55 S 24 Rio, konstruerad av August Plym och byggd på Stockholms Båtbyggeri AB 1914 för att stå som utställningsbåt på Baltiska utställningen i Malmö. Rio är i dag helrenoverad och i ett mycket gott skick. Båten är en av de mer publika skärgårdskryssarna och har medverkat i en långfilm, TV serien Morden i Sandhamn, på Båtmässan Allt för sjön, Sveriges Radio, engelska BBC, i flertalet böcker och tidningar och ett otal veteranbåtsmöten som ambassadör för svenska träbåtar och dess historia. Båten ägs sedan drygt 30 år av Jan Pettersson. (Foto: Jan Pettersson)

Det är svårt att föreställa sig sommardagar ute i skärgården utan att se en skärgårdskryssare segla förbi. De tillhör liksom landskapet som vi är vana att se, uppskatta och beundra. För att använda Thomas Larsson egna ord; Skärgårdskryssaren är en traditionsbärare.

SK 40 S 15 Sif, konstruerad av Tore Holm och byggd på Holms Yachtvarv i Gamleby för ett konsortium i Norrköping med konsul Fredrik G. Blom som frontfigur. Sif seglades av Tore och Yngve Holm, Axel Rydin och Georg Tengwall som blev olympiska guldmedaljörer 1920 i Antwerpen. Båten var ursprungligen gaffelriggad. Ägs sedan 40 år av Per och Maggie Thyrén i Nyköping. (Foto: Bertil Norberg/Sjöhistoriska museet)

Avslutningsvis säger vi grattis till Skärgårdskryssaren och tack till alla personer som genom ideella insatser håller det flytande kulturarvet och dess traditioner vid liv, något som jag tidigare funderat över i en artikel i Dagens PS att göra en kulturgärning.

Skärgårdskryssare
SK 22 S 335, Marina, båtkonstruktör Harry Becker, amatörbyggd av slöjdläraren Erik Aniansson i Oskarshamn 1964. Marina är en riktig legend med enastående seglingsmeriter. Hon ägdes och seglades framgångsrikt i många år av Bengt Helgesson i Motala. Ett tiotal topplaceringar i skärgårdskryssarepokalen mellan 1977 och 1990. Numera finns Marina i Alingsås och ägs av Kjell Götberg. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)
Skärgårdskryssarnas minsting, Skärgårdskryssare 15 kvm, S-37 Inga-Lill, konstruktör Erik Nilsson efter 1925 års regel. 1944 byggdes två båtar efter samma ritning i Södertälje, Lill-Inga, amatörbyggd av Artur Skeppström, som fick nummer S-36 och Inga-Lill, amatörbyggd av Anders Skeppström, med segelnummer S-37. (Foto: Kjell Gustafson)
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS