Det var meningen att pågå i tio år, men höll bara i två. Amerikanska kedjan GAP och stjärnan Kanye West avslutar abrupt sitt samarbete som var tänkt att återuppliva varumärket GAP.

ANNONS

Sagan om hiphop-stjärnan Kanye West och varumärket GAP har fått att snöpligt avslut.

På torsdagen meddelade GAP att de avslutar sitt partnerskap med Ye (tidigare känd som Kanye West) i ett internt e-postmeddelande som setts av The Business of Fashion.

Det skickades bara timmar efter det att Wall Street Journal rapporterat att Wests advokater meddelat Gap att han ville säga upp avtalet, skriver The Buisness of Fashion.

Det är ett abrupt slut på ett partnerskap med miljardambitioner, som ursprungligen var tänkt att pågå i 10 år som en del av en strategi för att återuppliva varumärket.

Men samarbetet genererade få produkter och det tog lång tid att få fram dem.

Sedan lanseringen av Yeezy GAP år 2020, har man bara släppt två produkter, en jacka och en huvtröja, som dessutom enbart var tillgängliga online.

Det var inte förrän det franska lyxhuset Balenciaga blev involverade som produkter (under namnet Yeezy Gap Engineered by Balenciaga) gjorde sin debut i butik i juli 2022.

ANNONS
ANNONS
West
En kampanjbild från Yezzy Gap Engineerd by Balenciaga (Foto: Yezzy GAP).

En dålig start

Redan från början möttes samarbetet med skepsis, och GAPS tidigare vd Mickey Drexler sa att affären inte var vettig.

Affären präglades även av interna spänningar, enligt en rapport från The New York Times.

I september 2020 hotade West att stoppa produkterna tills han fick en styrelseplats. Han ställde också liknande krav på Adidas, som han samarbetar med sedan 2016.

På senare tid har också West visat sin frustration på sociala medier, där han även kritiserat sin långvariga relation med Adidas.

Det kommer att kosta er miljarder att behålla mig. Det kommer att kosta er miljarder att släppa mig,.

West har länge haft ambitioner att påverka modet på samma sätt som han satt sin prägel på musiken. 2009 arbetade han för det italienska modehuset Fendi.

Så sent som 2018 hoppades han på att bli konstnärlig ledare för Louis Vuittons herrlinje, ett jobb som gick till vännen Virgil Abloh, som dog i cancer i november.

ANNONS
ANNONS

Men den misslyckade affären är utan tvekan en ovälkommen vändning för Gap, som trots sina ansträngningar inte har lyckats få liv i varumärket.

Enligt Neil Saunders, vd för analysföretaget Global Data är Kanyes beslut att säga upp partnerskapet ett slag för GAP, då de räknat med Kanyes magi för att återuppliva intresset för varumärket.

”Det är också en skam för GAP, som tillkännagav affären med den ikoniska artisten med stor fanfar”, säger han

Läs även: Kanye West bojkottar streamingtjänster [Dagens PS]

Läs även: Balenciaga lanserar soppåse för 18 000 kronor [Dagens PS]