Dagens PS

Fem klassiska favoriter från Norge

Risör
Det var som vanligt fullt i hamnen i det vackra Risør när Trebåtsfestivalen firade 40 år förra helgen. (Foto: Risør Trebåtsfestival)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 14 aug. 2023Publicerad: 14 aug. 2023

En av träbåtsvärldens fasta bopålar är träbåtsfesitvalen i norska Risør. Här kommer fem av våra favoriter från årets möte.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Träbåtsfestivalen i norska Risør fyller i år 40 år och är en av de institutioner som den klassiska båthobbyn är byggd på. Det var här som träbåten för första gången visades upp som en hobby – som en kulturupplevelse att visa upp.

En kulturupplevelse

Idag är ett besök i den norska lilla kuststaden ett måste för sig som har hjärtat på rätt trä-ställe. Här serveras du inte bara fysiska båtar utan hela den norska båt-kulturen presenteras med hantverkare, kringutrustning och dessutom kryddat med musik och teater, så allt tillsammans blir en riktigt skön kulturupplevelse.

Vår utsände Erik Wahlström var där och har plockat fem av alla de vackra båtar som fanns på plats i år. Njut av dessa och åk till Risør själv nästa sommar.

ANNONS

Senaste nytt

Serenad

Vackra Serenad lämnar hamnen för defilering. (Foto: Erik Amlie Wahlström)

En av de mer kända båtarna inom den norska motorbåthobbyn är faktisk svensk. Byggdes 1938 på Gräddö båtvarv efter Knud H Reimers ritningar och på beställning av läkaren E.B. Salén. Han lät döpa henne till Nelasbe – alltså hans eget namn baklänges.

ANNONS

Hon gick länge som represenationsbåt i Narvik för LKAB innan hon 1989 såldes till Karin och Magnus Habbestad, som fortfarande äger henne.

En mycket fin yacht med en komplett nordisk proveniens.

Stjernen

Det är självklart att vi svenskar är avundsjuka på det norska kungahusets båtinnehav. Med den pampiga superyachten Norge som officiellt representationsfartyg och den vackra salongsbåten Stjernen som kungahusets egna stora tender.

Stjernen är ett pampigt litet fartyg som idag både sköts och bemannas av Norska flottan. (Foto: Bjørn Svensson)

Stjernen ritades 1935 av Richard G Furuholmen, lite enkelt förklarat Norges svar på vår egen CG Pettersson. Yachten byggdes av Anker & Jensen på beställning av Nicolay Eger, som gav henne namnet Estrella.

Under andra Världskriget konfiskerades hon av tyskarna och övertogs sedan av norska staten efter krigsslutet och fördes över till kungahuset.

ANNONS

Hon fick då sitt nuvarande namn Stjernen, efter den ångslup som tidigare varit den officiella kungaslupen, men är alltså egentligen den andra Stjernen i norsk båthistoria.

Saga

När norska träbåtsvarvet Dolvik, presenterade den fantastiska mahognyracern Saga, var vi många som inte förstod. Inte förstod att ett hantverk av absolut Riva-klass kunde komma från ett litet varv ute i ingenstans.

En norsk Riva? ja det påståendet kan nog faktiskt stämma när det gäller Dolvik. (Foto: Dolvik)

Men så var det. Och bilderna på Saga spreds snart över världen och Dolvik fick snabbt ett mycket gott rykte hos alla som på något sätt fascinerades av runabouts.

I år var Saga tillbaka i Risør i ett fantastisk skick. Har idag dubbla 2×370 MerCruisers under motorluckorna som ger hela 51 knop på topp.

ANNONS

Tiffany

En annan av de klassiker som under åren bytt nationalitet är Furuholmen & Scheen-yachten Tiffany. Hon byggdes 1963 på Bröderna Aa’s båtbyggeri – troligen för en svensk beställare.

På festivalen kunde ägarna pusta ut efter en hård jobbvinter på Tiffany. (Foto: Erik Amlie Wahlström)

Tiffany seglade sedan i Svenska vatten till 2007, då hon köptes tillbaka till Norge och har sedan dess renoverats till ett fantastiskt fint skick.

2015 vann hon priset som bäst privatrestaurerade båt och har sedan dess fått ett nytt däck, renoverad överbyggnad och en uppgraderad inredning.

Betty Ann

Det såldes inte så många stora Chris Crafts i Norden efter andra världskriget. Och det har inte heller kommit hit så många privatimporter efteråt heller.

ANNONS

Så det gör den vackra Chrissen Betty Ann från 1954 ganska så unik. Hon köptes till Norge från USA 2005 och har sedan dess genomgått en omfattande renovering av två ägarfamiljer.

Båten är fortfarande helt komplett med alla roliga detaljer och gör fortfarande sina 25 knop med dubbla Ford 427 V8:or.

Läs också:

Norge öppnar upp för djuphavsbrytning

Mer om Risør Trebåtsfestival

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS