Dagens PS

Lyxindustrin lockar yngre – köper secondhand

Louis Vuitton
Alla kanske inte vill köpa en ny Louis Vuitton-väska men intresset för lyxprodukter ökar kraftigt. (Foto: Louis Vuitton)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 23 nov. 2022Publicerad: 23 nov. 2022

Lyxindustrin lockar allt yngre som nu utgör en växande del av segmentets målgrupp. Många har inte råd att köpa nytillverkade produkter men hittar deals på secondhand. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är inte längre enbart äldre rika som bär lyxkläder och andra lyxprodukter. Den tiden är förbi. Numera är det många yngre som vill bära Gucci, Prada och Louis Vuitton, men de vill inte alltid betala normala priser för produkterna, berättar Quartz.

“Du kan köpa secondhand Louis Vuitton, Gucci, Fendi, Balenciaga och till och med Chanel för mindre än 500 dollar”, säger Sarah Davis som flyttade till New York och grundade secondhand-lyxplattformen Fashionphil.

Hon säger vidare att hennes son och hans vänner vill shoppa lyxprodukter men har inte råd att köpa produkterna nya “men köper och säljer begagnade designerartiklar”.

Allt fler unga shoppar lyx

Medan unga stod för 40 procent av shoppingen av lyxprodukter för tre år sedan så kommer den siffran öka till 70 procent om ett par år, visar nya undersökningar. I Kina är den trenden särskilt tydlig – där var hälften av lyxshopparna i fjol födda efter 1990.

Samtidigt som många unga alltså blickar mot lyxmärkena så har företagen själva satsat på att föryngra sig och hänga med i street-mode trenderna, där många kläder och skor har anpassat sig till den yngre generationen.

Lyxindustrin lockar yngre målgrupper

Ett exempel är franska modehuset Louis Vuitton som kanske mest är känt för sina läderväskor, numera även säljer t-shirts och parfymer som lockar en yngre målgrupp.

ANNONS

Modehusen försöker få med sig så stora delar av befolkningen som möjligt och säljer doftljus och smink som desto fler kan ha råd till.

Trodde du att det var lågkonjunktur på väg i världen? Inte när det gäller lyxprodukter i alla fall. De säljer fortfarande som om det inte fanns någon morgondag. Samtidigt vill de visa att det är värt att satsa på lyx – där bolagen förra året spenderade över 131 miljarder kronor på reklam.

Läs även: LVMH lanserar konjak i lyxfodral

Läs även: GAP avslutar samarabete med Kanye West – åtta år i förtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS