SAS-piloternas strejk har satt tusentals flygpassagerare i knipan. Nu protesterar resebolaget Apollo i ett brev till företaget och de strejkande piloterna.

ANNONS

Den strejk som SAS-piloterna gått ut i drabbar oskyldiga resenärer. Nu har researrangören Apollo skrivit ett brev till SAS och piloterna där man i skarpa ordalag protesterar. Apollo har ungefär 25 000 resenärer som kan drabbas bara under dagarna som kommer, enligt Dagens Industri.

”Vi tittar på alla möjligheter”, säger Sandra Miller Kinge, Apollos kommunikationschef enligt DI. ”Det är extremt svårt att få tag i flygkapacitet och det finns endast några få hopp, tack vare vår skicklige flygchef. Vi lämnar ingen på destination”, fortsätter hon.

Strejk ger strandsatta resenärer

Alla alternativ tas i beaktande, buss och båt inget undantag. Men det är inte bara flygplan det råder brist på, det är också ont om bussar, och hotellrum till de som drabbas av piloternas strejk.

”För att understryka allvaret i situationen har vi också skickat ett brev till parterna på morgonen”, säger Kinge. ”Vi tycker att det räcker nu, de måste ta sitt ansvar. Det här kan påverka människors hälsa, det är väldigt olyckligt att en intern konflikt kan få sådana enorma konsekvenser.”

Fullbokat under högsäsongen

SAS-strejken kommer i helt fel tid för researrangörerna. Det är högsäsong, och det mesta är fullbokat. Suget efter resor är extra stort efter pandemiåren.

"Det räcker nu" – Apollo protesterar mot SAS-strejk
Tusentals resenärer drabbas varje dag under pilotstrejken. Foto: TT

”Tidigare SAS-strejker har typiskt sett varit på våren eller försommaren, då är det en enklare situation”, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving enligt Dagens Industri.

”Juli är en olycklig tidpunkt”, fortsätter han. ”Vi är mitt inne i högsäsong, det är den största resemånaden på året, och det var väldigt välbokat redan innan.”

Gör upp med SAS om ersättning

Apollo och Ving betalar hotellrum till dem som drabbas av strejken. De som inte kan resa alls får ersättning fullt ut av charterbolagen.

ANNONS
ANNONS

”I det här läget ligger fokus på att ta hand om gästerna och se till att de inte ligger ute med pengar”, säger Claes Pellvik. ”Hur vi löser våra förehavanden med SAS är något vi kommer att ta med dem i efterhand.”

Läs även: SAS-krasch nära? Ansöker om konkursskydd i USA [Dagens PS]

Läs även: Nu strejkar SAS-piloterna – förhandlingarna misslyckades [Dagens PS]